Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-01 20:00 | |
![]() | religion är inte svaret på någontig,Jesus är vägen sanninge och livet | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-01 20:01 | |
![]() | Rultantultan Jag menade att alla inte tror på "själ" i den meningen att den blåses in i människan av Gud och vid dödens inträde vandrar vidare till nästa destination som kan vara himmelriket, reinkarnation, nirvana m.fl. ställen beroende på vilken religion man tillhör. Däremot har vi ju en själ i den bemärkelsen att vi har ett medvetande och en personlighet som är ett resultat av både arv och miljö. Själen kan ju också ses som livskraften/medvetandet. Kroppen är skalet och utan själen är kroppen bara materia. | |
| Kuralo | 2013-08-01 20:35 | |
![]() | Måns är inne på nåt spännande när han nämner kloning/själ. Det har jag funderat över själv ( men har naturligtvis inget svar) jag har tröstat mig med att kloning enbart har utförts på djur, för jag tror att det måste bli lite skevt nånstans. Jag tror inte man kan klona sitt medvetande. Dinodog; Jag tror på fullaste allvar att själen nerstiger i en kropp vid specifikt tillfälle. Det är en av orsakerna till att man inte bör använda sig av abort om det inte är absolut nödvändigt. Om du sen väljer att de Gud som en man som blåser ande i kroppar, så är ju det också en fin bild. Jag ser det inte på precis samma sätt, men andemeningen är densamma. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-01 20:41 | |
![]() | Kuralo Varifrån nedstiger själen? Var har den varit i väntan på en kropp? Människofoster har inget medvetande men de har en själ, menar du? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-01 20:43 | |
![]() | Kuralo Ett tillägg till min förra fråga. Anser du att fostret får en själ vid befruktningen? Om ett foster aborteras vart tar då själen vägen, tror du? | |
| Gunilla _ | 2013-08-01 20:52 | |
![]() | Kuralo; menar du att abort hindrar själen att gå vidare för att ett foster inte har hunnit få en? Vad är det isf som säger att den själ, som ska gå ner i en människa, inte istället hittar en annan? Och om fostret har fått en själ, så borde väl den logiskt sätt också hitta en ny människa? | |
| Måns_E | 2013-08-01 21:09 | |
![]() | Vårt medvetande är vår hjärna, och den formas av arv, miljö och erfarenheter. Vilket innebär att om man nu skulle klona en människa så skulle klonen absolut få ett medvetande men ett eget medvetande med en egen personlighet. Ungefär som med enäggstvillingar alltså. Jag tycker att det är extra tydligt när man vet att människor kan bli totalt personlighetsförändrade efter en hjärnskada eller för all del efter andra trauman. Det där med själ känns mest som hittepå. | |
| Kuralo | 2013-08-01 22:51 | |
![]() | Oj många frågor blev det! Vart tar själen vägen, jag tror att vi lever energimässigt/medvetandet även fast vi dött den jordiska kroppsliga döden. JG tror också att vi i den formen väljer om vi ska födas igen och därmed går ner i kropp. Så svaret om jag tror att det sker vid befruktningen är - nej. Så måste ju kontentan av en avbruten förlossning innebära en viss risk. Jag tror att vi väljer att födas om så länge vår själ behöver lära. Jag förstod inte Gunillas fråga riktigt att om fostret fått en själ så måste det hitta en ny människa.? Fostret är väl människan, tycker jag. | |
| Claysune | 2013-08-01 23:30 | |
![]() | Så här ser jag på saken. ande SJäl o kropp: Jag är en Ande ,har en själ och bor i en kropp. Fel eller rätt? Med vänlig hälsning c-s | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-01 23:34 | |
![]() | Goddag yxskaft. | |
| dinodog | 2013-08-02 00:06 | |
![]() | Hm en ande själ och kropp. Nä det får jag inte ihop. Som jag ser det bor själen i kroppen. När jag dör lämnar själen kroppen och blir en ande. Anden kan därefter välja att återfödas och blir då en själ i en ny kropp. Så skulle det kunna vara. Har ni aldrig stött på en människa som känns som om den har en gammal själ? Jag har det vid några tillfällen en märklig känsla. Har en ny granne vars dotter på 6 år är en gammal själ. Hon är mycket speciell går inte att förklara men man ser det i hennes ögon, hon har en vänlig själ helt enkelt. | |
| Claysune | 2013-08-02 00:08 | |
![]() | Tack för det Little stalin. Jag ställde frågan rätt eller fel? vad har det med yxskaft att göra? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-02 00:48 | |
![]() | dino,jag har sett det också med en flicka i samma ålder,,hon ser gammal ut också på ett sett eller har ett nästan vuxet ansikte på ett barns kropp,hennes ögon ser ut som om hon bara spelar barn för att passa in i kroppen | |
| Claysune | 2013-08-02 00:51 | |
![]() | Dinodog: Barns ögon är underbara, de är rena och otroligt vackra. Att man kan se själen i dem har jag en känsla av att man kan. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-02 00:57 | |
![]() | claysune,litelstlin är här för att provocera skrev hen i går | |
| dinodog | 2013-08-02 00:58 | |
![]() | Ja det är en märklig känsla. Sa det till hennes mamma att hon anpassade sig så enkelt. Hon umgås gärna med äldre ställer speciella frågor som barn normalt inte gör. Likaväl som hon leker med sin kamrater. Hälsar alltid så glatt när hon ser mig och hon säger mitt namn också. Ibland så ser hon så forskande ut i blicken äh det går inte att förklara på ett bra sätt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-02 01:00 | |
![]() | dino,jag vet exakt vad du menar,jag har upplevt det,kan inte ta på det riktigt men det är en stark känsla som infinner sig samt något med ögonen | |
| stuvelsberg | 2013-08-02 05:43 | |
![]() | Innan man börjar snurra in sig i själar och andar bör man väl försöka utreda en eventuell gudomlig existens? Om gud inte finns kan man istället sluta med detta dravel, då ,allt övernaturligt resonemang oväsentligt, och eftersom det inte finns ett endaste tecken eller spår i vår verklighet av en gudomlighet blir hela religionen totalt orimlig.Vetenskapen är den mest gångbara vägen för att försöka förstå verkligheten, vid en gudstro låser man fast sig, att försöka förklara det oförklarliga med nåt oförklarligt blir exakt vad det låter som,oförnuftigt,ologiskt och irrationellt. Sen återigen, ett sekulärt samhälle gör religionen mer harmlös vilket gör människors livsvillkor mer humana, eftersträvansvärt? Givetvis. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-02 05:51 | |
![]() | En del av er tror på reinkarnation alltså. Räknar ni er som buddister eller hinduer då? Eller går det ihop med en kristen tro, anser ni? Visst kan man ibland uppleva att någon "har en gammal själ". Som om personen är klok för sin ålder eller har en vänlig utstrålning. MEN vad det beror på kan man ju tolka olika. Antingen finns det då själavandring och den personens själ har levt tidigare liv och skaffat sig massor av erfarenheter. Det kan ju också vara så enkelt som att personen har fötts med en personlighet som är sådan. Föräldrarnas inverkan och miljön i övrigt påverkar så klart också hur det lilla barnet formas. Ett barn är som ett oskrivet blad när det föds. Man kan tolka in klokhet i ett spädbarns blick, men när man vet hur hjärnan fungerar så faller det ju på sin orimlighet att barnet skulle veta någonting. Hjärnan håller som bäst på att koppla synapser och utvecklas. Barnets sinnen är inte färdigutvecklade och det kan bara se på nära håll. Minnen kan inte lagras än o.s.v. En del barn som söker sig till vuxna och uttrycker sig på ett vuxet sätt kan ha drag av Aspergers. Det behöver förstås inte vara så. Barnet kan ju bara vara försigkommet och ha mognat tidigare än sina jämnåriga i och för sig, men det är inte alltid ett gott tecken. | |
| dinodog | 2013-08-02 07:13 | |
![]() | Ja jag tror vi lever flera liv. Men räknar mig inte som buddist eller hinduist. Har inte någin religion jag direkt "tror" på. Nu vet jag att det här låter flummigt men. .... Jag träffade en kvinna en gång som sade sig var medial. Hon kunde se mina "tidigare liv". Ska inte gå in på vad hon sa blir för mycket att skriva då, men allt det hon sa om mig stämde på pricken. Hon beskrev mitt nuvarande hem. Hur min man var och mina barn. Alla vi människor har någon/några rädslor för någonting i livet. En av mina är att drunkna ombord på en båt. Åker ogärna båt ska det övernattas måste hytten ligga över vattenlinjen. Hon sa utan att veta om min rädsla. Att jag hade drunknat ombord på en båt med besättning och allt gick vi till botten. Då förstod jag varför jag nästan fick panik och fortfarande inte har sett hela Titanic filmen. Nu säger jag inte att jag verkligen dog ombord på Titanic Men av det lilla jag har sett av filmen ger mig ett mycket starkt obehag. Som känns ända in i ryggmärgen. | |