Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-06 13:38 | |
![]() | Jag håller med, det är fånigt. Lugnt. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-06 14:44 | |
![]() | Imi, börjar du bli mogen att svara på frågan om det känns modernt att en person föds till ett ämbete? Jag blev glatt överraskad när du blaj-stämplade dina senaste inlägg. Kanske finns hopp om svar nu? | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-06 14:46 | |
![]() | Några års akademiska studier kan ju få vem som helst att slappa till när det gäller att tolka texter. | |
rullarens | 2012-03-06 14:49 | |
![]() | abanibi: Varför ska man inte kunna födas in i ett ämbete, de e väl inge värre än att ärva ett storföretag, de e väl å som att födas in i ett ämbete eller? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-06 14:53 | |
![]() | Företag är inte skattefinansierade på samma sätt som kungaämbetet. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-06 14:54 | |
![]() | >> Några års akademiska studier kan ju få vem som helst att slappa till när det gäller att tolka texter. Precis. | |
Monamie86 | 2012-03-06 15:11 | |
![]() | kungahuset gör mycket gott för sverige, sätt er in i allt de gör istället för att bara klaga. "tar våra skattepengar" öööö... nää. de gör mycket för sverige för de pengarna... de stackars skattepengar som finns kvar sen herr äggbert (läs reinfeldt) sänkt skatterna går till sjukvård m,m men de fattar inte heller folk... tror att de skattar till kungen... våra skattepengar går till sånt som samhället behöver, vägar, sjukvård, skola m,m. och om vi inte skattade vart skulle vi då få pengar till det?? då slutar det som i grekland... jag tycker kungahuset gör bra för sverige och en president... är det verkligen nåt att vilja ha`??? han är inte gratis han heller, och vem vet vad personen får för sig att hitta på för dumt.... läs på vad kungafamiljen gör för oss så kanske ni ändrar syn! | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-06 15:17 | |
![]() | Att diskutera är inte nödvändigtvis att klaga. Och mitt främsta argument mot monarkin är principen, inte ekonomin. | |
gnill | 2012-03-06 15:20 | |
![]() | Moberg säger det så bra: "I en monarki uppkommer det alltid en anda av undersåtlighet, som icke är fria medborgare värdig. Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk. Denna undersåtlighet kräver sina offer i de bästa kretsar. Jag har sett högt bildade personer, som i andra sammanhang har ådagalagt intelligens, mista... sin mänskliga värdighet inför en kunglig person: I närvaro av en medlem av kungahuset har de alldeles tappat koncepterna och stått där som förvandlade och stammat i förvirring och betett sig på ett sätt som närmast kan kallas fjantigt. Kungadömet frammanar och utvecklar några av människans mest förödmjukande egenskaper: begäret att stå i gunst hos de höga, ivern att få umgås med dem, tjänstvilligheten till varje pris, den böjda ryggen inför överheten. Kungligheten får undersåtarna att förnedra sig själva även om det inte är deras avsikt." Vilhelm Moberg, 1955 (lika sant nu som då) | |
limpan__2 | 2012-03-06 15:42 | |
![]() | Monamie86 Varför skulle vi ens behöva ha en president som kostar pengar, kungens få formella uppgifter består av att öppna riksmötet en gång per år, hålla sig själv informerad om utrikespolitiken samt att ackreditera utländska diplomater. Tror du inte att statsminister, utrikesminister och talmannen kan klara dessa betungande uppgifter utan att det kommer kosta något extra? Om någon vill att representanter från familjen Bernadotte ska besöka dem kommer de även framöver kunna detta. Dock inte i rollen som statchef. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-06 15:47 | |
![]() | A-Ba-Ni-Bi 2012-03-06 14:44 A-Ba, börjar du bli mogen att svara PÅ NÅNTING ÖVERHUVUDTAGET. Eller tänker du bara fortsätta med din dryga stil? Så. Svara på det den här, mitt inlägg: 2012-03-06 12:26 "Ja ja, där tvista de lärde. VET du själv det (länk i så fall, tack)? Och förresten, är du lika "på" om allas förmögenheter? För det bör du vara." NÅ? Jag misstänker nämligen att du inte vet ett skit, utan bara drygar dig i vanlig ordning. "Jag blev glatt överraskad när du blaj-stämplade dina senaste inlägg." Ja, och? Usch för folk som är helblinda och är så fulla av sig själva att de int klarar av att tolka andra för fem öre. ABa, jag har nämligen aldrig lidit av åkomman prestige (eller andra stolligheter), så för mig är det ingen konst alls att erkänna en sån sak. Men du? Jag misstänker du aldrig skulle kunna erkänna dina blaj-inlägg. | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-06 16:53 | |
![]() | utan synpunkter på kungahusets vara eller icke vara, familjen Bernadottes personliga förmögenhet är väl ett resultat av Jean Bernadottes goda affarer innan han kom till Sverige som tronföljare och det han förhandlade till sig då man bad honom ta tronen att man sedan skött förvaltningen väl sedan 1810 kan de knappast klandras för. Jag är inte säker men jag har svårt tänka mig hovstaten släpper till pengar från apanaget till den familjens personliga utsvävningar | |
limpan__2 | 2012-03-06 17:15 | |
![]() | Krigsbyten alltså, påfyllt med lite nazistpengar...? | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-06 17:32 | |
![]() | mja, den nivån du vill ha på debatten ligger inte för mig- limpan jag ville bara bidra med vad jag vet utan att kasta skit på någon | |
limpan__2 | 2012-03-06 17:38 | |
![]() | Det var ett lite ironiskt inlägg men nog torde en fransk officer under napoleontiden ha en del av sin förmögenhet direkt eller indirekt skapad av krigsbyten? Att familjen tjänat pengar på naziregimen är väl inte ens kontroversiellt, däremot kanske inte Silvia tagit med sig så mycket till förhållandet. Synd hovets ekonomi inte tåls att granskas, då skulle vi slippa spekulera. För övrigt ser jag den ekonomiska delen som helt obetydlig, det är för mig enbart en principfråga att man inte ska kunna ärva ett statligt ämbete. | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-06 19:11 | |
![]() | jag misstänker att det heller inte skulle finnas kandidater till kungaposten om det skulle tillsättas genom demokratiska val | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-06 19:14 | |
![]() | jag ser inte ironin och jag håller inte heller med om att det inte skulle vara kontroversiellt att tjäna pengar på krigsförbrytelser. I Silvias exempel tycker jag inte hon ska stå till svars för sina föräldrars eventuella missgärningar lika väl som du själv inte skulle det, eller hur? | |
limpan__2 | 2012-03-06 19:43 | |
![]() | Jag menade att påståendet inte är kontroversiellt, att det är illa om en staschefs familjs förmögenhet kommer från krigsbyten och vinster gjorda genom nazitysklands regim är ju uppenbart. Det räcker ju att se hur du tar illa upp för att visa på det. Men likväl gjordes pengar på Napoleons och Hitlers krig som byggt upp delar av den privata förmögenhet som idag sägs finansiera prinsens lekande med bilar och prinsessans lekande duktig i NY. Förutom när de gör sina stora insatser för riket, de delar ju ändå på de ca 100 miljoner som familjen varje år får spendera utan någon direkt insyn och jag tar för givet att de då jobbar betydligt mer än heltid...(obs. ironi, om du tar illa upp ber jag om ursäkt...) | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-06 20:15 | |
![]() | jag tycker det är i högsta grad kontroversiellt om man på brottslig väg tillskansar sig tillgångar. Jag ser inte att det är uppenbart att vår statschefs familj tjänat sin förmögenhet på Hitler. Jag förstår inte på vilket sätt jag visar att jag tar illa upp. Jag ville bara svara A-Ba-Ni-Bi enligt de vedertagna teorier som Bernadottes örmögenhet skapats. Jag har för övrigt inga synpunkter | |
slånbär | 2012-03-06 20:58 | |
![]() | Här är lite info angående den förmögenhet som familjen Bernadotte hade med sig när dom kom hit och som man från hovets sida hävdar ligger till grund för deras förmögenhet även idag. Det är mycket text så ni som är intresserade och orkar kan ju läsa. Jaen-Babtiste Bernadotte Guadeloupefonden är namnet på den särskilda betalning som Storbritannien erlade till det svenska kungahuset som ersättning för den västindiska ön Guadeloupe. Bakgrunden är att Storbritannien, som hade erövrat Guadeloupe från Frankrike, år 1813 lämnade över ön till Sveriges kung Karl XIII och hans efterkommande som kompensation för att den svenske kronprinsen Karl Johan skulle kunna drabbas av egendomsförluster när Sverige anslöt sig till alliansen mot Napoleon. Vid fredsslutet 1814 återlämnades Guadeloupe till Frankrike och det svenska kungahuset fick i stället 24 miljoner franc. Denna summa användes år 1815 till att betala den svenska statsskulden. Kungahuset fick i stället en årlig ränta på pengarna. Denna så kallade Guadelouperänta var ett särskilt anslag i statsbudgeten ända fram till 1983, då det avskaffades och det ordinarie anslaget till Kungliga hovstaten höjdes. Guadelouperäntan var då på 300 000 kronor. Den texten ovan är hämtad från sv.wikipedia.org/wik...ou pefonden (Oscar Alin och andra historieforskare har gjort gällande att transaktionen var mycket betänklig eftersom Guadalopepengarna inte alls tillhörde kungahuset, men anslaget utgår i alla fall än idag. Alltså kan man säga att pengarna som han använde för att lösa in stadsskulden och så att säga köpa sin kungatitel för egentligen inte var hans från början. ) Den 12 dec 1810 fråntog Napoleon Bernadotte furstendömet Ponte Corvo och andra tillgångar som tillhörde franska staten. I stället beviljade Napoleon honom en pension som skulle täcka förlusten av de 11.764 franc som Bernadotte fick i årlig avkastning från Ponte Corvo. (Trots detta finns Ponte Corvo vapen ännu i dag kvar i det svenska riksvapnet). Bernadotte var vid den tiden behov av varje öre, han var vid denna tid högt skuldsatt, lantegendomen La Grange och parishuset på rue dÁnjou var värderade till en miljon franc men gav ingen avkastning. Den svenska riksdagen hade givits beskedet att Bernadotte var en förmögen man, men så var inte fallet, för den skull hade han bara beviljats ett årligt apanage på 66.600 riksdaler. I december 1810 återkallade Napoleon Bernadottes franska adjutanter trots att de fått löfte att stanna ett helt år. = = = Den ryske tsaren Alexander gav prov på vänskap med Bernadotte, han lät avskriva ett lån på 1.500.000 dåtida rubel som Sverige beviljats vid freden i Åbo 1812 och tsaren medverkade också i ett fördrag den 4:e juni 1815, i vilket Danmark avstod sina anspråk på svenska Pommern varefter Sverige några dagar senare avstod Pommern till Preussen för en summa av 3.500.000 preussiska kuranter vilket motsvarade c:a 4.500.000 riksdaler i dåtida penningvärde som kom den svenska statskassan tillgodo. Bernadotte var alltså ingen rik man när han kom till Sverige. Ovanstående två transaktioner är de som finns omnämnda och som har att göra med Bernadotte och Sverige, och källan är: Referens: ”Jean-Babtiste Bernadotte”, Margareta Beckman, PRISMA 2003. ISBN 91-518-4084-7 | |