Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-08 19:29 | |
![]() | all respekt till steve zissou i denna tråden! | |
| nettan23 | 2009-12-08 19:33 | |
![]() | Snoosy: Stod på förstasidan ;) | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 19:34 | |
![]() | Steve är bäst, han kan hålla huvudet kallt när vissa drar igång med sitt världsförbättrarsnack som tycks utgå från att de själva och den kultur de råkat växa upp i är perfekta och att de som inte är som vi gör en jäkla massa fel. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-08 19:46 | |
![]() | "Jag tror också att slöja över ansiktet i Sverige är ett uppror mot något..." Nej, det tror jag inte alls. Det låter väldigt "futtigt" på något vis om det vore så. Närapå infantilt, och muslimska kvinnor är varken futtiga eller infantila. | |
| Best in show - Ej medlem längre | 2009-12-08 19:50 | |
![]() | All respekt till steve zissou i alla trådar! Han är outstanding på detta forum. | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-12-08 19:50 | |
![]() | Dödmetallörn: Jag tror vi kan slå oss för bröstet här i sverige då vi i alla fall inte stenar ihjäl kvinnor på en idrottsarena fullsatt med vrålande män. Det kan vara så att det är lite skillnad mellan att bli sedd som ett sexobjekt och att bli förföljd, stenad, piskad, bortgift, berövad din barndom, vaktad av män varje steg du tar, tvingad att föda det antal barn din man vill, följa klädkonventioner som du inte har ett jota att säga till om. Det är i alla fall vad de kvinnor jag träffar varje dag på jobbet berättar om. DU kan välja att vara ett sexobjekt eller inte! De har oftast inget val! Både män och kvinnor i Sverige är fåfänga och till viss del sexobjekt i andras ögon, MEN skillnaden är att vi inte måste det för att inte bli stenade/förföljda/etc. Den skillnaden kan vi inte blunda för. | |
| solian - Ej medlem längre | 2009-12-08 19:55 | |
![]() | Nej, bort med gränserna och sedan kan det vara dags att börja idka den omtalade människorespekten som alla säger sig ha men få verkar förstå. | |
| magnusito | 2009-12-08 19:59 | |
![]() | Nej fansterbanan är bäst! | |
| micro113 | 2009-12-08 20:11 | |
![]() | Miss Yoco Det är du som läser in de egenskaperna - inte jag, det vill jag poängtera. Dock markera är ett bättre ord än uppror. Jag tror helt enkelt att det blir viktigare för många att i ett främmande land markera sin tillhörighet, att söka och hålla fast vid sina rötter. Man vet att många - oavsett härkomst - tenderar att bli mer traditionella när de emigrerar än när de lever i sitt hemland. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-08 21:07 | |
![]() | "Jag tror helt enkelt att det blir viktigare för många att i ett främmande land markera sin tillhörighet, att söka och hålla fast vid sina rötter. Man vet att många - oavsett härkomst - tenderar att bli mer traditionella när de emigrerar än när de lever i sitt hemland." Då förstår jag bättre hur du menar. Detdär ovan vet jag också att den mekanismen finns, och är inte alls så ovanlig heller. | |
| fansterbanan | 2009-12-08 21:36 | |
![]() | dodmetallorn vada varldsforbattrarsnack? fragan lod huruvida muslimska kvinnor ska ha ratten att bara sin traditionsenliga sloja/niqab/burka i serviceinriktade yrken eller inte i _sverige_. sen nar vissa vill havda att alla kvinnor som bar burqa eller niqab och helt avskarmar sig fran omvarlden gor detta for att de verkligen vill sa gled det visst in pa en annan diskussion. det sista som skulle handa ar val att muslimska kvinnor helt avsnoppande forbjooods att bara sina diverse ansiktsbonader i sverige, sa det ar definitivt inte ett scenario jag tycker man ska grata over. SEN ar det en annan femma att man ser det olyckligt att vi, perfekta svenssons som lever i en perfekt svenssonvarld tycker synd om, offer- och kvinnofortrycksstamplar symboliken i barandet av burka eller niqab. som om att det ar VI som utifran varan vildaste fantasi har diktat ihop den har symboliken nar det egentligen bara ska vara ett skydd for solen..! forsok istallet forklara for mig, vad en kvinna med ett i sa fall genuint begar att bara detta plagg annat an att hon fatt inprantat for sig att det ar det enda ratta, skulle finna tillfredsstallande med att standigt ga runt och vara anonym, gomd, maskerad sa fort man gar ut bland folk? det ar val ingen i det har forumet som debatterat for total "avburkning" av muslimska kvinnor pa fritiden o sadant, men om _nagonting_ sa motsatter val du dig din egen standpunkt att "svenskar ar sa bra och ska tycka och peka och blaa blaaa" nar du vagrar inse den verkliga tyngden i vissa forlegade traditioner som faktiskt har kvinnofortryckande grunder? ar det inte du som ar den naive svensken som tror att alla muslimska kvinnor alskar att ga runt och kyla sig fran alla? | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 21:42 | |
![]() | Fansterbanan: Minns inte att jag skrivit detta: "svenskar ar sa bra och ska tycka och peka och blaa blaaa" Märkligt! Inledningen på ditt andra stycke låter förresten som något jag kunde sagt själv, men du verkar ju mest vilja tjafsa, trots att vi kanske skulle visa oss vara på ungefär samma sida om du slutade vara så ilsk på mig. Att vi stämplar vuxna människor som automatiska offer är väl det som stör mig mest. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 21:47 | |
![]() | Och till Afrobeat och gänget: Jag har aldrig påstått att det är jättesynd om svenska kvinnor eller att de är lika förtryckta som de som tvingas skyla sina huvuden. Jag har sagt att man ska ha lite perspektiv, inse hur stor roll den kultur man växt upp i spelar när man tolkar olika företeelser. Det har man inte när man hårddrar saker in absurdum: att inte stämpla alla muslimska kvinnor som offer betyder att man tycker det är ok när de blir ihjälstenade. Är det så man ska tolka era utspel i tråden? | |
| fansterbanan | 2009-12-08 22:05 | |
![]() | du laste alltsa det andra stycket helt fel. jag menade dar att det kan vara legitimt att "offerstampla" , "tycka synd om" vuxna manniskor om man vet vad for kvinnofortryckande varderingar vissa seder och traditioner urpsrungligen bar med sig, av de man ser invandrade till sverige, och att de troligtvis sitter kvar pga indoktrination och och inte geniun vilja. | |
| fansterbanan | 2009-12-08 22:11 | |
![]() | dodmetallorn 21.47 hur tror du att de manniskor uppvaxta i den muslimska kulturen tolkar oss i vastvarlden? om man resonerar som du gor har man da inte ratten att diskutera andra kulturer oht, for att visa odmjukhet och tolerans gentemot det vi egentligen inte kanner till | |
| Snoosy | 2009-12-08 23:45 | |
![]() | micro, jag kan tycka att det är tråkigt att du valde att dömma mig. Du har inte läst igenom mina inlägg, utan utgick ifrån att jag har något emot slöja. Men det var ju inte så. Tycker bara att det är lite väl när människor i överlag måste gå över gränser. Vilket denna kvinna gjort genom att dölja sitt ansikte. | |
| micro113 | 2009-12-09 00:14 | |
![]() | Snoosy Men återigen är det ju så, att oavsett vad man tycker om hennes val så har hon rätt att göra det valet. Hon har inte rätt att jobba var som helst i niqab, men hon har rätt att vistas i det offentliga rummet klädd i niqab. | |
| R-M | 2009-12-09 00:29 | |
![]() | nope | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-09 10:25 | |
![]() | Ramsay, Best in Show och dödsmetallörn - tack! You will all be tributed in my book about the Jaguar Shark! ;) | |
| hussar | 2009-12-09 11:00 | |
![]() | att ni orkar älta detta så jäkla mycket,,, | |