Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-05-28 20:14
Antal inlägg: 17540

remvanrijn
Däremot säger inte antalet fängelsestraff något om brottsbenägenheten. Att räkna/titta på den är mer komplext än så. Det har du rätt i.

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-28 22:57
Antal inlägg: 3768

Remvan:
Om en man från saudiarabien slår sin fru i saudiarabien så får han nog skäll på sin höjd men gör han det i Sverige så blir det fängelse.

Men du har rätt i din beräkning, han är inte mer brottsbenägen än en svensk bara för att han råkar hamna i fängelse för sin gärning.... ;-)

Kokonut2013-05-29 09:18
Antal inlägg: 508

Inatt va det dags igen. Utbrända bilar. Garagelängor m m

micro1132013-05-29 09:43

Kokonut
Och då kan vi konstatera att det hela har ingenting att göra med dödsskjutningen och omständigheterna kring denna.

De dikterade villkor som Megafon ställde var alltså bara ett sätt för att kicka igång oroligheter som de hoppas skall förstärka deras roll både i förorterna och gentemot myndigheter.

Att ingen agerat mot organisationens företrädare som faktiskt utövar terrorism är något jag anser är ofattbart. In med dem på förhör och lagför dem för den uppvigling de faktiskt är ansvariga för.

Lika bra2013-05-29 09:51
Antal inlägg: 437

Rem
Men snälla lilla vännen, lugna dig lite nu. Om det inte vore för att du var så upprörd att du höll på att bajsa ner dig så hade du kunnat läsa dig till att jag skrev att jag tog tillbaka mitt ursprungliga påstående. Jag hävdar alltså INTE längre att svenskar är mer brottsbenägna utomlands. Jag fann alltså ingen statistik eller fakta som stödde mitt påstående.

Gällande kvantifierbar kriminalitet kopplat till antal personer som sitter frihetsberövade kan jag bara hålla med dig i ditt resonemang, det finns en mängd andra parametrar som spelar in. Återigen, hade du läst mitt svar ordentligt hade förstått att exemplet med antal frihetsberövade inte var helt allvarligt. Det var menat som ett litet roligt experiment. Men förblindad av ditt raseri satte du eftermiddagskaffet i vrångstrupen, och likt Don Quijote gav du dig ut på ett meningslöst korståg mot väderkvarnar.

Andas nu lugnt en stund och läs noga igenom det jag har skrivit.

Så, då kanske vi kan sluta fäktas med vindkvarnarna och gå tillbaka till det ursprungliga ämnet?

Skurkaktig - Ej medlem längre2013-05-29 09:55
Antal inlägg: 40

Är beviskraven på utlänningar som begår brott i Finland verkligen lägre än för finska medborgare? I så fall lyfter jag på hatten åt finländarna:) ...(Källa?)

Lika bra2013-05-29 09:57
Antal inlägg: 437

micro
Likt en patriotisk amerikan, förblindad av 9/11 skriker du terrorism så fort du ser oliktänkande. Din retorik blir bara kontraproduktiv. Lugna ner dig och försök sätt dig in i verkligheten innan du vräker ur dig massa ogrundad dynga.

Har du belägg för påståendet att Megafonen eller dess företrädare utövar terrorism? I vilken text ger de uttryck för uppvigling?

Från deras webbsida:
"Megafonen startar inte bränder. Vi anser att dessa inte är rätt metod för långsiktig förändring. Men vi vet att det är en är en reaktion på brister i samhället. Arbetslöshet, bristfälliga skolor och strukturell rasism är bakomliggande orsaker till det som sker idag.

Megafonens lösning är det konstruktiva motståndet genom social upprustning. Vi har tidigare visat detta genom att bland annat anordna läxhjälp och hålla våra Harakats som är föreläsningar ute i våra bostadsområden.

Självklart känner vi med de boende som blir drabbade av bränderna. Därför har vi startat en insamling till självriskerna för de som fått sina bilar brända."

Är detta terrorism eller uppvigling?

micro1132013-05-29 10:33

Lika bra
Nej, jag vet vad begreppet terrorism står för, och nämner saker vid sitt rätta namn helt enkelt.

Du kanske borde läsa på du också....

Och ja - megafon har vid flertalet tillfällen - också på sin sida - gjort klart att upploppen är konsekvensen av att de inte fick gehör för sina dikterade villkor under den "fredliga demonstrationen". De har också ställt ytterligare villkor för att läget skall lugna sig... bland mycket annat ...

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-29 10:56

Såååå....Megafon har alltså gått ut och sagt att det är deras medlemmar som står för skdegörelsen och att de (mer eller mindre) inte kommer sluta förräns Regeringen lyder deras krav??

Det har tydligen undgått mig helt....

micro1132013-05-29 11:23

Locomondo
Megafon har gått ut och ställt villkor för hur svenska myndigheter har skall agera -ja. De har hävdat att de för talan för förorterna och dess befolkning, att upploppen är en direkt följd av att de inte får igenom sina krav.

De har i flertalet intervjuer upprepat kraven och lagt till ytterligare krav ...

Man kan inte hävda att man har mandat att föra andras talan och att andra agerar för att få kraven uppfyllda och samtidigt hävda att man inte har ansvar i situationen.

Megafons uttalande i olika sammanhang kan inte heller tolkas som annat än stöd åt upploppen ... tills de får igenom sina krav.

micro1132013-05-29 11:29

Från Megafons egen sida:

Det som av polisen och stora medier kommer att stämplas som ett allmänt kaos, yani det som alltid skrivs om förorten och dess folk, är egentligen en protest mot måndagens mord. Detta är absolut INTE en slump, ett isolerat upplopp. Det här är det enda sättet att uttrycka frustration när andra demokratiska vägar är stängda. Organisering finns hos oss, fredliga demonstrationer har hållits men dialogen har lämnats obesvarad. Polisen utreder sina egna och säger att inget fel har skett, trots att sanningen är enkel: det som hände i måndags var ett mord på en våra grannar.
megafonen.com/husby-...-v art-hem/

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-29 12:16

Och du tolkar detta till..... ?

micro1132013-05-29 12:18

Locomondo

Att det Megafon bedriver är terror.

micro1132013-05-29 12:19

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar.

micro1132013-05-29 12:21

Megafon ...

"Detta är absolut INTE en slump, ett isolerat upplopp. Det här är det enda sättet att uttrycka frustration när andra demokratiska vägar är stängda."

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-29 12:49

Ungefär vad ett gäng journalister säger också.
De beskriver ju bara vad som händer, de tar inte på sig aktionerna.

Du menar inte att du inte fattar det?

lamaglama2013-05-29 13:45
Antal inlägg: 439

De sanktionerar aktionerna genom att skriva så. I klartext betyder det ju att det är helt ok att bete sig såhär eftersom det saknas andra vägar att göra sig hörd på.

Men det är naturligtvis en lögn. Det finns andra sätt, i en demokrati som Sverige. Men det är ju mycket häftigare att tutta fyr på grannarnas bilar. Snabbare går det också.

Det är terrorism, som micro skriver. Gör som vi vill annars eldar vi upp fler av våra oskyldiga grannars bilar.

Jag tycker inte man ska fjäska för terrorister.

micro1132013-05-29 14:07

Locomondo
Jo, de tar på sig upploppet och använder det som påtryckningsmedel för att få igenom olika "krav".

De säger rent ut att upploppet är konsekvensen av att polis/myndigheter inte följde deras dikterade villkor vid den "fredliga demonstrationen".

I citatet berättar de samma sak, samt skriver rent ut att de står får själva organisationen gällande krav/rätt/röst osv...

De skriver inte att de är terrorister, men mig veterligen är det inte heller det vanliga att terrorgrupper stämplar sig själva.

micro1132013-05-29 14:08

Megafon igen:

" Det här är det enda sättet att uttrycka frustration när andra demokratiska vägar är stängda. Organisering finns hos oss, fredliga demonstrationer har hållits men dialogen har lämnats obesvarad. "

Skurkaktig - Ej medlem längre2013-05-29 14:17
Antal inlägg: 40

Olle Engström (M) i dagens BT: Vart är Sverige på väg? Jag ser framför mig ett Sverige som inom 20–30 år fullständigt har tappat kontrollen över situationen, med konsekvenser som är skrämmande. Terrorism, våld och brottslighet kommer att öka i Sverige. Och kanske ser vi också på lite längre sikt ett fullskaligt inbördeskrig mellan olika religioner liknande de som varit och är i Libanon, Irak och Nigeria med flera. Tanken skrämmer, men vägen dit är kanske kortare än vi kan ana om inte dagens situation en gång för alla får sin lösning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?