Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-25 11:47 | |
![]() | Jag tycker det är högs personligt om man väljer att tro att gud existerar, oavsett det går att bevisa eller inte. Ingen vinner på att överdosera ordet oärlig, du har gjort klart din ståndpunkt med all önskvärd tydlighet; du för inte diskussionen annat än i rundgång genom att upprepa samma sak i veckor. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-25 11:48 | |
![]() | OK, jag förstår, Rultan. Tror att många frireligiösa röstar på kd. Basen är väl egentligen pingströrelsen. | |
| Rultatultan | 2013-08-25 11:52 | |
![]() | @mönjelilja Jag är inte insatt i politikens historia, men jag har också fått för mig att basen för kd från början är pingströrelsen. Men jag kan ha helt fel. Min röst har legat där några gånger, dock inte alltid. (hos kd. inte pingströrelsen ;) ) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-25 11:54 | |
![]() | De försöker ju tvätta bort den imagen, och bli mer som kristdemokraterna i Tyskland. Därför är de ju mycket försiktiga numera när de uttalar sin om homosexualitet och abort. Men de anser förstås att det är synd. | |
| överqvist | 2013-08-25 11:57 | |
![]() | Nulltj; är det verkligen en personlig angelägenhet bara? Jag hävdar att det finns troll, att stålmannen finns, att det finns rosa elefanter på jupiter, det är helt igenom ärligt och den som inte tror detta vill jag ska lägga fram bevis som motsäger detta. | |
| Rultatultan | 2013-08-25 12:00 | |
![]() | Jag tycker personligen inte att begrepp som "synd" har något att göra inom politiken ö.h.t. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-25 12:00 | |
![]() | Det är helt personligt tills du propagerar för det, och tills det påverkar andra. Jag kan inte bevisa något av ovanstående, vilket du är mycket väl medveten om. Jag kan inte heller bevisa att gud inte finns, trots att jag vet att så är fallet. Att du tror på troll och stålmannen påverkar inte mig det allra minsta, försöker du få mig att tro detsamma kommer jag dock påpeka att du i mina ögon har fel. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-25 12:01 | |
![]() | Rulltan: Med mitt inlägg menade jag ju inte att döden är liktydig med ondska, däremot att sjukhus och liknande inrättningar upplever resultaten av mycken ondska och att de behöver lappa ihop oss därför. Därför anser jag lite humoristiskt att sjuksköterskorna och läkarna vara de riktiga gudarna. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-25 12:04 | |
![]() | +1 på nulltj Här är pingstpastorn politiskt aktiv socialdemokrat. Han och fleras sociala engagemang, kamp för glesbygden och en kyrka öppen för alla, jämt, har bidragit till en av Sveriges största församlingar befolkningsmässigt sett. Att de stundtals håller barnmöten och predikningar om svarta hjärtan, skuld och straff, förlåter jag dem aldrig. Det goda de gör bleknar av att barn och ungdomar har behövt terapi hos BUP. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-25 12:05 | |
![]() | Hemskt, pink ribbon. "Förlåt dem för de veta icke vad de gör?" | |
| Rultatultan | 2013-08-25 12:07 | |
![]() | @SämstpåBeta Ja, jag tänker ofta att undersköterskorna är just det - de som gör under för utsatta och hjälplösa människor. Tar hand om det tyngsta, smutsigaste jobbet och som får mest skit av oss patienter som allt för ofta tar ut våra aggressioner på dem. Ujameja. | |
| Rultatultan | 2013-08-25 12:08 | |
![]() | @stuvelsberg Jag antar av din tystnad att du inte vill eller inte kan diskutera mina frågor kring att döma. Trist. Hade varit intressant att veta hur du tänker där eftersom du alltid påpekar hur viktigt det är med ärlighet. | |
| överqvist | 2013-08-25 12:12 | |
![]() | Ja rultan; vad är det du vill ha svar på? Är precis på väg ut till havet så svaret kommer vad det lider. | |
| Rultatultan | 2013-08-25 12:15 | |
![]() | @överqvist ååh, havet...nu blir jag lite avundsjuk känner jag. Aja-baja, Rultan! ;) Jo, jag skrev så här: "Jag undrar hur du ser på det här med att döma andra människor. Tror du att kristna människor dömer andra? Tror du att kristna människor dömer andra människor i större utsträckning än icke-kristna? Tror du att kristna människor utifrån deras religion är uppmuntrade att, eller tom. obligerade att, döma andra människor?" Svara när du kan. Njut av havet först <3 Själv ska jag njuta av föräldrarnas sällskap och middag. Lite våldgästning på g alldeles strax! | |
| SämstpåBeta | 2013-08-25 13:16 | |
![]() | Jag svarar i stället rulltan: Kristna är väl människor de oxå och liksom så inte felfria. Fördomar florerar nog friskt hos kristna, liksom hos oss andra dödliga. Ateisten kan dock känna en irritation när vissa kristna här på tråden och övrigt utger sig för att vara på rätt väg och därmed indikerar att vi övriga är på de förtappades väg. Detta gör man enbart med att man själv anser ha valt den rätta vägen, sanningens väg. Därmed exkluderar man och det kanske man inte gör medvetet men tro mig, det uppfattas provocerande. Kristna kanske inte dömer andra kristna i samma utsträckning som de dömer icke kristna utifrån de parametrarna som jag nämnde ovan. Icke kristna dömer säkert kristna men där är nog båda lika goda kålsupar! Den sista frågan verkar så absurd att Stuvels nog håller med att den säger mer om frågeställaren, för skrämmande vore om det förevisas vara så. Jag hoppas att det inte finns någon substans i det, för annars kommer i alla fall mina låga fördomar emot kristna att stegra! | |
| SämstpåBeta | 2013-08-25 13:21 | |
![]() | Ha det bra rulltan, nu ska jag begå några dödssynder, jag börjar med frosseri hos förälderna :)! | |
| Rultatultan | 2013-08-25 14:20 | |
![]() | @Sämstpåbeta Vad är det som är absurt med frågan? Och vad menar du när du säger att frågan säger mer om frågeställaren? Exakt vad tycker du det säger om mig som ställde frågan som löd: Tror du att kristna människor utifrån deras religion är uppmuntrade att, eller tom. obligerade att, döma andra människor? Jag har träffat många, många människor som svarat ja på frågan om kristna är obligerade eller i vart fall känner sig påbjudna, att döma andra. | |
| Claysune | 2013-08-25 15:04 | |
![]() | Spb. Du har ett otroligt fint sätt att skriva, skulle önska jag hade lika lätt att skriva som du. Att döma andra överlåter jag till den Gud som jag tror dömer rättvist- Med vänlig hälsning c-s | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-25 15:09 | |
![]() | Rultan skriver bra svenska. Hon är driven skribent och bedömare av språkbehandling och det outsagda men underförstådda. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-25 15:15 | |
![]() | Claysune: tackar för dina fina ord och jag vet om någon att du kan uttrycka dig lika fint, men du kommet aldrig göra det här som du gjorde privat till mig. Du fick min respekt och det vet du! Rulltan: det är ju hemskt om det förhåller sig på de sättet. Blir ni bokstavstroende uppfostrade att fördöma andra? Tyvärr gör ju inte det att min förståelse för kristendomen exempelvis och religionen i synnerhet ökar, tvärtom. Jag lever nog i naivitet men trodde inta att kristna var så inskränkta. Säg inte Rulltan att det övervägande föreligger på detta sätt, för då blir jag djupt beklämd! | |