Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Bisonbox | 2015-06-06 16:19 | |
![]() | Föräldrarnas uppgift... Tala om enkla lösningar eller enkla problembeskrivningar. Att det är oordning beror på någon som inte är där och det är deras uppgift att se till att lärarna klarar sitt ledarskap. 12212 Har full respekt för att det är ett svårt jobb, men problemet är fortfarande att allt för många lärare inte är klarar uppgiften, inte lämpade, saknar kompetens, undermåligt stöd i organisationen, tyvärr också en beklämmande människosyn. Lövens utspel om mobiltelefoner är bara för sorgligt efter 8 år med token Björklund | |
Måns_E | 2015-06-06 18:32 | |
![]() | Det spelar ingen roll Nora, lärarens uppgift är att undervisa. Om man har problem med dysfunktionella familjer så får samhället i stort lösa det, utan att det blir lärarnas primära ansvar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-06 19:08 | |
![]() | Ja, det är väl undervisning vi pratar om? Jag vet inte vad du menar med att krångla till det med att samhället får lösa det. Barn har skolplikt och någon lärare måste till syvende och sist ändå undervisa även dessa barn. Är det särskillt svåra fall så antar jag att det finns extra duktiga lärare och dessa barn får specialundervisning. Om jag skulle anlita en proffsig skogshuggare så hoppas jag att han tar ner alla träd och inte bara de raka och fina. | |
Måns_E | 2015-06-07 01:21 | |
![]() | Jag tror inte att någon lärare avsäger sig att undervisa alla elever. Dock så är undervisning inte barnuppfostran. Vilket du verkar påstå. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-07 08:01 | |
![]() | måns. Nu blir det bara rundgång. Du återkommer med samma svar. Antingen lyckas jag inte göra mig förstådd eller också lyckas inte du förstå vad jag skriver. I rest my case | |
Måns_E | 2015-06-07 13:04 | |
![]() | Du tycker inte att det r någon mening att påtala föräldrarnas ansvar att uppfostra sina ungar, jag tycker att lärarna skall ha andra saker att göra, såsom undervisning, istället för att uppfostra andras vuxnas barn. Vad tycker du är otydligt? Jag tycker att du har fel, och inte kommer med några direkta vettiga argument varför lärare skall uppfostra andras ungar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-07 13:42 | |
![]() | måns. Barnen ska uppföra sig i skolan och klassrummet i enlighet med skolans regler. Det tycker jag att en klasslärare ska klara av i de allra flesta fall med den utbildning de har oavsett vilka föräldrar barnen har. (Det tror jag att de flesta lärare kan också.) | |
Måns_E | 2015-06-07 13:57 | |
![]() | Bra. Då är vi övverens om att eleverna skall uppföra sig i skolan. Kan vi också då bli överrens om att det är föräldrarnas ansvar att de är uppfostrade när de kommer dit? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-07 14:06 | |
![]() | måns. Då är vi tillbaka till ruta ett igen. (Vi får ta ett steg i taget tydligen.:) ) Vad tycker du vi ska göra med dem som inte är uppfostrade när de kommer dit? Det är den frågan jag ställer dig. Jag tycker som sagt att läraren, med den utbildning de har, borde klara av att få dem att uppföra sig i skolan. | |
Måns_E | 2015-06-07 14:10 | |
![]() | Skolkuratorer, bup, soc, psykologer. Det finns alla möjliga stöd att ge till föräldrar som inte klarar av att ta hand om sina barn. Det tycker jag att man skall göra, istället för att kämpa över ansvaret på lärarna som du tycks vilja göra. | |
Måns_E | 2015-06-07 14:11 | |
![]() | Lämpa över skulle det stå. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-07 14:20 | |
![]() | måns. Nu är det du som hela tiden hävdat att det är föräldrarnas ansvar. Jag kontrade med frågan vad vi ska göra med de som har dysfunktionella föräldrar. Att skolan kanske måste ta hjälp i svårare fall har jag redan nämnt. Alla dysfunktionella föräldrar tar nog inte själv kontakt med skolkuratorer osv. | |
Måns_E | 2015-06-07 14:24 | |
![]() | Ja, och jag fortsätter att hävda att deras egna barn är föräldrarnas ansvar. Att en lärare, rektor eller övrig skolpersonal skall anmäla misstänkta missförhållanden är inget jag tycker att man skall ändra på. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-07 14:31 | |
![]() | Det är väl klart att det är föräldrars ansvar att uppfostra sina barn. I den bästa av världar kommer 30 väluppfostrade barn in i klassrummet utan keps. Men vad jag har förstått så bråkas det om kepsar som barnen inte vill ta av sig, mobiler som man knäpper på under lektionstid. Alla dessa saker borde en lärare kunna hantera. Det ingår ledarskap i deras utbildning. Kan man inte leda 15-åringar ska man nog inte bli lärare. | |
Måns_E | 2015-06-07 14:42 | |
![]() | Nej, och då slutar det som det ser ut idag Nora, nämligen att ingen vill vara högstadielärare. Man får den skola man förtjänar s a s. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-07 14:54 | |
![]() | Ja, Man får den skola som ytterst speglar vilket samhälle vi lever i. Alltså är det till syvende och sist en politisk fråga och inte bara en föräldrafråga. Men den diskussionen kan vi ta i den andra tråden. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-06-07 15:24 | |
![]() | 3 dagar kvar sen kan jag lägga skolan på hyllan iaf för en tid.ett läsår har gått 4 år kvar med grundskolan.Det är inte svårt att ha 11 barn skulle lugnt kunna gå igenom det igen. Det som är svårt är skolan när ett barn kommer hem och är slaget och jag på förhand vet att skolan skiter i om barn blir slagna för skolan ska lära ut och inget annat .2 barn slutar 9:an om 3 dagar och det är skönt Den ena av dom här en sjukdom som hon blir mobbad för.Den andra har en medfödd kroppslig defekt som han blir mobbad för ,Men dom har lärt sig något viktigt att aldrig vara dum mot någon annan människa.Dom har sett lärare vända bort huvudet för att slippa eller ta tag i mobbingen som sker .Så kommer aldrig mina barn att bli aldrig någonsin | |
kovikstippen | 2015-06-11 09:10 | |
![]() | Hur vettigt är det med olika inriktningar på gymnasiet? Går det alls att värdera alla dessa 1200 inriktningar på ett adekvat sätt? Vilken arbetsgivare besitter den kompetensen? Jag är säkert bakåtsträvande och trist, men jag ser ytterst få fördelar med att barn bilar runt i stan till dessa inriktningar. Det är dumt ur många aspekter - miljö, kompisar, resväg, arbetstid. Naturligtvis är det bra att kunna välja linje efter intresse men räcker inte de "gamla" linjerna? Är det någon som kunnat påvisa att dessa "inriktningar" lett till någonting positivt? Eller är det som vanligt bara politiskt humbug spunnet ur privata skolor som letar fler elever? Finns det någon pedagogisk finess med alla dessa inriktningar? Vi pratar ju trots allt om några få lektioner per vecka. De allra mesta av lektionerna följer ju nationella riktlinjer . | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-06-12 10:39 | |
![]() | Gymnasiet är bra 6 ungar har jag haft där och det har fungerat nästan helt felfritt . | |
EricaJong | 2015-06-12 13:42 | |
![]() | Varför skulle en arbetsgivare inte kunna klura ut om det är mer fördelaktigt att anställa en person som gått ett program där det funnits fler timmar idrott (tänk idrottsgymnasium) eller där lektioner i språk varit profilen så att den eventuelle nye anställde har kunskaper i två eller fler moderna språk? Sådant krävs det knappast ett geni för. Är det viktigare att den jag tänker anställa kan franska på högsta steget eller är duktig på fotboll? | |