Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-11-28 09:12 | |
![]() | Exakt. | |
Syster-Häxan | 2015-11-28 09:19 | |
![]() | ttiittii håll dig till fakta Ekonomiskt stöd Om du saknar pengar eller andra medel kan du ansöka ekonomiskt stöd från Migrationsverket, så kallad dagersättning. Dagersättningen är olika stor beroende på om du bor i ett av Migrationsverkets boenden där mat ingår, eller ett boende där inte mat ingår. På boenden där fri mat ingår är dagersättningen: 24 kr/dag för vuxna ensamstående 19 kr/dag per person för vuxna som delar hushållskostnader 12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år (från och med tredje barnet halveras dagersättningen) På boenden där mat inte ingår är dagersättningen: 71 kr/dag för vuxna ensamstående 61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader 37 kr/dag för barn 0–3 år 43 kr/dag för barn 4–10 år 50 kr/dag för barn 11–17 år (från och med tredje barnet halveras dagersättningen). Förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter. Om du beviljas dagersättning från Migrationsverket får du ett bankkort som är kopplat till det konto där pengarna sätts in. | |
Lågintensiv | 2015-11-28 09:24 | |
![]() | Anders, jag hade missat ett långt inlägg från dig. "Vem kan klandra en ung människa..." osv - var skrivit med full uppriktighet. Alla försöker vi överleva. Man kan känna empati med individen men ändå tycka att saker är fel på systemnivå. Ett system skall vara rättvist och inte godtyckligt. Det känns fel i mig att vi vägger enorma summor på unga män som är 24 och inte 18 som angivet. Varför? Därför att pengarna hade kunnat användas till andra som behöver dem. Jag hade hellre sett att förädrar med riktigt små barn garanterades en fristad, helt enkelt därför att småbarnen är mer sårbara. | |
boffertomte | 2015-11-28 09:38 | |
![]() | De siffror Tittii uppger för socialbidrag (försörjningsstöd) och sjukbidrag/garantipension är helt korrekta. Jag har en syster som är sjukpensionerad pga en autoimmun sjukdom. Hon levde på socialbidrag i ganska många år innan hon fick sjukbidrag. Jag har också en åldrande mor som har garantipension. Jag hjälper dem så gott jag kan, men jag har ju också familj. Min syster ber till Gud att hennes hyra inte blir för hög, kommer aldrig att kunna hitta en annan lägenhet, hon har för låg pension för att kvala in hos något hyresbolag. Men det är ju inte synd om henne, hon kan ju ta sig en paraplydrink i Karibien om hon blir deppig. Ni kan ju titta på dagersättningen som de som anordnar asylboenden och boenden för ensamkommande får. Det är enorma pengar. Den tandvård som ska betalas med dagersättningen debiteras f ö inte patienten enligt den tandvårdstaxa som gäller svenskar. Flyktingar och papperslösa betalar 50 kr eller patientavgift motsvarande sjukvårdens. Högkostnadskort gäller. Min syster och min mor betalar givetvis full taxa. | |
Lågintensiv | 2015-11-28 09:39 | |
![]() | Och den asylsökande kan ansöka om ytterligare medel om det är något speciellt hen behöver köpa, vilket görs via krånglig blankett. I någon annan tråd såg vi ju att olika kommuner uppskattar att en vinterjacka kostar olika mycket osv. Det är väl ingen som tror att den enskilde flyktingen har det gott ställt. | |
Lågintensiv | 2015-11-28 09:42 | |
![]() | Ja, herregud, systemet med privata bolag som kan skinnflå kommunerna på pengar för att de ger flyktingar tak över huvudet - fullkomligt vidrigt! På tal om pengar som hade kunnat användas annorlunda. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-28 09:44 | |
![]() | Jag, som har en humanistisk akademisk utbildning i bakgrunden, har svårt att förstå hur det hela tiden dras upp enstaka negativa exempel i debatten för att driva en tes. Senast jag kollade så fanns det ca 130 000 asylsökanden i rullorna. Dessa asylsökanden har klumpats ihop på olika boenden av skiftande kvalitet och kanske ofta med mycket lite att göra med sin tid. Då är dessa enstaka exempel möjligen bara undantagen som bevisar motsatsen. Jag är oerhört förvånad över att det inte uppstår fler problem än det gör. Det kan näppeligen vara så att det inte rapporteras i media när något händer. Media förefaller i dessa dagar hugga på allt som ger klick och lösnummerförsäljning. För att förtydliga; Exemplet på allehanda.se tycker jag är avskyvärt och denna typ av övergrepp ska leda till allvarliga konsekvenser för de som begår dem. Utvisning i sista ledet är det som gäller. Men varför händer det inte mer? | |
Bisonbox | 2015-11-28 09:53 | |
![]() | Har man inte rätt att tycka att en åsikt är obehaglig och vedervärdig? | |
AndersF4 | 2015-11-28 09:53 | |
![]() | Lågintensiv: Vi väntar med spänning på att få höra något empatiskt från dig. Balansen? ttiittii: Jag vet inte varifrån du får dina siffror, däremot vet jag att man får vara försiktig med att ta för sanning vissa av de uppgifter som cirkulerar. Finns krafter som gärna vill lyfta fram sådant som du just gjorde, för syften som, jag tycker, är en smula tveksamma. Min mor, som i och för sig bara är 84, tillhör de som bara får folkpension, 6.700 någonting. Hon tycker hon har det knapert, får inga bidrag förutom det jag hjälper henne med, utan tar av lite sparade medel. Likafullt har jag aldrig hört henne klandra vare sig invandrare eller någon annan för att hennes standard inte är den bästa. | |
boffertomte | 2015-11-28 09:53 | |
![]() | Men hur gör man annars då, totravel? Det man upplever i sin närhet upplever man ju. Man kan komma med svepande påståenden, det görs från båda sidor, men när det handlar om kritik mot nuvarande invandringspolitik kallas det alltid för fördomar, alternativt bruna fördomar. Man kan ta konkreta exempel från sitt eget liv, men då kallas det genast för enstaka exempel. Min mammas och min systers ekonomiska situation är inte unik, den gäller alla som har garantipension att leva på. Varför ska de trängas undan av unga, friska, starka män som ljuger om sin ålder? Mamma har betalat skatt hela livet utom när hon var hemma med oss barn, men då betalade ju pappa skatt. | |
AndersF4 | 2015-11-28 09:59 | |
![]() | Bisonbox: Vi har, fortfarande, rätt att framföra nästan vilken åsikt vi vill. Det gäller inte överallt i världen, och släpper vi fram fel människor till makten här så kanske den rätten blir beskuren även här. | |
Bisonbox | 2015-11-28 09:59 | |
![]() | Det är rätt naivt att tro att mormor får högre pension om vi stänger gränserna.Det handlar inte om resursbrist utan fördelning | |
Bisonbox | 2015-11-28 10:05 | |
![]() | Tänkte annars på att när man gör det så anklagas man ofta för härskarteknik. Delar din oror, men vi får de politiker vi förtjänar. | |
boffertomte | 2015-11-28 10:12 | |
![]() | Nej, vi är glada att det alls blir någon pension. Men vi förstår ju att det inte handlar om att få mer i pension utan om att slippa få ännu mindre. Främst kanske gm höjda egenavgifter och försämrad samhällsservice. Försämrad sjukvård inte minst. Känner du nån som har diabetes eller reumatisk artrit eller MS? Parkinsons sjukdom? De är beroende av väldigt dyra mediciner som nu bekostas av skattebetalarna. Fördelning? Vi lånar pengar, massor av pengar för att finansiera flyktingkrisen. www.sydsvenskan.se/m...tr ots-nej/ Betänk att kommunerna som tar emot omedelbart ska erbjuda undervisning på barnets språk. Det ska alltså fixas skollokaler, lärare, boenden osv. Fixa det! säger Morgan. Dra åt helvete, Morgan, säger jag. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-28 10:18 | |
![]() | Fattiga pensionärer får bostadssbidrag. Det tror jag inte var medräknat i titti exempel. | |
mz_lzrd | 2015-11-28 10:21 | |
![]() | Ja, de får bostadsbidrag. Men deras hyra får inte vara "oskäligt" hög och de får inte bo för stort. Och de får inte hela hyran betald. | |
ingson | 2015-11-28 10:21 | |
![]() | Apropå obehagliga åsikter, att vara brun. Ingson har den enligt egen uppfattning den välgrundade åaikten att den globala uppvärmningen är ett mycket större problem än flyktingströmmar. Där bör mer offentliga pengar satsas och där ger jag huvuddelen av mitt friviliga bidrag Nu säger någon att man kan ge till båda. Men hur mqn än vänder och vrider blir totalsumman till det man anser viktigtast (beträffande frivilligt givande) när det fördelas på olika Är man hjärtlös om man säger att vi har större och viktigare problem än druninanden i Medelhavet? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-28 10:24 | |
![]() | mz-lzrd. konstig invändning i sammanhanget. hur tänker du att det borde vara? | |
boffertomte | 2015-11-28 10:24 | |
![]() | Nora, det var medräknat i tiittiiis exempel. Hyra på max 4500/mån. Man kan få upp till 80% av hyreskostnaden. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-28 10:25 | |
![]() | Håller med Ingson. | |