Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-03-06 21:20
Antal inlägg: 5539

Angående Nazikopplingar till familjen Bernadotte så finns det ju en hel del belägg för detta men det gäller faktiskt inte i första hand Silvias far utan kungens egen familj som hade starka nazisympatier på olika håll. Bla annat så var kungens morfar Karl Edvard hängiven anhängare av Adolf Hitler och gick med i nazistpartiet redan 1933 och var personlig vän till Hitler sedan 1922.
Mellan 1936 och 1945 var Karl Edvard av Sachsen-Coburg-Gotha ledamot för nazisterna i den tyska riskdagen. Han var djup involverad i de experiment som nazisterna hade för att likvidera mentalt störda och fysiskt handikappade. Han blev bland annat utnämnd till gruppen-führer i SA och obergruppenführer inom nazistpartiet.
Efter nederlaget för nazismen i kriget häktades kungens morfar Karl Edvard för brott mot mänskligheten. År 1950 dömdes han till endast 5000 D-mark för medlöperi samt ringa brott med anknytning till nazismen. ”Förvånansvärd mild dom för nazisthertigen”, skrev Expressen på sin löpsedel vid den tiden.
Carl XVI Gustaf mormor, var systerdotter till kejsar Wilhelm II. Redan 1927 skrev denne Wilhelm ett brev till en nära vän och beklagade enligt följande: ”Press, judar och myggor är plågoris som mänskligheten på det ena eller det andra sättet måste göra sig kvitt. Jag tror att det bästa vore gas.”
En tysk historiker skriver om kungens mormor Victoria att ”Hertigen och särskilt hertiginnans... skarpt och aggressivt judefientliga hållning fick hakkorsrörelsen att blomstra”.

Även kungens far, arvsprins Gustaf Adolf och hans mor Sibylla visade i både ord och handling att de stödde nazisterna. Paret vistades ofta i Tyskland och både hennes far och syskon var medlemmar i nazistpartiet. Deras bröllop har ju varit en het potatis när nazistsympatier har nämnts då Hitler faktiskt var inbjuden till bröllopet men tackade nej, dock skickade såväl Hitler som Göring lyckönskningstelegram.

Kungens farfarsfar Gustav V hyste också en vänlig inställning till Hitler och nazismen. Mitt under brinnande krig i maj 1942 skriver Gustav V brev bakom ryggen på regeringen till Hitler där är han gratulerar denne för framgångarna i kriget, speciellt välkomnar han krigföringen mot Sovjetunionen, eftersom han skydde bolsjevismen som pesten.
Gustav V försäkrar Hitler att han kommer att göra ”allt för att uppnå ett gott förhållande” mellan Sverige och Nazityskland och hävdar dessutom att han har ”större delen” av svenska folket bakom sig i stödet för den tyska krigsmaktens härjningar i Europa. Brevet avslutas med följande: Med min hjärtliga hälsning förblir jag, käre Rikskansler. Er tillgivne”.

Om man läser på så kan man lätt se att det finns många historiska belägg för ovanstående. Det var inga hemligheter direkt men i retro perspektiv så har man ju försökt att släta över det hela.

Ovanstående är bara lite historia kring dessa kopplingar eftersom det berörts i tråden. Tycker även att man kanske ska ha detta i minnet när man bländas av dagens kungaglans- det finns lite skit i hörnen även där.

slånbär2012-03-06 21:20

och nu har jag skrivit så det räcker o blir över för ett tag.................

elgen52012-03-06 21:32
Antal inlägg: 1740

Jag tänker jämlikhet, är det ett jämnlikt samhälle om vi, har kung och drottning?
Är det vi som är trälarna då?

limpan__22012-03-06 21:50
Antal inlägg: 2847

Tack slånbär för historielektionen. Jag ger mig själv ett svagt godkänt för krigskopplingen till den "ursprungliga" förmögenheten. Inget ovanligt för rika släkter där de nuvarande tror att familjen verkligen gjort sig förtjänt av pengarna. Lustigt att en del upprörs över bonusar men inte över kungafamiljen som då grundat sin "personliga" förmögenhet på just bonus och mutor, apanage som betalning för uppgiften har de ju alltid haft.

Nog om ekonomi, finns det något annat skäl för varför just en avkomma till någon i familjen Bernadotte ska anses som lämpligast för att öppna riksmötet, hålla konselj och ackreditera utländska diplomater?

rullarens2012-03-06 22:48
Antal inlägg: 56

De e klart vi ska ha kungahuset kvar, de gör ovärderlig reklam för vårt land. Dessutom slipper vi maktkamper mellan nån president med ambitioner och statsministern. Mogna till så inser ni snart detta.

llloyden2012-03-07 00:09
Antal inlägg: 758

Det verkar ju handla mycket om förbud att ärva - allt och intet, vad det nu kan vara! Förbjud alla att ärva överhuvud taget! Ingen får arbeta med det som föräldrarna arbetat med. Tänk vilket kaos som skulle utbryta på Sveriges Radio TV, där tydligen jobben går i arv i generationer........
En sån fantastisk lösning om allt som alla tjänat, stulit, krigsbyten, hus, slott etc. direkt tillfaller någon slags gemensam pott. Den kan sen fördelas jämlikt till alla i Sverige. Kanon! Hur mycket skulle det bli per skalle? En resa till värmen för alla kanske! Vilken uppmuntran för alla att jobba, spara, bygga hus etc. Att verkligen få arbeta för andra!
Ut med Wallenbergarna i t.ex. gatuarbete, Kamprads ättlingar till Konsumsnabbkassan,H&M :s prinsar och prinsessor till va fan som helst!
Gud så jämlikt och bra! Och så bra våra företag skulle kunna bli om alla som äger och driver dem väljs demokratiskt av hela Sveriges befolkning vart 4:e år. Vilket nytänkande det skulle bli av detta!
Svenska avundsjukan är livsfarlig verkar det som. Jag tar mig för pannan och drar en parallell till Kina och Mao på 60-talet.

limpan__22012-03-07 08:47

Och jag tar mig förpannan över vilka horribla liknerser en del gör. Ser du inte skillnaden mellan att ärva vad ens föräldrar byggt upp och att ärva en statlig tjänst? Och hur får du in någon form av kommunism i detta? Vi har utan problem avskaffat alla andra privilegier för adeln och kungahuset så varför inte ta det sista steget med?

kaffeflicka - Ej medlem längre2012-03-07 11:03
Antal inlägg: 915

Rojalisterna här saknar verkligen trovärdiga argument.

Skulle gärna se replik från vulcan m fl att jämställas med kommunistiska diktatorer.

rullarens2012-03-08 19:53
Antal inlägg: 56

Kungahuset har väl inga privilegier, de gör ett jobb som de avlönas för och drar in mångdubbelt med pengar till oss svenskar. Tänk på det innan ni låter avundsjukans tunga tala.

slånbär2012-03-08 20:38

Rullarens-och hur vet du det då? Har du någon bra länk där man kan se siffror på detta kanske? Mångdubbelt pengar till oss Svenskar-vilka Svenskar menar du då?
Och avundsjuk? Nä långt ifrån-intresserad av fakta ? Absolut. Så du som verkar sitta inne med just fakta (eftersom du skriver som du gör) kan ju kanske passa på att presentera dessa då. Vore verkligen intressant läsning. Och du-hovets hemsida kan du hoppa för den har jag läst och det är endast klubb för inbördes beundran.

Måns_E2012-03-08 20:54
Antal inlägg: 12023

Kungen har straffimmunitet, och det måste väl ändå ses som ett väldigt stort privilegium oavsett vad man tycker i övrigt om monarkin?

perra952012-03-08 20:59
Antal inlägg: 165

håller me rullarens..många som inte tänker på hur stor betydelse de har för sverige "representation" sen alla som kommer hit pga kungafamiljen... turister samt media mm mm bor på hotell äter på resturang gör andra saker när dom här! vilket i sin tur ger kirr i skattekassan jobb mm mm..sen om appanaget ligger på rätt nivå har ja ingen aning om:)

slånbär2012-03-08 21:06

Säger som någon tidigare i tråden-undrar hur Frankrike lockar till sig sina turister som inte har något kungahus? Dessutom-med handen på hjärtat- hur många av er som tror att kungahuset är det stora dragplåstret för turister till Sverige åker själva som turister till tex Spanien för att dom har ett kungahus? Eller till England? Tror nog att fotbollen drar betydligt fler turister till dom länderna än vad deras kungligheter gör. Varför inbillar sig folk att folk kommer hit för kungahusets skull-det är ju löjligt. Fortfarande så är vårt lilla land och våra kungligheter en piss i havet utanför ankdammen.

gnill2012-03-08 21:08
Antal inlägg: 1942

Jag är inte det minsta avundsjuk på någon av dem. Jag vill inte ha deras pengar, deras jobb, deras utseende, deras IQ, deras kommunikationsförmåga, deras jobb, nä faktiskt ingenting som de har (om någon av dem har mindre fötter än jag skulle jag vilja ha det, men det är det enda). Jag förstår fortfarande inte varför folk i denna tråd envisas att tro att det är avundsjuka som ligger bakom när vi som inte vill ha kungahus väldigt tydligt flera gånger talat om varför vi inte vill ha det?

Måns_E2012-03-08 21:08

jag tror att kungahusets pr-värde är kraftigt övervärderat.

Fast även om de skulle dra in lite pengar så tycker jag att principfrågan är så mycket viktigare så att det är värt de pengarna.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 21:09
Antal inlägg: 7985

Ja, det förstår inte jag heller. VEM åker till ett land för deras kungahus skull? Som en del av semestern, javisst, jag går också gärna på museer och förkovrar mig i historia. Men jag känner ingen som besökt ett land enkom utifrån att dom intresserar sig för dess monarki.

limpan__22012-03-08 21:11

Perra, hur många turister tror du besöker Sverige enbart för kungahuset? De allra flesta kommer nog hit för en kombination av saker och hade spenderat sina pengar ändå. Det är med ditt resonemang konstigt att Frankrike, Italien, Grekland, Finland, Tyskland, Österrike, Schweiz och alla andra länder lockar till sig turister i väldigt stor utsträckning? Väljer du själv semester utifrån om du kan få se en levande monark eller inte?

Att representera verkar de göra bra och uppskattat, vi får sälja en massa till Saudi just nu...men seriöst, varför klarar sig tyska företag lika bra eller bättre? Tror du inte att det handlar mest om konkurrenskraftiga företag med efterfrågade produkter mer än vad det handlar om producentlandets statskick?

Måns_E2012-03-08 21:12

Det är väl möjligtvis andra kungligheter som kommer hit av den anledningen, hur mycket de spenderar här vet jag dock inte :)

perra952012-03-08 21:18
Antal inlägg: 165

de finns allt folk till de me:)...tänk vilket mediauppbåd de va när de fick barn..tvrättigheter osv sen är svenskar inte speciellt intresserade av kungligheter jämfört me övriga europa..bryr mej inte ett skvatt själv! men ärligt varför bara hux flux avskaffa? våra skattepengar är ju budgeterade...och de pengarna de får skulle ändå inte göra underverk för skolbarnen och gamlingarna som säkert många tycker att pengarna skulle gå till

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 21:23
Antal inlägg: 7985

Därför att det är odemokratiskt, inte pga ekonomin.

Den här tråden går i cirklar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?