Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 712 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pruttnisse | 2010-04-06 16:14 | |
![]() | då | |
![]() | alla | |
![]() | a | |
![]() | a | |
![]() | a | |
| regression | 2010-04-06 16:18 | |
![]() | "Making the results more significant, the study also measured effects in twin brothers. In the case where one twin smoked, the non-smoking twin registered a higher IQ on average." Jag har otroligt svårt att se vilka metodologiska poänger man gör genom att jämföra tvillingar i sådana här studier. | |
| Dyslekso | 2010-04-06 16:28 | |
![]() | Varför då? Menar du att studien hellre skulle varit utan tvillingstudien? | |
| Satyra | 2010-04-06 16:47 | |
![]() | akilleshäl - "En av dom största, ja. Den största är rökning!" Vet inte ens om det är som du säger, men det kvittar just nu. Om man tar med i beräkning allt annat skit alkoholbrukande för med sig i form av våld/brott, psykiskt/fysiskt lidande av alla de slag för även ickebrukaren själv och för samhället i stort, så lär nog ändå bieffekterna av rökning ligga i lä jämförelse, eller vad tror du? ... | |
| regression | 2010-04-06 16:47 | |
![]() | Jag menar att den inte tillför något, ja. Om man inte hade för avsikt att utesluta att variationen i rökning enbart beror på genetiska faktorer (vilket verkar vara en ganska naiv hypotes). Men syftet verkade vara det motsatta: att visa på vilka sociala faktorer som spelar roll och vilka som inte gör det. Att IQ och rökning är negativt korrelerade även efter att man kontrollerat för genetik är alltså inte speciellt intressant. | |
| Minta | 2010-04-06 16:49 | |
![]() | Gör man någon skillnade mellan storrökare och smårökare/feströkare? | |
| Satyra | 2010-04-06 16:50 | |
![]() | "för även ickebrukaren själv " hm ... det såg mysko ut, ser jag nu, men jag skyller på att det är för att jag som rökare är så korkad att jag inte kan uttrycka mig korrekt. Nåja, menade hur som helst att även människor omkring brukaren drabbas. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-06 16:52 | |
![]() | Jag tycker att jämförelsen är larvig to begin with. | |
| Dyslekso | 2010-04-06 17:03 | |
![]() | regression: Ok, du har en poäng där - men jag vet inte vad det är för socila faktorer du menar att de skulle peka på. De påvisar ju i princip bara sambandet lågt iq->rökning, och att barn med lågt iq skulle vara de man riktar sig mot i förebyggande insatser. "Schoolchildren who have been found to have a lower IQ can be considered at risk to begin the habit, and can be targeted with special education and therapy to prevent them from starting or to break the habit after it sets in. " Det kan verka som att man lite grann motverkar sitt syfte om man kontrollerar för genetiska faktorer. Men nu är det väl inte en tvillingstudie med tvillingar som växt upp separat, så i det här fallet handlar det väl mer om en bakgrundskontroll än en genetikkontroll, right? Iq varierar väl även hos enäggstvillingar (vilket man får anta det rörde sig om här)? | |
| Satyra | 2010-04-06 17:09 | |
![]() | Nu vet jag ju inte om du riktade detta till mig Sylvia "Jag tycker att jämförelsen är larvig to begin with.", men jag svarar som att du gjorde det. Om man alltid använder lidandet för andra/tredje part, samt kostnader för samhället som huvudargument mot rökning/rökarna så är det högst relevant att se lika klarsynt på alkoholens vidd inom samma område. Men igen, eftersom alkohol tydligen är en helig ko så är det klart att jämförelsen känns larvig för många ... | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-06 17:12 | |
![]() | Jämförelsen med alkohol är väl relevant. Jag noterar att alkoholkonsumtionen också är hårt reglerad och beskattad ... | |
| Dyslekso | 2010-04-06 17:21 | |
![]() | Håller med dig Satyra. Alkohol är värre. Inte vad jag är intresserad av att prata om i den här tråden, men det gör inte ont att hålla med om. :) | |
| Nuk | 2010-04-06 17:33 | |
![]() | Jag tycker att rökning borde förbjudas | |
| Midna79 | 2010-04-06 17:42 | |
![]() | Visste inte det var en tävling i åsamkat lidande - vad statistiken än må utse som vinnare kan vi väl enas om att både rökning och alkhol skördar många offer. Eller snarare bruket av dem. Det vore svårt att förbjuda tobak av samma anledning som det vore svårt att förbjuda alkohol - folket vill ha drogen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-06 17:56 | |
![]() | Exakt så känner jag, Midna. | |
| Satyra | 2010-04-06 18:25 | |
![]() | Och jag känner att om man har så mycket agg-åsikter mot rökning och anser det som världens pest och pina för allt och alla - och samtidigt tycker att brukandet av alkohol är helt ok, trots uppenbara konsekvenser - så är hela påståendet om att man värnar om omgivningens välmående inte så mycket värt ... | |