Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-09 11:38 | |
![]() | Fansterbanan, upplever inte du att det är ett problem att vi i det västerländska samhället tror att vi alltid vet bäst? Att några barn bombas ihjäl på kuppen spelar ingen roll för det viktigaste är att skapa demokrati och göra dem till kopior av oss etc? För mig är detta samma sak, att sitta och häva ur sig hur synd det är om muslimska kvinnor, vi måste hjälpa dem för vi har ju fattat grejen etc är rätt provocerande. Denna diskussion handlar knappast längre "bara" om olika former av slöjor, nu känns det mer som poängen är att smutskasta en annan kultur så vi själva kan gotta oss i hur bra vi är. "Ojojoj, de bränner ju sina fruar och stenar ihjäl dem inför publik!" Argument som "Men hallå, får man aldrig kritisera en enda sak i en annan kultur då ellä"? funkar inte. Klart att man får det. Jag tycker också att vissa företeelser i den muslimska kulturen(som denna tråd främst handlar om) är förnedrande, som exempel. Jag vill bara påpeka att anledningen till att man tycker så alltså inte alltid är för att man själv har rätt och andra har fel. Hade t ex Fansterbanan växt upp som muslim hade hon kanske inte varit lika hatisk till att bära slöja. Att jämföra med bröstimplantat var ett försök att visa hur olika saker uppfattas beroende på var man växt upp. För någon i en kultur där man förväntas gömma sina kvinnor är det så klart jätteförnedrande med tjejer som opererar brösten, för oss som lever i en sådan kultur är det inte förnedrande osv. Gudrun Schyman var inne på samma sak, då blev hon kallad manshatare. Det säger ganska mycket om hur känsligt det är att kritisera saker i sin egen kultur. Kunde inte Bosse få fram detta kan knappast jag det heller. Allt är relativt, som Woody Allen sa. (fast på engelska, blir roligare då!) | |
| Emmanuelle_ | 2009-12-09 12:15 | |
![]() | Hur självklart som helst. Jag får inte klä mig hur jag vill på min arbetsplats altså får ingen annan heller klä sig som den vill oavsett om det har med religion eller annat att göra. Varför är detta svårt att förstå? Vi följer ju andra regler på arbetsplatsen, eller hur? | |
| Emmanuelle_ | 2009-12-09 12:17 | |
![]() | Måste tillägga en sak som gör det än mer självklart. Det finns ju de religioner/länder där barnaga är en naturlig del i uppfostran ... ska vi tillåta en person bära slöja och slå ungarna? | |
| y not | 2009-12-09 12:36 | |
![]() | förstår inte hur man kan dra paralell barnaga slöja. Sen åter detta användandet av ordet slöja är förvillande. Jag kan förstå dem som anser att man i vissa yrken inte bör dölja ansiktet men rent generellt är slöja det samma som sjal/sjalett. Jag har fraopperats av att jag i mitt jobb mött flera par från Iran, Irak och Afghanistan där kvinnan bär slöja. I de allra flesta fall så möter jag i diskussionen ett jämställt par där kvinnan inte drar sig för att säga emot mannnen eller på något sätt har svårigheter att möta min blick. Jag tycker nog att vi har klädesplagg som är bra mycket mer förnedrande än sjaletten/slöjan. Sen att vi har precis samma tradition med huckle och ansiktsslöja i det svenska kulturen vilken lever kvar vid bröllopp och begravningar. Brde de slöjorna/floren också förbjudas. (är du rättrogen sak du bära floret framför ansiktet under hela sorgetiden, alltså även på arbetet. Detta är svensk kristendom. | |
| Emmanuelle_ | 2009-12-09 12:56 | |
![]() | Paralellen är ju att de utövar något (klär sig, agar) för att de är skyldiga att göra det men det passar inte i alla lägen i Sverige. | |
| Minta | 2009-12-09 14:53 | |
![]() | Emmanuella, flera gånger har t.ex. micro påpekat att arbetsplatser kan kräva att slöja inte används. Men vad vi har att göra med vad människor gör på sin fritid förstår jag inte. Det strider inte mot en svensk lag vilket däremot barnaga gör. | |
| Snoosy | 2009-12-09 15:30 | |
![]() | y not, ja kanske är det på tiden att lägga religionen bakom sig. | |
| vulcan | 2009-12-09 15:51 | |
![]() | Vi har inte förbud mot barnaga för att "det passar inte i alla lägen i Sverige". Vi har förbud mot barnaga för att misshandel av barn innebär en precis lika stor kränkning av barnets mänskliga rättigheter som av en vuxens. Det har noll och ingenting att göra med slöjor. Om personer av religösa skäl ska få undantag vad gäller klädesbestämmelser på en arbetsplats är däremot en mer intressant fråga. Personligen tycker jag inte att man har någon rätt att tvinga på andra sin religion men jag ser heller inte poängen med förbud bara för sakens skull. En busschaufför som i övrigt är iklädd "rätt kläder" kan väl bära turban eller slöja så länge det inte inverkar rent praktiskt på möjligheten att utföra arbetet? Dito för ex.vis en kassör. Om jag ägde en mataffär skulle jag däremot förmodligen vägra folk att sitta i kassan med niqab eftersom jag antar att det dels försvårar en normal kundkontakt pga att man inte ser ansiktet och dels begränsar synfältet så att man får svårare att upptäcka t ex snattare. | |
| fansterbanan | 2009-12-09 17:03 | |
![]() | dodmetallorn du menade inte i ditt senaste inlagg att tycka synd om muslimska kvinnor ar samma sak som att bomba sonder nagra barn? i quote "Att några barn bombas ihjäl på kuppen spelar ingen roll för det viktigaste är att skapa demokrati och göra dem till kopior av oss etc? För mig är detta samma sak, att sitta och häva ur sig hur synd det är om muslimska kvinnor, vi måste hjälpa dem för vi har ju fattat grejen etc är rätt provocerande." jag skulle vilja citera varje rad i ditt senaste inlagg och kommentera det men det skulle sannolikt bli for tidskravande. for det forsta ar jag saker pa att diskussionen i stort satt visst fortfarande handlar om det den ska och inte, jag citerar "att smutskasta en annan kultur så vi själva kan gotta oss i hur bra vi är. "Ojojoj, de bränner ju sina fruar och stenar ihjäl dem inför publik!"" for det andra ser jag det inte helt utanfor sin ordning att kunna kritisera en kultur dar kvinnor blir stenade ihjal infor publik heller, som nu ar fel exempel du valde att oppet bagatellisera. och sa brostforstoringsjamforels en igen da.. skillnaden skulle val vara att det finns ingen vasterlandsk stat i varlden dar lagar stiftas om att alla kvinnor som lamnar huset maste uppvisa silikonimplanterade brost. man kan i en vasterlandsk stat valja att inte forstora brosten, faktum ar, att de flesta kvinnor inte gor det. manga kvinnor, och man (so ive been told) aktivt motsatter sig att den sortens kirurgi forekommer. skillnaden skulle da vara hm vad hette det nu igen, jo, den _fria viljan_ | |
| Best in show - Ej medlem längre | 2009-12-09 19:05 | |
![]() | Steve Zissou 2009-12-09 10:25 "Ramsay, Best in Show och dödsmetallörn - tack! You will all be tributed in my book about the Jaguar Shark! ;) " Du gör mig jävligt stolt hela tiden. Tiden i USA gjorde dig gott. Kram Pappa | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-09 19:09 | |
![]() | Fansterbanan, du måste inse att en del i tråden endast diskuterar olika sorters slöjor medans andra försöker se det i ett lite större perspektiv. Vi kanske ska släppa det där med bröst nu? | |
| Best in show - Ej medlem längre | 2009-12-09 19:11 | |
![]() | Brösten släpper man ju inte gärna. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-09 19:12 | |
![]() | Nä, det verkar inte bättre. | |
| fansterbanan | 2009-12-10 17:15 | |
![]() | dodmetallorn du vill att _jag_ ska slappa "det dar med brost"? det var ju din usla jamforelse. men okej, om det ar ditt satt att erkanna att det inte holl. plus att jag troor att best in show mest drog ett skamt. aven i ett storre perspektiv tycker jag du har fel. punkt. | |
| y not | 2009-12-10 18:41 | |
![]() | att jämföra med hur vi ser på hur muslimer ser på kvinnor med hur vi själva ser på kvinnor kan väl inte vara fel. Men att jämföra med hur människor klär sig med att andra begår övergrepp är däremot en väldigt haltande jämföresle. Titta på modeindustrin i olika länder och se vuilken som är mest förnedrande respektive respekterande och motivera på vilka grunder. Att diskutera ett klädesplagg som slöja och viljha förbjuda det och sen samtidgt själv bära halsduk blir ju snarast lite märkligt. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-10 19:09 | |
![]() | Fansterbanan, jag tycker bröstjämförelsen håller alldeles utmärkt och har aldrig sagt något annat:). Även Steve Zissou har försökt förklara poängen, ge dig på honom också vetja, om det nu är ett så känsligt ämne för dig. Öm tå kanske till och med. Meningen med bröstsnacket var, alltså, för hundrade gången, att visa att bara för att vi tycker att vi är bäst på allt(med vi menar jag det västerländska, amerikaniserade samhället) och att alla borde vara som vi så bör man inte förutsätta att allas högsta dröm är att vara som en västerländsk kvinna. I andra kulturers ögon kan t ex bröstimplantat vara ett tecken på förtryck. Jag säger inte att jag håller med om att bröstförstoringar är förtryckande eller att kvinnor i Sverige har det jobbigt. Det handlar bara om perspektiv och vilket perspektiv man intar beror på var man växt upp. För en muslimsk kvinna behöver en västerländsk kvinna, tvärtemot vad många verkar tro, inte nödvändigtvis vara det hon strävar efter att bli en dag, tvärtom. Vi är alla hemmablinda och det är inget fel men att sluta bli provocerad för att man påpekar det kan vara ett tips (om man nu blir förbannad så fort någon kritiserar vissa företeelser som råkar vara våra). Jag tycker också att t ex burkor är förnedrande men jag vägrar se allt i svart och vitt, och som jag sa innan, för mig handlar diskussionen om mycket mer än ansiktsslöjor. Jag kan tyvärr inte upprepa mig fler gånger bara för att vissa ska hänga med i svängarna och såna här sura vendettaliknade chattar är inte min grej. Andra på forumet har utvecklat och förfinat denna konstform bättre än vad jag någonsin kan göra så tjafsa med någon av dem istället, Banan (dessutom börjar Family Guy snart). Det är dock ganska hemskt hur vissa antar att alla muslimska kvinnor går och drömmer om att bli som vi, ryck av dem slöjan så att de fattar nån gång osv. Folk måste sluta använda Betapet som ventil för att vädra sina fördomar om att alla muslimska kvinnor är förtryckta kuvade offer. | |
| Lakej670 | 2009-12-10 19:31 | |
![]() | Hej! Jag har inte läst alla inlägg men hur ska en lärare kunna veta att det är rätt person vid tex prov om man bara ser ögonen??, ja det finns ju många liknande situationer som tex körkort med slöja?? el. när man ska rösta och visa legitimation hur gör man då? Frågorna är många! Men det är på tiden att detta snart är slutdiskuterat!!. mvh M | |
| y not | 2009-12-10 19:43 | |
![]() | Nu blir jag nyfiken. på vad sätt är det viktigt att det snart är slutdiskuterat? Är det en diskussion som iinte bör föras? Och i så fall på vilka skäl? Vad är en slöja? är kanske en lämplig start på diskussionen eftersom du använder det ordet. Bildgoogla gärna Lakej. | |
| Lakej670 | 2009-12-10 19:53 | |
![]() | Jag tycker bara att diskutioner ska leda till resultat! Den här frågan har pågott för länge. Ursäkta slöja ordet!! jag menade burka där bara ögonen syns. Jag bildgoogla för fullt nu "y not" tack för tippset! www.google.com/searc...1I 7ADBR_en | |
| fansterbanan | 2009-12-10 19:56 | |
![]() | dodmetallorn jag trodde vi skulle slappa silikonbrosten. bara for att en muslimsk kvinna skulle ta av sig burkan sa blir hon inte vasterlandsk hux flux. man kan leva som muslim utan de allmanna kvinnofornedrade elementen. det ar inte heller underforstatt nar jag sager att manga muslimska kvinnor med burka innerst inne kanske helst skulle skippa den, att jag menar att de saklart vill leva ett vasterlandskt liv atandes pa mcdonalds och titta pa oprah winfrey show. | |