Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 534 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-01-05 18:18 | |
![]() | Visst, å andra sidan så har ingen kvinna som köpt sex lagförts, trots att polisen känner till fall. Bara en sådan sak gör att jag frågar mig vad lagen vill skydda? Kanske folks gamla inskränkta fördomar om att alla prostituerade är tjackhoror? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-05 18:19 | |
![]() | Måns_E: Det är inte många i tråden som diskuterar sambandet trafficking och frivillig sexhandel. Har man inga moraliska betänkligheter kan man väl fortsätta där då istället för att moralisera över att andra moraliserar (för oss moralkärringar är det njutbart). Jag undrar om avkriminalisering leder till ökad sexhandel som leder till sämre villkor för vissa prostituerade och kanske också till ökad trafficking. Om det tvärtom visar sig att ökad sexhandel och avkriminalisering av sexköp leder till minskad trafficking blir det annorlunda. | |
| Måns_E | 2011-01-05 18:23 | |
![]() | Är det inte bättre att i så fall ta i tu med problem som människohandel, misshandel och våldtäkter i så fall? Det finns ju lagar som redan reglerar det. Jag tycker att traffickingargumentet är ruskigt dåligt, det är ungefär som att man skulle förbjuda guldsmeder, eftersom det finns rånare och folk som olagligt handlar med guld, och tänk på all olaglig smuggling. Alltså inte mycket till argument. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-05 18:31 | |
![]() | Ett argument som används av bägge sidor. Jag tycker det vore intressant att veta vilka konsekvenser diverse lagstiftningar har. | |
| Måns_E | 2011-01-05 18:41 | |
![]() | Jag har bara lite svårt för rättsvidriga lagar som skyddas med hjälp av en utsatt grupp. Det är lite som att skrika att man skall sätta fast pedofiler så fort man vill urlaka rättssäkerheten och/eller öka polisens befogenheter och/eller inskränka integriteten hos samhällsmedborgaren. På samma sätt är det populärt att ropa terrorist. Oavsett hur många terrorister, pedofiler eller hallickar som sätts fast p g a lagar som har en annan innebörd, så är det inte värt priset. Det är betydligt viktigare i så fall att rättssäkra lagar som är vad de utger sig för att vara. | |
| apbur | 2011-01-05 18:51 | |
![]() | Det finns väl säker en marknad för hallikar med onda avsikter oavsett lagstiftning om sexköp. Man kanske inte ska förvänta sig att det blir en påtaglig skillnad. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-05 18:57 | |
![]() | Kanske en straffskatt då om det visar sig att det skulle medföra extra kostnader att ta itu med ökad brottslighet och rehabilitering av stackars offer ;) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:05 | |
![]() | Apbur: www.svd.se/opinion/b...01 4217.svd Kan tyvärr inte hitta några bra källor och jag argumenterar egentligen inte för att sambandet ser ut så som det påstås i artikeln. Är det någon som har bättre på fötterna vore jag tacksam om de faktabombade tråden. Tycker det är rätt trist att diskutera en situation man inte vet så mycket om. För mig kanske det är intressant att väga rätten att köpa vilken tjänst som helst mot andra saker. Eller inte. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:20 | |
![]() | prostitutionsforskare s. dodilette sågar utvärderingen totalt, eller snarare dess utvärderingsmetoder och skarshed. www.newsmill.se/node/2595 4 | |
| apbur | 2011-01-05 19:30 | |
![]() | Det säger ju sig självt att det är svårt att utvärdera lagen då handeln rimligtvis sker i det fördolda. Det är ju inte så svårt att förstå att gatuprostitutionen minskat, även om den på vissa håll verkar öka igen. Här i Göteborg var det inte länge sen man knappt kunde gå ned till Hemköp vid Rosenlund utan att behöva höra på de rumänska glädjeflickornas ylande. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:34 | |
![]() | här är en riktigt bra artikel: www.expressen.se/deb...rn as-skull citat : "I sexköpslagens förarbeten anges det att "det i ett jämställt samhälle är ovärdigt och oacceptabelt att män skaffar sig tillfälliga sexuella förbindelser med kvinnor mot ersättning". Detta likställs med mäns våld mot kvinnor, och numera föreslås det ge upp till ett års fängelse. På det sättet diskvalificerar man kvinnors subjektiva upplevelse. Man infantiliserar dem och fråntar dem deras ansvar för sina handlingar och beslut. Är detta ett steg i riktning mot jämställdhet? " word to that! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:36 | |
![]() | Ramsay: Just det, nu minns jag den utredningen. Man blir senil av att diskutera samma ämnen om och om igen. Hur som helst vore det intressant att få en mer riktig bild av hur det ligger till. Fast det kanske är för mkt begärt. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:38 | |
![]() | jag välkomnar en utredning som undersöker lagens effekter. det är på intet sätt omöjligt att klarlägga. men inte önskvärt. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:40 | |
![]() | den ur förarbetena citerade meningen här ovanför klargör hela agendan för lagen. en feministisk världsbild som ska köras ner i halsen och jävlar i mig accepteras och levas efter. annars är du ett manssvin - eller ett offer. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:41 | |
![]() | en gråsossefeministiskt tom patriarkatets sedelärande syster. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:46 | |
![]() | det är länge sedan jag läste den artikeln jag länkade till sist, men jävlar i min låda vad bra den är! | |
| apbur | 2011-01-05 19:46 | |
![]() | Sen tycker jag lagen är lite skrattretande från första början. Hade man verkligen velat att den skulle ha effekt hade man ju sett till att även kriminalisera försäljningen. Då blir det andra bullar. Klart fler väljer att prostituera sig om det är lönsamt och lagligt. Riskerar man åka dit för det är det inte längre lika självklart. Att som hallick välja ett land där det även är olagligt för tjejerna att sälja sex verkar dumt. Snacka om att be om att åka dit. Nu har man ju istället sett till att allt blir extremt svårjobbat med dåligt resultat som följd. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:49 | |
![]() | jag tror det hör ihop med offer-stämplandet. hur ska man kunna hävda att horan är ett offer och lagföra henne på samma gång. då håller man henne ju ansvarig för sina handlingar. och det kan hon väl inte vara? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:52 | |
![]() | Tack för länkarna. Ja, den var intressant. Fast något fånig vinkling det där med lösaktiga kvinnor. Löjligt att bortse ifrån att man verkligen ser ned på lösaktiga män som köper sex och att det faktiskt räcker med kvinnor som knullar runt gratis utan att skämmas. Det här med att det skulle vara höjden av frigjordhet att ta betalt för sex låter ju som nåt slags radikal feminism det med. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-05 19:55 | |
![]() | det står ingenstans. bara att det är samma mekanismer som ligger bakom föraktet. höjden av frihet? nej men frihet att bestämma över sig själv och anses som myndig oavsett sedelärande liv eller ej. (ps, jag är i hemlighet förskräckt över att en av skribenterna är vänsterpartist...) | |