Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 18 863 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2010-06-01 11:56 | |
![]() | De gör väl någon form av utvärdering, eller om hunden gjort ett fult angrepp, avlivar den oavsett ras. | |
Minta | 2010-06-01 11:57 | |
![]() | Varför skulle de sätta ett stort antals kott i en kamphund? Har de stålskallar? | |
Minta | 2010-06-01 11:58 | |
![]() | Men det är meningslöst att försöka slå hål på fördomar om de sitter benhårt. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 11:59 | |
![]() | Hetspelle: Japp det ser onekligen ut som att det händer i princip dagligen. Jag trodde dagspressen var väldigt villiga att skriva ut alla händelser med kamphundar eftersom det alltid startar så het debatt och säljer lösnummer. Men tydligen så väljer dem att göra detta endast ibland. Antagligen för att det skall ha ett nyhetsvärde vid varje tillfälle. Jag skulle vilja bära ett tungt samorajsvärd vid mina promenader, efter att ha läst dina länkar. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 12:03 | |
![]() | Minta: Man skulle kunna tro det. Med tanke på att polisen anser det befogat att dels spruta tårgas i ögonen på hunden trots att den dragit sig undan. Och dels skjuter den med ett antal skott. Jag chansar på ren rädsla från polisernas sida, annars gör man inte så. Det är inte humant. | |
malman | 2010-06-01 13:15 | |
![]() | jag tror inte att du hetspelle vet vad en ren pit kostar, min kostade mig nästan 8000kr och syrrans golden kostade 6000kr. så om pitbullen är billig så måste jag ha en skev uppfattning om priser. sen är det klart att det finns billigare pitbullar med men det gör de bland alla raser | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 13:48 | |
![]() | Malman: Jag bara måste fråga, hur vet du att det var en renrasig pitbull du hade? En renrasig tex amstaff med fin stamtavla, hos en seriös uppfödare kostar runt 12000:- Liksom de flesta andra hundraser. | |
le-lou | 2010-06-01 14:21 | |
![]() | Renrasiga pitbulls är i Sverige inte så vanligt som man tror, däremot är pitbull-blandningar väldigt vanligt, tyvärr. Tippar på på att det finns ungefär 10 gånger så många pb-blandisar som renrasiga pitbulls, och det finns riktigt bra avlade pitbulls i Sverige, de är bara mycket svårare att få tag i om man inte har några kontakter. | |
le-lou | 2010-06-01 14:24 | |
![]() | Har för mig att det är olagligt att uppföda pitbulls i Sverige? nån som vet ? De flesta är import vad jag vet. Läser man på nätet så är det väldigt skilda svar man får , om det är lagligt eller olagligt att just föda upp dem. | |
bujum | 2010-06-01 14:44 | |
![]() | Ojojoj - nästan 8000 kronor! Ungefär som en schysst blandrasjycke då. | |
Minta | 2010-06-01 14:58 | |
![]() | Det är tillåtet att föda upp pitbullhundar, men de får inte reggas hos SKK. Jag läste för övrigt något klokt: det finns inga kamphundar, endast kamphundsägare. | |
Venatici | 2010-06-01 15:10 | |
![]() | Pit ÄR ju en "blandras" enl. svenska regler, sedan får man ju tycka vad man vill om det. Googlar man runt är det skillnad på Amstaff och pit. Skillnaderna tror jag ligger i att på Amstaff bedrivs (förhoppningsvis) en kontrollerad avel tack vare att det är en registrerad ras, men såklart finns det undantag. Huruvida det är samma hundras tycker folk olika om, själv tycker jag inte det är samma. Fanns en bra video på Youtube förut där skillnader visades och beskrevs både fysiskt och psykiskt. Den verkar vara borta dock. En renrasig hund ligger på 10 000, är föräldrarna meriterade 12 000 och uppåt. Jag betalar tveklöst mer för en Amstaff ön mindre pengar för en pit. Jag vill kunna kontrollera hundens bakgrund och uppfödares tidigare kullar. Men jag är en Staffordshire Bullterrier-människa, så en engelsk staff skulle jag välja framför de andra. | |
Venatici | 2010-06-01 15:19 | |
![]() | (priserna är enl. SKK's rekommendationer) | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 15:28 | |
![]() | Jag tror att det är först den dagen då man sett en attack från pitbull äga rum som man inser att det faktiskt är ett fullfjädrat rovdjur man skaffat sig, och inte bara en söt liten familjehund. Jag undrar vidare hur man kommer på tanken att köpa just en pitbull? I de flesta rasböcker finns den inte ens omnämd, där presenteras istället en hel uppsjö hundar av olika fina familjehundar presenterade. Jag tycker själva handligen att köpa just en pitbull är en provokation i sig. | |
Minta | 2010-06-01 15:30 | |
![]() | På samma sätt som en rottweiler eller en schäfer. | |
Minta | 2010-06-01 15:32 | |
![]() | Att den inte är omnämnd i rasböcker beror på att den inte är en ras. | |
Venatici | 2010-06-01 15:33 | |
![]() | Hundar ÄR rovdjur. Skillnaden är skadan en större hund kan åstadkomma jämfört med en liten. Jag tror mörkertalet på bett från små hundar är otroligt stort. | |
Venatici | 2010-06-01 15:35 | |
![]() | F.ö är människan också ett rovdjur. Och attacker människor sinsemellan är större än hundar sinsemellan eller mot människor. Även om man bortser från att det i världen finns mer människor än hundar. | |
Minta | 2010-06-01 15:38 | |
![]() | Jag läste detta angående pitbullhundar och kamphundar: Myten om dessa är större än sanningshalten Kamphunds ras är hund framavlad av kamphundar tex American staffonshire terrier Som sonika är en utställningsnavlad Pitbull Amstaffen har aldrig använts i organiserade hundkamper eller avlats för presstation den har enbart avlats och belönats för sitt utseende I en Pit skulle dessa hundar inte ha en chans då de sonika är för stora och orörliga Pitbullen kom fram genom en helvetes massa avel och korsningar, dock är den i stort sett oförändrad sedan 1900 talets början Varför dessa hundar dominerade i organiserade hundslagsmål var ganska enkelt De var helt enkelt enkla att hantera dessutom människovänliga Rent generellt är de förarveka i vardagen Vad som gäller korsningar av tex Amstaff och tex Rottweiler Boxer e.t.c och farlighet finns det nog ingen riktig statistik på då de sonika går som blandras Att Amstaffen idag är inblandad i mycket skit beror förmodligen på 3saker 1 Ägarna 2 Den ökade populariteten 3 Aveln | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 15:51 | |
![]() | Minta: Exakt, nu var poängen vart ifrån man får tanken att köpa hunden, i min värld sätter man sig ner med en rasbok för att bestämma sig för en ras som passar ens vardag och intressen! Nu har jag sett attacker från både pitbullblandraser och andra hundar äga rum, och jag kan tala om för dig att det är en brutal skillnad, tyvärr. Venatici: Point! Och det är "icke att förglömma" människan som tagit fram pitbullen och gett den dess egenskaper. Vilket för mig innebär att vi även skall ta ansvar över att dessa hundar hamnar i rätt händer. Vilket tyvärr är omöjligt. För mig finns inga andra alternativ än att sluta avla på rasen. | |