Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade65
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-10-18 09:49
Antal inlägg: 17500

Är dom så lättlurade får dom helt enkelt skylla sig själva.

förklarar du med:

en session kan gå åt skogen.

ok.

drakfanskap2010-10-18 10:27
Antal inlägg: 1

Jag har spenderat åratal av mitt liv med att läsa om just sådana här ämnen. Har tyvärr inte hunnit läsa hela tråden men låt mig bara ge le-lou en applåd för att han orkat stå på sig genom 47 sidor. (Väldigt intressant länk om neuroteologi förresten!).

Jag har alltid tyckt att den attityd som "troende" visar mot de icke-troende är väldigt komisk. En troende påstår över internet att sak X existerar hemma hos denne och när en icke-troende begär bevis för detta så vänder den troende på bördan av bevis och menar att det faktiskt är den icke-troende som måste bevisa motsatsen. Som om brist på bevis att X inte existerar automatiskt betyder att X gör det.

Som jag nämnde kallas detta "bördan av bevis". Man kan inte förvänta sig att folk ska tro på en bara för att man haft en känsla eller en syn. Om det räcker för dig att du "vet" att det finns massa andra dimensioner så kör hårt men i en riktig diskussion funkar det inte så. Fantastiska påståenden kräver fantastiska bevis.

Om jag berättade att jag har en 10 meters T-rex på min bakgård skulle ju din första fråga vara "men varför finns det inte fotavtryck?". Om mitt svar då skulle vara "den lämnar inga fotavtryck" skulle du bli frustrerad. Om jag då lägger till "alltså, man måste vilja se den annars visar den sig inte" så skulle du antagligen bara tycka att jag var tokig och lämna mig ifred.

dinodog2010-10-18 10:36
Antal inlägg: 4973

I går kväll när jag gått och lagt mig, låg jag och tänkte på det där med livet efter detta. Skrev ju ett inlägg igår om häxor och Indianer m.m.
Då kom jag på att väldigt många religioner som t.ex. Hinduismen Buddismen, Scientologerna,Islam, Kelterna och Asatron tror på själavandring.

Själavandring eller reinkarnation kommer ifrån från latin där re står för åter och karnis står för kött, det vill säga "åter i köttet". Med andra ord så innebär det att en människas själ inte dör med kroppen, utan att själen, kan övergå i en ny kropp, antingen som människa eller djur.
I t.ex. den hinduistiska tron är den karma man skapat när man levde genom att utföra goda eller onda handlingar, När man sedan dör så får man stå till svars för sina handligar. Det blir lite "som man sår får man skörda". Karman i detta liv bestämmer nästa, och så vidare. Buddisternas vill nå Nirvana som är det högsta man kan komma lite som de Grand Finale.

Så har vi det där med siare, det har också funnits länge. Fast då kallades de för orakel.
Orakel är ju en spådom eller en form av meddelande från en högre makt där oraklet är mellanhanden som förmedlade budskapet.
Orakel var vanligt redan i antiken. Det mest kända oraklet var oraklet i Delfi, som politiker och fältherrar ofta anlitade.

Det finns faktiskt ännu idag ett orakel som anlitas. Det är det tibetanska statsoraklet som försätter sig i trans när han framför sina budskap. Han är med i sökandet efter en ny Dalai Lama.

Människan har nog i alla tider från det hjulet uppfanns, om inte ännu tidigare, trott på någonting efter döden.
De finns nog mer personer som tror på någonting efter detta, än de som inte tror på någonting alls.

Hur som helst så är det intressant det där med tro och hopp. Allting hänger liksom ihop.
Vad vi har gemensamnt vi människor, är ju att vi har någon form av begravning när någon har dött. Fast alla har sina sätt att hedra och begrava sina döda, allt enligt sin tro och religion.

En del vill ha kista andra vill ha en urna, och de som vill bli kremerade.
Vad är rätt och vad är fel? En del kan inte tänka sig att bli kremerade
andra kan inte tänka sig bli nedgrävda i en kista.
Varför då kan man undra du är ju död så vad spelar det för roll för dig du är ju död!
För min egen del får de göra vad de vill med min kropp när jag dött hade vart käckt om man kunde bli fjärrvärme. Då hade jag vart lite till nytta i alla fall.

niala222010-10-18 10:43
Antal inlägg: 796

man kan oxå elda med bajs

dracena2010-10-18 14:41
Antal inlägg: 459

_1_ skrev:
jag skriver inte enbart för de troende som skriver här i tråden, jag skriver också för de som läser här utan att skriva ngt och framförallt för de som "sitter på kanten" ***

Dracena du har en behjärtansvärd ambition, men den ger också en känsla av att du har gjort dig till en godhjärtad riddare på uppfostringsuppdrag i Betapetforumet. Om man är lite elak så luktar det faktiskt lite hybris om ditt inlägg.
------------------------- -------------

Hybris - vet du ens vad ordet betyder? Vilka lever mest i verkligheten och vilka är mest arroganta av de som skrivit i den här tråden, de troende eller skeptikerna?

Ett tips ang. vad som kan göras med kroppen efter döden; sjänk den till medicinsk forskning. Jag har fyllt i ett formulär och skickat till universitetet i min hemstad. När jag dör kommer min pojkvän att överräcka kopian av form. till sjukhuset och när den medicinska fak. är klar så kan resten begravas.Det är ett schysst sätt att hjälpa sina medmänniskor litegrann.

dinodog2010-10-18 14:52

dracena hörde mig för om det att skänka kroppen till medicinsk forskning.

Här i Gbg hade de inget behov av kroppar fick jag till svar. Min mamma hade ändå en väldigt ovanlig sjukdom men det fanns inget intresse trors allt.

LisaLong2010-10-18 15:53
Antal inlägg: 2725

dinodog men universitets sjukhus brukar väl mer än gärna ta emot

dracena2010-10-18 15:55

Ok. jag bor på Irland, väldigt katolskt land så jag gissar att det inte finns så många donatorer här jämfört med Sverige. I formuläret stod det att om donatorn genomgått en större operation veckorna innan dödstillfället så kan de inte ta emot kroppen. Så det finns undantag.

dinodog2010-10-18 17:29

Visst Lisa Long men Sahlgrenska är ju ett Universitets sjukhus. De ville ändå inta ha kroppen med motiveringen "vi har så många". *S*

De kan säkert välja och vraka. var där på en obduktion en gång, det var väldigt stort, där på bårhuset.
Nu var vi på en sal med bara ett obduktionsbord, men det fanns salar med många obduktionsbord såg jag.

Leopardhonan2010-10-18 18:26
Antal inlägg: 556

ja lelou vad var det för fel på det jag sa nu då? Jag tycker vuxna människor, föräldrar, får skylla sig själva om dom går till ett medium för att hitta sin försvunna son. Sånt skulle jag överlåta till en polis även hur många fall hon nu löst. Så var min tanke.

Resten skrev nog min låtsaskompis Bertil i natt. Han har listat ut mitt lösen tyvärr då han är synsk.

LisaLong2010-10-18 18:34
Antal inlägg: 2725

Leopardkvinnan jasså har Bertil också gjort det? hhehehhe det har min poltergeist också gjort, så kommer det nå konstiga inlägg är det inte säkert det är jag som skrivit dom hehehehehe

__1__ - Ej medlem längre2010-10-18 18:40
Antal inlägg: 1103

Om du donerar kroppen till ett universitetssjukhus så blir du med stor sannolikhet ett utbildningspreparat som med.studenter får göra köttfärs av. Om man tror att sitt lik kommer användas i stor forskning blir man nog besviken. Men vi behöver bra läkare, så det är ett gott skäl till att donera.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-18 18:47
Antal inlägg: 1103

Men det är viktigt att påpeka till medecinfakulteten att dom tar en bred brödkavel och bankar, knådar och bakar kroppen så att man kan vara helt säker på att även den sista droppen av ens själ har lämnat liket innan läkarstudenterna har roliga timmen med lekamenet.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-10-18 19:09
Antal inlägg: 299

Hade inte tänkt besöka Beta något mer, men vad f*n, shit happens. ;)

Fick nämligen svar från Evans vebshop idag.

Jag skrev;

To: info@creativexperiences.c om
Sent: Saturday, October 16, 2010 9:23 AM
Subject: En förfrågan ang. köp

Hej

Jag tänkte köpa boken, "Berget - vägen till frihet", och undrar om den går att få signerad av författaren?

Med vänlig hälsning
'mitt namn'

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ ¨¨¨¨¨¨
Och de svarade;

Hej 'mitt namn' !
Tack för ditt email.

Om du köper boken direkt på vår hemsida, kan du skriva ett meddelande när du gör köpet att du gärna vill ha den signerad, så försöker vi ordna det.
www.creativexperienc...-c d-books/

Vänliga hälsningar
Eva Storgaard
_________________________ _____
Creative Experiences Terry Evans AB
Fanthyttan 319
711 96 Storå
Tele: 0581-519 00
info@creativexperiences.c om
www.creativexperiences.co m

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Nog tycker jag att detta kan tolkas som att OM de hade till vana att ta extra betalt för Evans autograf så hade hon väl talat om det för mig då, att den kostar extra. - Annars vore det ju oproffsigt.

The Mag2010-10-18 19:11
Antal inlägg: 180

På andra sidan min kontakt bor min granne.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-10-18 19:12
Antal inlägg: 299

"Resten skrev nog min låtsaskompis Bertil i natt. Han har listat ut mitt lösen tyvärr då han är synsk."

"Leopardkvinnan jasså har Bertil också gjort det? hhehehhe det har min poltergeist också gjort, så kommer det nå konstiga inlägg är det inte säkert det är jag som skrivit dom hehehehehe"

fnissfniss :D

dracena2010-10-18 20:13

_1_ skrev
Om du donerar kroppen till ett universitetssjukhus så blir du med stor sannolikhet ett utbildningspreparat som med.studenter får göra köttfärs av. Om man tror att sitt lik kommer användas i stor forskning blir man nog besviken. Men vi behöver bra läkare, så det är ett gott skäl till att donera.

Det hjälper om du tänker ett steg längre.
Det är ju de medicinstudenterna som sen kommer att utföra forskning, så att donera sin kropp till medicinsk fakultet stöder forskning.

bj-olle2010-10-18 20:34
Antal inlägg: 3350

idag funderade jag över en sak, ni som tror på andar kan väl upplysa mig, och ni skeptiker kan väl tänka vidare om ni vill

jag funderade över den överenskommelse med filmer man har, som min kompis kallar "stålmanneneffekten". alltså att man accepterar att stålmannen kan flyga och springa snabbare än en gevärskula, vara osårbar och otroligt stark. däremot skulle man inte acceptera om plötsligt vem som helst annan plötsligt kunde flyga, eller om stålmannen kunde förvandla sig till vad som helst. det ingår inte i överenskommelsen.

så, om man tänker över vad den överenskommelse är i de seanser, man kan börja med de som man vet är bluff, och sedan pröva tanken på de som eventuellt är på riktigt, och vad det skulle vara att gå över gränsen, vad händer då?

det har ju förekommit att folk med sina egna ögon ser andar och orber och allt möjligt, precis som det förekommit att medier kunnat förutse framtiden.

däremot verkar det vara kutym för både andar och medier att låta bli lottorader, kenonummer, hästkapplöpning och allt sånt.
vad skulle det nnebära för en seans, om mediet eller anden plötligt fick för sig att försöka sig på nästa lottorad? även om det var en riktig ande och verkligen på riktigt var ett besök från andra sidan, skulle det inte ha en taskig effekt på hela industrin?
samma sak om på en seans med terry evans (bara som exempel, han är det enda namnet jag kan utantill så här långt), en ande plötsligt blev synlig. som orb, eller som person. vad skulle det innebära för seansen, eller andra seanser, om en ande blev synlig där istället för hemma hos någon?

på riktigt eller inte får man ju bestämma själv vad man tror, men vad skulle något sånt ha för effekt på allthop?

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-18 20:36
Antal inlägg: 11463

Ibland får jag för mig att bj-olle finns på riktigt.

mishizaki2010-10-18 20:39
Antal inlägg: 2533

då skulle healare och kristna helbrägdagörare röja rent på vårdcentraler och sjukhus.Vilken besparing för samhället

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?