Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
lamaglama | 2012-10-21 09:37 | |
![]() | 8 hästar kostar väl en slant? i pengar alltså. | |
Minta | 2012-10-21 09:46 | |
![]() | Primitivt tänkande är svårt att ändra på. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 09:46 | |
![]() | Stol verkar vilja ha ett förhållande där båda bidrar lika mycket. Han uppskattar nog en kvinna som har egna pengar och inte snyltar på honom. Enligt Corlini är väl Stol omanlig då? En modern man vill väl inte ha ett våp som inte kan försörja sig själv. | |
corlini | 2012-10-21 09:57 | |
![]() | Minta att vara självständig har inte med enbart kvinnor att göra. du undrade varför kvinnor inte skall vara självständiga och jag påstår att självständigheten i en relation inte är en könsfråga. jag undrar varför folk som väljer att leva i en relation ändå absolut måste lägga 5 dagar i veckan på att bli självständiga och gardera sin självständighet. så än en gång: -om man nu väljer att leva sitt liv i en relation varför skall man då lägga 5 dagar i veckan på att gardera upp sin självständighet? | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 10:00 | |
![]() | De flesta måste arbeta fem dagar i veckan för att kunna betala räkningarna och köpa mat. Så ser verkligheten ut. Din fråga gäller väl de som har lyxen att kunna välja, antar jag. | |
limpan__2 | 2012-10-21 10:10 | |
![]() | "-om man nu väljer att leva sitt liv i en relation varför skall man då lägga 5 dagar i veckan på att gardera upp sin självständighet?" För att många vill ha en självständig och stark person vid in sida. Det är helt enkelt bra för relationen. Varför jobbar du själv? Känner du dig inte starkare av att jobba än om du bara skulle vara hemma? | |
mz_lzrd | 2012-10-21 10:18 | |
![]() | Du lever på en karl, corlini. Att förvärvsarbeta fem dagar i veckan för att få ihop till det dagliga brödet, en sparad slant och sjukpenning och pension ifall du skulle råka bli sjuk och/eller gammal, det är okvinnligt. Men att sköta hemmet åt en tät karl som försörjer dig så länge han tycker att du är värd utgifterna, det är kvinnligt och äkta kärlek. Bara jag som tycker att det låter som rationalisering? | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 10:19 | |
![]() | Cecilia Malmström och Margot Wallström har gjort viktiga insatser för människor i sina uppdrag inom EU och FN. Om Corlini fått råda skulle de varit hemma med sina barn istället. Deras män är manliga också, eller hur Corlini? | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 10:21 | |
![]() | Rationalisering, ja. Man kan också kalla det för att stoppa huvudet i sanden som strutsen gör. | |
Gunilla _ | 2012-10-21 10:25 | |
![]() | "att vara självständig har inte med enbart kvinnor att göra. du undrade varför kvinnor inte skall vara självständiga och jag påstår att självständigheten i en relation inte är en könsfråga. jag undrar varför folk som väljer att leva i en relation ändå absolut måste lägga 5 dagar i veckan på att bli självständiga och gardera sin självständighet." Hm... Och om båda resonerar så? | |
Sote | 2012-10-21 10:58 | |
![]() | Corlini- varför har du inte själv nöjt dig med att bara vara hemma då? Du jobbar ju enligt egen utsago nästan fler timmar än dygnet har så dumåste juverkligen vara ett riktigt nerköp för en man som vill ha en kvinnlig kvinna. Du ska vara hemma och ta hand om dina barn, baka, laga mat, putsa silvret, duka vackert, brodera, gå pånån kurs, stryka skjortor och annat stillsamt inte fara runt och mocka hästskit, rykta, bygga staket, betala räkningar, rida o hoppa, med ungarna i släptåg och skitiga naglar. Gud så okvinnligt det verkar. Stackars din man som kommer hem från jobbet till dtt stökigt hus och en fru med skitiga naglar och luktar häst . Hur tänkte du egentligen ? | |
mz_lzrd | 2012-10-21 11:03 | |
![]() | Gunilla, män resonerar inte så. För deras genetiska arv säger åt dem att de vill skydda och försörja en liten flock. därför vill de förvärvsarbeta medan kvinnan vill vara hemma med småbarnen och ta hand om hemmet. Det är dock inte en könsfråga. | |
mz_lzrd | 2012-10-21 11:06 | |
![]() | För mig känns corlinis upplägg lika klokt som att kissa i sängen. Man slipper stiga upp och tassa hän till toan mitt i natten och det blir dessutom så varmt och skönt om stjärten. En liten stund. | |
corlini | 2012-10-21 11:29 | |
![]() | Sote, Mz mfl... jag väljer att jobba som jag gör för att jag älskar det jag gör. ja, jag drar in pengar och min verksamhet går plus. jag behöver inte jobba egentligen men att jag kan ta betalt för mitt största intresse och därför driva runt gården utan att det kostar något är ett stort plus. det jag opponerar mig mot i tråden är den röda tråd av egoism och egna pengar tänk kombinerat med rädsla, oro och avsaknad av total tilltro till relationen man själv valt att leva i. för det är exakt vad alla argument gentemot de kvinnor som väljer att vara hemmafruar ebbar ut i. och jag tycker det är en skrämmande bild av könsneutralisering och av individualism med endast egenintressen i form av jag, jag, jag, jag mitt mitt mitt och MINA pengar. jag har väldigt svårt för att köpa tanken kring att köra buss, stå i kassan på konsum eller pendla till SSAB skulle vara någons dröm eller vision eller värdering kring moderskap. därför anser jag att de personer som gör detta avsagt sig rätten att kritisera och klanka ner på de kvinnor som väljer att våga göra annat eller rent av bli hemmafruar. DE däremot har faktiskt gjort något som kräver mod, styrka och integritet av sina liv och förtjänar därför lite mer respekt för sina val än pöbels skepsis kring - var är mina pengar? var är min pension? tänk om han lämnar mig? tänk om han träffar en annan? tänk om han dör? tänk om jag blir livegen (för att jag saknar egen inre drift att göra saker) osv osv... att dölja sin egen inre osäkerhet genom att skyla sig bakom hur duktig man är som minsann jobbar, patetiskt. ren skär jävla avund och rädsla kombinerat med att vara feg och välja enkla vägar kallar jag det då. för mig är kvinnors styrka och de kvinnor som verkligen visar kvinnans styrka och värde de kvinnor som vågar misslyckas, vågar kliva över mentala trösklar om reservationer, säkerhet, trygghet för att ta steget att förverkliga och vinna. inte de kvinnor som lämnar sin 3månaders bebis till pappan för att de måste åka och jobba på ett jobb de inte tycker är kul bara för att bevisa sin självständighet eftersom de förknippar en lönespec med eget namn på med självständighet, självkänsla och styrka vilket är helt felaktigt. ytligt och fegt. | |
Minta | 2012-10-21 11:52 | |
![]() | Varför gäller det bara kvinnor? Det är det som är den röda tråden, inte egoism. | |
mz_lzrd | 2012-10-21 11:59 | |
![]() | Så det är inte den enkla vägen då som du har valt när du valde att bli hemmafru? Fegt att jobba? Fegt att försörja sig själv? Enkel väg? Kanske skulle du inte inte platsa på den reguljära arbetsmarknaden, så skönt att du slipper prövas mot den. Men att kalla det modigt eller att gå sin egen väg att bli försörjd av en man är väl ändå att ta i. Det är bekvämare att bli försörjd än att jobba. Men det är knappast modigt eller djärvt. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 12:02 | |
![]() | Jaha, så nu är tillhör jag pöbel när jag inte tycker som du. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 12:05 | |
![]() | För övrigt är jag inte avundsjuk på hemmafruar. Inte ett dugg. | |
slånbär | 2012-10-21 13:37 | |
![]() | Varför har en kvinna som arbetar inte rätt att ifrågasätta en som valt att gå hemma? Du kritiserar ju dom som jobbar och det i ganska hårda ordalag. Det du helt missar är att den här diskussionen slutade handla om det TS började skriva om när du klev in i diskussionen och färgade den med ditt sätt att se på det hela och din förlegade syn på könsroller och jämställdhet. Egentligen så är det ingen mening med att föra den här diskussionen med dig och du är ju som tur är en riktig dinosaurie när det gäller detta och ganska ensam om just ditt sätt att resonera. TS verkar ha en mycket sundare och modernare syn på hela konceptet och hon har ju även förstått och svarat på dom frågor och farhågor som framförts till henne i tråden. hon kommer säkert klara sig. Du Corlini kommer däremot få en smärre chock om den dagen kommer då du blir tvungen att börja leva iverkligheten. Ditt sätt att se på kvinnor som antingen väljer eller måste jobba är så totalt okunnigt och visar endast att du som vanligt inte har en aning om hur andra människor tänker och lever utan grundar det endast på din egen uppfattning. Det är sånt som du tror helt utan bakomliggande kunskap och erfarenhet. Men det ärväl så det blir om man isolerar sig på en gård ute på landet..... Jag känner många starka kvinnor som har valt att gå sin egen väg genim att faktiskt jobba med det dom trivs med och som delat föräldraledigheten med sina män inte av egoistiska och ekonomiska skäl utan för att även han ville ha den tiden med barnen. Det är väl modiga och kärleksfulla kvinnor om något, som delar allt med sin man? | |
Minta | 2012-10-21 14:12 | |
![]() | Corlinis inlägg ser ut som en artikel ur Grönköpings veckoblad. Kvinnan visar sin styrka och sitt mod att gå egna vägar (sic!) genom att enbart ägna sig åt man och barn, inte ha en egen lön, inte få någon vettig pension, eller vettigt jobb om mannen dör eller de separerar, medan mannen inte behöver vara modig, han behöver bara dra in stålarna och vara man. En riktig man följer sina gener och jobbar och låter barnen tas om hand av hans modiga och starka fru som i sin tur följer sina gener. Det är mycket modigt må jag säga. | |