Spelrum
Giraffen26
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2012-12-16 16:10
Antal inlägg: 9699

ingson, för att svara på din tidigare fråga vad för alternativ Disney har. Har ingen aning om hur debatten sett ut i andra länder eller om den bara är aktuell i Sverige just nu. Borttagandet av dockan tycker jag kan motiveras på ett bra sätt eftersom hon liknar en pickaninny. Det är dock inget Disney Norden uttalat sig om utan det har framkommit av andra källor. Gör man ett statement som jag ändå tycker man gör när man tar ställning i frågan om rasism och nidbilder är det önskvärt att vara ganska tydlig med _varför_ man gör som man gör och på vilka grunder. Här hade det varit lämpligt av Disney att informera den nordiska publiken om varför dockan anses symbolisera en icke önskvärd människosyn då det nog för väldigt många framstår som barockt att en söt liten trasdocka skulle vara stötande. Om Disney fått klagomål på dockan kan jag inte tänka mig att man inte påtalat blackfaces, tydligare sådana, i leksaksparaden. Dessa har de uppenbarligen inte klippt bort vilket säkert de som känt sig kränkta hade önskat. De vill säkert ha en motivering från Disney varför de låter dessa blackfaces vara kvar. I frågan om den kosackdansande kosacken tycker jag att Disney skulle ignorerat klagomålen. Ju fler befängda kopplingar man börjar ta hänsyn till desto fler kommer dyka upp. Inte så smart om man inte tycker att det är jättekul att klippa och klistra. Dessutom framställer man sig själva som oerhört inkonsekventa och okunniga när man tar bort en dockfigur som inte ens föreställer en jude men låter småväxta trippande kineser till tjingtjong-melodi vara kvar. Man utesluter en stor grupp människor som är självständiga i tanken och anser att det hela är ett fjantigt jippo samtidigt som man riskerar att folk känner sig missnöjda över det orättvisa hänsynstagandet och de man försökt ta hänsyn till lyckas man ändå inte ta hänsyn till just för att man väljer att behålla blackfaces. Jag tycker alltså att alternativet för Disney hade varit att inte ta bort något trots att det är motiverat att ta bort dockan men har man ingen tanke på att rensa resten av blackfaces så blir det hela fånigt. Man hade även helt sonika kunnat ta bort hela filmen med motiveringen att den innehåller förlegad människosyn utan att vara så specifik och peka ut vissa som värda att ta hänsyn till.

micro1132012-12-16 16:13
Antal inlägg: 17540

apbur
Jag kan bara instämma i det.

micro1132012-12-16 16:15

hundbiten
Jag vet inte hur du gör i dina filmval till dina barn - själv försökte jag vara åldersadekvat när det gällde mina barn.

micro1132012-12-16 16:17

bowlorama
Sylvester Stallone - vilken genre tycker du han faller under?

Prova läsa inlägget 2012-12-16 15:16 en gång till.

Vendela342012-12-16 16:23
Antal inlägg: 145

Behringer: Tradition är inte endast dans kring midsommarstång och julgran.
Tradition är också att sjunga "Familjen Krokodil" som den skrevs från början och att se Tomtarnas julverkstad MED svarta dockan som får en stämpel i ändan.
Att det har förändrats beror på invandringen. Mycket mer kommer att förändras - detta är bara början.
Att avsluta skolåret i kyrkan är en tradition som jag - trots att jag är ateist - fått anpassa mej till.

limpan__22012-12-16 16:26
Antal inlägg: 2847

"...och att se Tomtarnas julverkstad MED svarta dockan som får en stämpel i ändan.
Att det har förändrats beror på invandringen."

Nej.

blue_moon2012-12-16 16:26
Antal inlägg: 9713

Jag har tittat på Santa's Workshop några gånger nu och tycker att den svarta spinkiga dockan är härligt kaxig och aktiv som stämplar sig själv och vänder baken mot publiken, till skillnad från den blonda knubbiga som låter sig hanteras och granskas av tomten.

ingson2012-12-16 16:29
Antal inlägg: 4285

Apbur 16:10
Du argumenterar skickligt.

Men du svarar inte på frågan hur du reagerat om WDC bara sagt:
Det är vårt konstnärliga verk och vi som konstnärer framställer det precis hur vi vill och det har ingen annan rätt att ha någon synpunkt på annat sätt än att undvika vår presenterade konst.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-16 16:32
Antal inlägg: 6334

Det är verkligen beklagligt om man känner att ens livskvalitet på något sätt sjunkit pga att man inte längre sjunger om Niggerland i barnvisor. Kanske är det något annat som fattas en, egentligen.

apbur2012-12-16 16:35
Antal inlägg: 9699

ingson, jag hittade inte ditt ursprungliga inlägg utan utgick ifrån mitt minne.

Om de hade hävdat att det låg konstnärliga motiv bakom klippandet hade det inte tagit ställning i frågan om rasism och kränkande nidbilder. Då kan man heller inte begära att agerandet ska tolkas som ett ställningstagande i dessa frågor. Nu gjorde de inte det utan tog ställning. I övrigt hade jag tyckt att de var stora idioter som anser att man inte får ha synpunkter på andras konstuttryck.

ingson2012-12-16 16:37
Antal inlägg: 4285

Och det var inte många av behringers traditionsexempel som vendela svarade på

uffew2012-12-16 16:38
Antal inlägg: 530

Disney vill vara moderna och plockar bort nidbilder.
Dock är det ju ok för vem som nu äger rättigheterna till Karl-Bertil Johnssons julafton att den visas i sin helhet.
Är det några som klagat på filmen?
Undra vad sim händer ifall de börjar klippa bort scenerna där det hänger naziflaggor i julgranen och på flaggsläpet på taxin som de hyr?
Men det kanske är ok att dessa flaggor visas under barnens högtid?

Behringer2012-12-16 16:47
Antal inlägg: 3575

Familjen Krokodil har jag faktiskt aldrig hört talas om och då var jag barn ändå på 60-talet, fick syskonbarn på 70-talet och blev själv förälder på 80-talet. Kanske är traditionen inte så utbredd?
Jag har själv stått på din sida i min ungdom och vet precis varför det är så viktigt att säga neger. Kan inte du vara så rakryggad att du berättar varför du måste få sjunga Niggerland och säga negerboll?

Svarta dockan har inte ett skit med invandring att göra och hur är det ens möjligt att en amerikansk produktion kan vara svensk tradition?

Ditt undvikande av svar på mina frågor huruvida du bevarar gamla traditioner, tolkar jag som att du inte är så petig med traditoner som du vill göra gällande

micro1132012-12-16 16:56

Vendela34
Att avsluta skolåret i kyrkan är INTE en svensk tradition. Det är en tradition på landsorten där kyrkan legat nära skolan.

Barn uppväxta i städer och förorter har vanligen haft sina skolavslutningar på skolan.

Så droppa den är du snäll.

Det är inte heller tradition att sjunga nationalsången på skolavslutningen, mina föräldrar gjorde det inte - och mina mor och farförälrar gjorde det inte.
Däremot har man under långtid på de flesta skolor sjungit "Den Blomstertid..".

Nationalsången var något som kom på nittiotalet när mina barn gick i skolan i protest mot att man inte fick sjunga nationalsången på någon skola på någon bortglömd plats med gastande Ny Demokrater.

Det hade dock inte med invandrare att göra .. de sjöng gärna nationalsången.

Personligen vill jag inte att barnen skall tvingas in i kyrkan. Jag är ateist och anser att alla barn i en skola skall kunna delta i avslutningarna, även de som är Jehovas till exempel.

Behringer2012-12-16 16:56

* till den traditionsbundna, Vendela, såklart :)

uffew2012-12-16 17:11
Antal inlägg: 530

Ingen av er klipp bort, ta väck saker från historien som har reagerat på Karl- Bertil Johnsson julafton?
Är det värre för en jude att se en dansande tecknad jude kl 15. Än en naziflagga kl 19?

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-16 17:15
Antal inlägg: 2225

Vad jag har missat mycket i mitt liv. Är det en naziflagga i Karl-Bertil?
Hsh så går väl inte Karl-Bertil i USA, där det finns en relativt stor befolkning som tillhör judendomen och där WDC pimpar sina filmer.

Behringer2012-12-16 17:16

Jaa, Uffe, vad kan hända om Pennfilm AB klipper bort naziflaggorna?
För mig är det exakt lika okej att de visar filmen som vi är vana att se den eller utan flaggor, precis som att jag högaktningsfullt skiter i om Kalle Ankas Jul visas i en version från -61 eller inte alls.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-16 17:22
Antal inlägg: 2225

Jag vill lägga till micros rader att på landsbygden, långt ifrån sockenkyrkan, har man traditionellt firat examen i skolan, bygdegård eller annan lämplig lokal.
Att slippa höra ramsorna om fadern, sonen och den helige anden mm är ju främst till fromma för ateister som du, Vendela, och något som bestämdes då kyrkan och staten skildes åt.
Invandrare brukar sällan misstycka till evenemang i kyrkor vad jag vet. De brukar också vara stolta över sin nya nationalsång och det tycker jag att alla kan vara med gott samvete.
Det skylls så mycket onödigt skit på invandrare.

Behringer2012-12-16 17:24

Apropå tradtioner och deras eventuella utdöende

www.dodsmaskinen.se/...ne n-lever/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?