Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 00:25 | |
![]() | Det är alltså kristna som utför terrdåd runtom i världen? Det visste jag inte. | |
| micro113 | 2013-05-30 00:25 | |
![]() | Gunilla _ Väl talat. | |
| Måns_E | 2013-05-30 00:26 | |
![]() | Om vi pratar om stora fanatiska rörelser i Sverige så. Men nu så skrev jag ju förvisso att jag inte var särskilt orolig över pingstkyrkan heller. Det är nog en fördel om du läser hela inlägget Claysune. | |
| Måns_E | 2013-05-30 00:29 | |
![]() | Det är ganska många olika grupper (såväl politiskt som religiöst) som utför terrordåd runt om i världen, men nu så skrev jag ju inget om terrorhandlingar överhuvudtaget. Europas kolonialisering av Afrika räknas mig veterligen inte som terrorism, inte heller korstågen under medeltiden. Men det lät som att du var mer inne på religiös omvändelse och inte terrordåd. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 00:33 | |
![]() | Försök inte slingra dig genom att börja babbla om korståg och medeltiden, terrordåd utförs nu. Håll dig till det som är relevant. | |
| Måns_E | 2013-05-30 00:38 | |
![]() | Jag slingrar mig inte, jag svarar på dina frågor, och då börjar du jiddra om terrordåd helt plötsligt. Men för din upplysning så utförs det terrordåd av alla möjliga grupper, det är på inget sätt en uppfinning av muslimer, de judiska seloterna brukar istället kallas för de första terroristerna. Vi har även en lång rad med nationalistiska terrorister. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med den diskussionen? Terror finns i alla upptänkliga former, såväl politiskt som religiöst. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 00:42 | |
![]() | Ett somaliskt terroristnätverk som har kopplingar till Norge kontrolleras från stockholmsförorten Rinkeby. I Skandinavien sitter många somalier och drömmer om att få ansluta sig till olika muslimska organisationer och nätverk. De letar på internet och låter sig sedan värvas till terroristorganisationer som al-Shabab. Det säger en expert på Somalia till den norska tidningen Vg.no. | |
| micro113 | 2013-05-30 00:51 | |
![]() | 100 tusen muslimer är en gammal siffra, som dessutom inte ens är relevant ... eftersom människor inte registreras utifrån vilken tro de bekänner sig till.. | |
| Måns_E | 2013-05-30 01:04 | |
![]() | Människor registreras utifrån vilka trossamfund de är knutna till, bättre siffror än så är ju svårt att få. Men visst man kan ju tro på att 10 000 tyska läderbögar kom till Sverige när vi gick med i EU också om vill. Skurkaktig, rekryteringen till al-Shabab är knappast något nytt, och visst är det ett problem att det rekryteras folk från Sverige och övriga världen för konflikten mellan Egypten och Somalia. Men jag förstår inte riktigt relevansen av det ämnet i den här tråden. | |
| micro113 | 2013-05-30 01:17 | |
![]() | Måns_E 100 tusen är en gammal uppskattning, som dessutom skett på dåligt underlag. Ingen siffra att svänga m a o | |
| micro113 | 2013-05-30 01:19 | |
![]() | Att uppskatta antalet muslimer i Sverige innebär en definitionsproblematik som aktualiseras varje gång en religions anhängare skall räknas som inte på något rättsligt vis är registrerade av staten. Följaktligen finns det många olika siffror beroende på hur man definierar en muslim. 1930 genomfördes den sista folkräkningen i Sverige när medborgarna ombads uppge religionstillhörighet. Då uppgav endast 15 personer att de var muslimer.[2] Sedan dess har å ena sidan fullständig religionsfrihet införts i och med 1951 års religionsfrihetslag[4], och å andra sidan har en betydande invandring från muslimska länder ägt rum, vilket etablerat islam som Sveriges näst största religion. För år 2010 beräknade det oberoende forskningsinstitutet PEW att ungefär 451 000 personer i Sverige hade rötter i muslimska länder (härkomstland är dock inte en tillförlitlig indikator eftersom många människor som immigrerar har en annan religion än majoritetsreligionen i landet man utvandrat ifrån). Merparten av muslimerna anses inte regelbundet praktisera islam. Enligt Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST) uppskattades antalet muslimer som deltog i moskéverksamhet under 2010 till cirka 110 000[6], men denna siffra inkluderar inte muslimer som tillhör organisationer/föreningar som inte mottar statsbidrag via SST. | |
| micro113 | 2013-05-30 01:21 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wik..._i _Sverige | |
| Måns_E | 2013-05-30 01:22 | |
![]() | Det är ingen uppskattning, det är de medlemssiffror som trossamfunden får sina statliga bidrag utifrån. Möjligen så kan man väl, om man nu är konspiratoriskt lagd, tänka sig att de kan vara i överkant då. Visst är den senaste rapporten som går att få tag på från 2011, men så fruktansvärt mycket har inte hänt på det senaste ett och ett halvt året. | |
| micro113 | 2013-05-30 01:25 | |
![]() | Måns_E Alla som har en moské/samfund får inte statsbidrag... Man uppskattar att 5% av muslimerna är praktiskt troende, deltar i fredagsbönen och ber fem gånger om dagen ... uppskattningen för "troende muslimer" som inte praktiserar sin tro lika regelbundet/strängt beräknas uppgå till 40 -50% av muslimerna.. Och det är nog i underkant skulle jag säga.. | |
| Måns_E | 2013-05-30 01:26 | |
![]() | Du missade visst sista meningen i det stycket micro. "Av muslimerna uppskattas 5%, eller ca 25 000, vara religiöst praktiserande (de deltar i fredagsbönen och ber fem gånger om dagen).[8] Religionssociologen Åke Sander uppskattade max 40-50% av "etniska muslimer" som religiösa och deras andra generation, sverigefödda, till maximalt 15%" | |
| Måns_E | 2013-05-30 01:29 | |
![]() | Alltså ca 25 000 religiöst praktiserande muslimer, lite drygt 0,26% av Sveriges befolkning. Känns ju vare sig som ett "övertagande" en "religiös omvändning" eller särskilt mycket underlag för att starta ett "religionskrig". Fint du förresten klipper och klistrar i dina citat. | |
| micro113 | 2013-05-30 01:29 | |
![]() | Måns_E Nej, och det sista stycket innebär 200 --- 250 tusen troende muslimer ... inte 100 tusen. | |
| micro113 | 2013-05-30 01:30 | |
![]() | Religionssociologen Åke Sander uppskattade max 40-50% av "etniska muslimer" som religiösa | |
| micro113 | 2013-05-30 01:33 | |
![]() | Sista åren har dessutom flyktingarna kommit från starka muslimska fästen som Somalia, Irak och Afghanistan, och flykten har inte föranletts vilken tro det bekänner sig till - utan för att länderna är krigsdrabbade.. | |
| Måns_E | 2013-05-30 01:36 | |
![]() | Att vara religiös är väl långt ifrån att vara praktiserande? Merparten av muslimerna anses ju inte regelbundet praktisera islam. Det är som att påstå att 6,4 miljoner svenskar är troende kristna. | |