Spelrum
Giraffen | 9 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 11 |
Mobilspel
Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mz_lzrd | 2016-01-09 20:20 | |
![]() | mån E, jag skojade till det lite, det tror jag du förstod. Jag var rätt häpen över att Nora anklagade mig för att förleda ungdomen mha inlägg om faktiska händelser där, inte särskilt få, invandrade män sexattackerar unga kvinnor. Jag tycker det är bra om ungdomen begriper att man ska hålla sig undan från situationer där sådant kan inträffa - samtidigt som jag tycker att det är sorgligt att unga kvinnors och flickors rörelsefrihet måste begränsas pga sådana här problem. Det är tråkigt att vi behöver lära våra döttrar och brorsdöttrar att vara misstänksamma och avvisande. Men det är bättre att de är misstänksamma och avvisande än att de utsätts för fysiskt våld. Den här typen av problem är kulturellt betingade, googla gärna Rotherham. Ingenting hände på 10 år för att ingen vågade ta i problemet med tång, då det handlade om pakistanska män och brittiska småflickor. | |
micro113 | 2016-01-09 20:24 | |
![]() | Måns_E "Det finns" .. ja det finns - men det är inget som är kulturellt okej. | |
Måns_E | 2016-01-09 20:26 | |
![]() | mz_lzrd, jag förstod det :) Jag håller med om att det är en otrevlig utveckling om kvinnor och flickor känner sig begränsade. Och jag tycker absolut att man måste jobba med den typen av frågor. Även jag vet att könsrollerna i vissa extremt patriarkala kulturer medför problem. Dock så tycker jag igen att man inte skall överdriva och polarisera det hela till att handla om asylsökande. Man skall inte heller kollektivt bestraffa en grupp för vad ändå ganska få ägnar sig åt. Det betyder inte att man inte skall adressera problemen, och arbeta på att förändra dessa beteenden. | |
micro113 | 2016-01-09 20:27 | |
![]() | Måns_E Ja, jag anser att det avhandlar vuxensexualitet - oavsett nivån på den. Du svarade inte på vad du själv anser att den avhandlar. Varför ställer du en motfråga istället - dessutom när jag varit tydlig med vad jag anser att ämnet handlar om. Just det faktum att de är barn och inte kan sortera på ett vuxet sätt är väl ändå det som gör att de kan få en felaktig uppfattning och ta skada av tråden.. "Belägg" är något du ofta kräver av andra men ytterst sällsynt visar något av själv.. Har du belägg för att barn inte tar skada av att få sex lättvindigt presenterat för sig utan förklaringar? | |
micro113 | 2016-01-09 20:29 | |
![]() | Jag instämmer i att man inte skall begränsa problematiken med usel kvinnosyn till asylsökande -- det finns ju många som fått asyl som bär det perspektivet också, och som därmed är ett problem i vårt samhälle. | |
Måns_E | 2016-01-09 20:29 | |
![]() | OK, en jävla tråd som heter "Vill du ligga med personen ovan" som folk svarar JA, Nej, kanske, Ja gärna osv. Den avhandlar inte så värst mycket alls. Nog om detta nu. Jag förstår inte hur ett barn skall ta skada av det. Men jag förstår att du vill tjafsa med mig av någon outgrundlig anledning. | |
Mm2 | 2016-01-09 20:29 | |
![]() | Jag var en av dem som röstade NEJ till EU. Jag gillar inte alls idén med öppna gränser. www.svd.se/ar-oppna-...n- i-europa Och jag tycker att de som har en taskig kvinnosyn inte ska få asyl, för vi vill väl inte ha det så här i Sverige: www.aftonbladet.se/n...13 03854.ab Kvinnomisshandel och hedersmord: www.yvonnesjostrand....an del.html | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-09 21:37 | |
![]() | Totravel "Som svar på din fråga så kan jag säga att jag inte är kulturrelativist." Betyder det att du avstår från att se olika kulturer som bättre eller sämre än andra? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-09 21:57 | |
![]() | Wiki - "Som metod betyder kulturrelativism att man eftersträvar att studera kulturella fenomen på ett neutralt sätt och tolka dessa utifrån sina egna sammanhang. Det är en mycket vanlig ansats inom samhällsvetenskap." Så detta är inte något du instämmer i? Konstigt sätt att svara på min fråga. Betyder det att du avstår från att tycka något om kulturer. Eller att du inte vill uttala dig om dem? Jag är verkligen intresserad. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-09 22:01 | |
![]() | Jag skickar frågan vidare - Nora, Liminal, Loco - Tycker ni att det finns kulturer som är mer kvinnoförtryckande än andra? | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-09 22:06 | |
![]() | carlmartin, Kul att sätta dig på pottan lite.....så att du fick anledning att ta reda på ett viktigt begrepp inom kulturforskningen. Tvärtom. Jag tycker att vissa kulturer är mer framstående än andra. Om jag skulle utgå ifrån och tycka att alla kulturer är lika bra så är jag kulturrelativist. Jag tror dock på att man kan använda kulturrelativismen i som en grundbult eller stödpunkt för humanistisk forskning om kulturer på liknande sätt som man använder ceteris paribus när man sysslar med nationalekonomi. | |
Lågintensiv | 2016-01-09 22:26 | |
![]() | Hallå tråden, hur går det för er? Vill bara säga att jag är på krogen så räkna inte med mig. :) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-09 22:29 | |
![]() | ok - Så du tycker att det finns kulturer som är mer kvinnoförtryckande än andra? Stämmer det? Om du svarar ja på det - tror du att en del människor ifrån sådana kulturer tar sådana tendenser med sig när de kommer hit? (jag vet att kvinnoförtryck fanns här redan innan vallonerna kom :) ) | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-09 22:50 | |
![]() | carlmartin, Jag är övertygad om att det finns kulturer som är mindre jämlika könsmässigt än det svenska. Jag förstår inte riktigt vad du menar med ordet kvinnoförtryckande i ett kulturellt perspektiv. Du kanske kan förklara lite närmare. Afghanistan är ett exempel där ett av talibanernas mål är att införa ett samhälle som är mycket ojämlikt. Ett extremt patriarkalt samhälle där kvinnor förnekas grundläggande rättigheter och där flickor inte får gå i skola.. De som flyr därifrån till Sverige flyr mestadels från hotet från talibanerna och därför är det svårt att se att de skulle vara intresserade att föra med sig talibanernas tänkesätt hit i någon större utsträckning. Givetvis kommer de som kommer hit som asylsökande ta med sig sina värderingar och kulturer när de kommer hit. Det är egentligen en helt onödig fråga att ställa då svaret är självklart. En intressantare fråga är varför du ställer en så självklar fråga? Vill du att vi ska beakta värderingar och kultur i asylprövningen? Hur ska det i så fall gå till? Vem ska ha sista ordet om vilka värderingar och kulturer som är godkända? För mig är mina värderingar och min kultur mina egna och ingenting som staten har med att göra, så länge jag inte bryter mot några lagar. Jag tycker desamma ska gälla för alla människor. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-09 23:32 | |
![]() | Totravel För mig är det viktigt att tala öppet om för och nackdelar med vår politik. -Jag tycker att det är positivt att vi kan hjälpa människor som behöver skydd. -Och jag tycker att det är negativt att vi i den processen har fått tex religiöst hedersvåld i vårt samhälle. (exempel i länken, eftersom du frågade efter kulturella referenser) www.gp.se/nyheter/de...no fortryck Att säga de två sakerna samtidigt positivt och negativt - att inte välja sida, men att tala öppet om för och nackdelar - det är vad som behövs. Jag tycker inte att svaret på frågan är så självklart alla gånger - många svarar inte så klart och nyanserat som du gör - men luftar hellre misstankar om rasism och främlingsfientlighet. Angående asylmottagande - nej, jag tycker inte att man ska screena efter värderingar. Jag tycker att man ska ta emot färre, så att eventuella problem inte blir för stora utmaningar att lösa. "För mig är mina värderingar och min kultur mina egna och ingenting som staten har med att göra, så länge jag inte bryter mot några lagar." Det låter bra - och bör gälla alla oavsett även politiska hållningar :) | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-10 00:29 | |
![]() | carlmartin, Jag tror inte vi står jättelångt ifrån varandra i uppfattning. När asylmottagandet överbelastas så blir det inte rättssäkert för någon. Jag har sedan i våras, långt innan läget blev akut, argumenterat för att flytta pull-faktorerna närmare push-faktorerna för att på så sätt få ordning och struktur och dessutom förkorta flyktvägarna. Jag vägrar tro att vägen framåt är att stoppa asylvägarna (vidarebosättningsmöjligh eterna) från de av UNHCR upprättade flyktinglägren. Lösningen ligger inte där utan dessa läger kan endast tjäna som livsuppehållande verksamhet (vilket vi givetvis ska hjälpa till finansiellt med) och som samlingspunkter för att skapa ett ordnat och strukturerat vidarebosättningssystem; ett kraftigt utökat kvotflyktingssystem. I det här forumet blir allt extremt svart eller vitt och jag reagerar mot detta. När det börjar gränsa mot kulturell rasism, vilket jag tycker det har gjort vid flera tillfällen i den här tråden, så tycker jag att det blir skrämmande. Det kan vara så att det till viss del handlar om en oförmåga att kommunicera sin uppfattning på ett klart och vettigt sätt, men det kan även vara så att man inte ens är på det klara med att det man skriver kan definieras som kulturell rasism. Det är i så fall en okunnighet som farlig. Jag skriver det igen. Utifrån helheten kan man se nyanser men man kan inte se helheten utifrån subjektivt valda nyanser. | |
micro113 | 2016-01-10 00:42 | |
![]() | Det är lite lustigt att när jag tidigare i julas ansåg att slutna/kontrollerade gränser och att istället öka kvotflyktingsystemet och att satsa mer resurser på lägren för att göra tillvaron i dem dräglig .. då var jag rasist.. Nu är det tydligen en okej åsikt helt plötsligt .. Tänk så det kan ändra sig.. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-10 00:51 | |
![]() | Det som är problemet enligt mig i den här tråden (och många många andra) är att flera skribenter, mig själv inräknad gör misstaget att identifiera oss med våra ståndpunkter och åsikter i debatten. Då tar man kritik av det man säger personligt, vill ge igen, bevisa att den andre har fel till varje pris och odlar nidbilder av den andre i fantasin. Det blir mer som ett gräl än ett meningsutbyte. Tyvärr ser det ut så även bland makthavare och i media. Svartmålning och smutskastning är tyvärr alltför vanligt. Bägge sidor ser sig själva som den goda sidan, de som ser sanningen - och glömmer att de allra flesta agerar efter goda motiv. Jag tycker att det som är skrämmande i det här sammanhanget är att makthavarna verkar så omogna. | |
micro113 | 2016-01-10 01:08 | |
![]() | carlmartin Fast jag hävdar inte att jag är genom god -- eller att mina åsikter enbart bottnar i godhet. Tvärtom - jag anser att det är den framkomliga och realistiska vägen just för att jag anser att man både måste hjälpa, men samtidigt har egoistiska motiv som jag står upp för. Det är viktigare för mig att ekonomin i Sverige inte urholkas, att vi kan behålla en social grundtrygghet, att mina barnbarn (alla flickor) och mina döttrar och svärdöttrar inte får sina möjligheter begränsade av hänsyn till de "nya kulturer" som nu sätter dagordningen osv osv.. - än att ge så många som möjlighet ekonomisk uppgradering eller asyl i vårt land .. Och jag vill nog hävda att oavsett vad man förespråkar för linje så handlar det mer om egoism än altruism. | |
janne121212 | 2016-01-10 09:54 | |
![]() | "De som flyr därifrån till Sverige flyr mestadels från hotet från talibanerna och därför är det svårt att se att de skulle vara intresserade att föra med sig talibanernas tänkesätt hit i någon större utsträckning." Hur vet du detta totravel? Finns det uppgifter på att dom flyr undan talibanerna eller är det endast ett antagande du gör därför att det i våra ögon verkar rimligt? Om detta inte skulle vara fallet, faller ju också din slutledning, och även om din slutledning stämmer kan skillnaden mellan dom som flyr och talibanernas synsätt vara litet utifrån vårt perspektiv. | |