Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-08-05 20:20 | |
![]() | Behövs verkligen det? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-05 20:21 | |
![]() | Kuralo, du skrev till mig: "Nej jag har inga uppfattningar om hur eller bad folk tror på, jag kan bara utgå vad dom känns rätt för mig. Men även om man nu analyserar kritiskt så kan man ju tycka att vederbörande även ska kunna utveckla det, eller? Vidare undrar jag varför du frågade någon (tror att det var minna) om hon hade vetenskapliga/psykologisk a kunskaper för att diskutera vissa saker. Det var väl en onödig "klausul " det här är väl ett öppet forum där man möts och diskuterar utifrån egen erfarenhet. Är du ute efter vetenskapliga underlag/belägg så tycker åtminstone jag att det , som det så vackert brukar heta, fel forum " Första stycket förstod jag inte riktigt vad du menade. Jag tycker att jag har utvecklat vad jag menar. Jag ställde frågan om Ordminnas kunskaper därför att hon ifrågasatte alla icke-troendes kunskaper om bibeln. Min poäng var att många har goda kunskaper om bibeln utan att för den skull blir övertygade kristna. De/vi känner alltså till bibelns innehåll, så det är lite överflödigt att kasta ur sig bibelcitat till höger och vänster som om det skulle frälsa oss. Frågan är om de troende i sin tur är insatta i vetenskapliga teorier? Om man har kunskaper om hjärnan kanske man inte blint tror att man upplever tecken från Gud. Varför ska vi som inte är religiösa kunna diskutera med er på era villkor, men ni kan/vill inte diskutera utifrån våra perspektiv? | |
| KaljeAnka - Ej medlem längre | 2013-08-05 20:26 | |
![]() | Jag ser mig själv som kulturellt kristen och jag respekterar mina förfäder, min kultur och mitt land. Vidare har jag inga som helst problem med att en människa funnit sin tro i Jesus Kristus. Tvärtom, om detta gör henne glad, så gläds jag med henne. | |
| Rultatultan | 2013-08-05 20:30 | |
![]() | @Sote Om du vill tillföra något till tråden, så ja. Annars blev ditt inlägg ganska meningslöst. | |
| Rultatultan | 2013-08-05 20:36 | |
![]() | @mönjelilja Nu bara flikar jag in i konversationen mellan dig och Kuralo. Hoppas det är okej :) Du skrev: "...Min poäng var att många har goda kunskaper om bibeln utan att för den skull blir övertygade kristna" Du har så rätt så. Man kan vara überduktig teolog utan att ha en uns tro, precis som man kan vara sprängfylld med naturvetenskapliga fakta och ha en tro. Jag har nog bara hört talas om ett par personer som genom att sätta sig in i kristen teologi sedan har fått en gudstro. Tron har oftast kommit först och detaljkunskaper sedan. Det som ses som "framkastande av bibelcitat till höger och vänster" av många här i tråden är inte tänkt att frälsa någon. För att förklara. För att upplysa. För att visa på hur tron ser ut. Kanske. Men inte för att frälsa. Endast Gud frälser - inte kunskaper! :) | |
| Gunilla _ | 2013-08-05 20:55 | |
![]() | Vad har kunskaper om bibeln med saken att göra öht? Varje gång jag försöker förstå (och därmed ifrågasätter) det som står i bibeln så är jag visst antingen inte öppen för budskapet eller oduglig att förstå metaforerna..? Tror det var Rultatultan som någonstans skrev något om att hon inte tror vi läser andra böcker så kritiskt, men det är iaf precis vad jag gör. Jag hänger upp mig på minsta sak-, stav- eller faktafel som jag är förmögen att se. Så tacka för att jag är kritisk mot bibeln som är full av det. | |
| Sote | 2013-08-05 20:58 | |
![]() | Rultan- ungefär lika meningslöst som jag tycker att dessa eviga bibelcitat är. Dom tillför ju ingenting till tråden. Det har ju rätt tidigt i tråden klargjorts av forumvärd att den inte ska användas som anslagstavla eller spammande av bibelcitat. Fortfarande så är det av lite intresse att läsa dessa citat då det inte är era egna tankar och ord. Det skulle vara ungefär lika ointressant om någon började citera vedaskrifterna eller koranen även om personen ifråga ansåg att det var den rätta och sanna vägen. | |
| Kuralo | 2013-08-05 20:59 | |
![]() | Mönjelilja; Första stycket handlade om något jag skrivit till Stuvels och som du sen gav ett inlägg om. Jag brukar inte använda mig så mycket av bibelord men okej vi lämnar det. Varför skulle inte troende kunna ha koll på vetenskapen? Vi har väl aldrig ifrågasatt ifall ni har läst Bibeln eller ej, det har isf framställts som så att om man inte tror på en Gud då kan man ju av naturliga skäl inte förstå det fullt ut.man måste liksom vara där. Vetenskap är ju nåt helt annat, det kan ju vem som helst förstå men kanske inte alltid ta till sig.det är en viss skillnad och ibland tycker jag nästan att ni talar som om vetenskap är en religion i sig. Till sist, jag håller inte med om att bara för att man har kunskap om hjärnan så skulle det direkt innebära att det inte skulle kunna vara möjligt att erkänna en ev Gudsupplevelse. Hur skulle du då förklara de här läkarnas vittnesbörd om det (oförklarliga) som de varit med och upplevt via sina patienter? Det är ju människor med akademiska medicinska och på alla sätt vetenskapliga studier/bakgrunder bakom sig, | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-05 21:02 | |
![]() | Det är ok att du flikar in, Rultantultan. Jag ska inte dra alla över en kam, men nog finns det ett par i tråden som missionerar. De verkar se det som en uppgift att lära ut, omvända, och hjälpa folk att finna tron på Jesus och bibeln. Andra kanske använder citaten för att upplysa och förklara, så som du menar. Men bibelcitat som skrivs in men inte kommenteras av personen tillför inte särskilt mycket. Jag tror också som du att tron kommer först för de som blir troende. därefter bibelkunskaper. Visst finns det naturvetenskapare som har en kristen tro, det har själv påpekat i tråden tidigare. | |
| Rultatultan | 2013-08-05 21:03 | |
![]() | @Gunilla Du skrev: "Tror det var Rultatultan som någonstans skrev något om att hon inte tror vi läser andra böcker så kritiskt..." Det tror jag inte jag skrivit. Jag hoppas att alla läser allt kritiskt - eller försöker göra det iaf. @Sote Bara att blunda för citaten då om du inte tycker att de tillför något. Men nu ÄR det faktiskt så att tråden handlar bla om kristen tro och till den kristna tron hör bibeln. Det är svårt att bortse från vad som står i den i diskussioner kring den kristna tron. Det är kanske svårt att förstå? Random bibelcitat utan förankring i tråden är naturligtvis inte okej, då det inte fyller någon funktion. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-05 21:05 | |
![]() | Rultantultan får lov att skriva som han vill, bibelcitat stup i kvarten bl a. Men när andra skriver "obekväma" saker blir han ledsen i ögat och leker pipegris. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-05 21:10 | |
![]() | Kuralo, du verkar läsa mina inlägg som fan läser bibeln. Jag har inte uttryckt mig så kategoriskt som du låter påskina. Orkar inte upprepa vad jag skrivit tidigare. Det blir så tjafsigt. Gå tillbaka och läs om. | |
| Rultatultan | 2013-08-05 21:14 | |
![]() | @LittleStalin Du behöver inte vara otrevlig. 'Vad menar du med "obekväma saker?" Visa gärna när jag blivit "ledsen i ögat och lekt pipegris" (kul ord btw, aldrig hört förut!) när någon uttryckt annorlunda åsikt. (Och då räknas förståss inte inlägg där förolämpningar, direkt uttryckta eller smygfesna sådana, stoppats in. Vem som helst kan bli ledsen i ögat när folk är elaka) | |
| Rultatultan | 2013-08-05 21:21 | |
![]() | @mönjelilja Du skrev: "Men bibelcitat som skrivs in men inte kommenteras av personen tillför inte särskilt mycket." Håller med dig till fullo. Du skrev: "Visst finns det naturvetenskapare som har en kristen tro" Min privata erfarenhet är att det finns det, och jag har också sett (inom familjen) hur det "naturvetenskapliga tänket" puttat undan all form av andlighet. | |
| Kuralo | 2013-08-05 23:12 | |
![]() | Tråden börjar bli för lång för att hela tiden gå tillbaka och läsa om; orkar man inte "dra " det man tyckte var viktigt att inte bli missförstådd om - så måste man ju glömma hela saken. Tyvärr eller gudskelov | |
| Claysune | 2013-08-05 23:44 | |
![]() | Den 20/5 kl 11.42 öppnade jag denna tråd som nu har över 7000 svar eller skriverier av olika slag, samt över 20.000 visningar. Det har varierat av många olika tankar om "vägen, sanningen och livet som johannes skriver om (Jh.14:6). Har läst det mesta både negativt och positivt. Ibland har jag blivit ledsen över en del skriverier. Några har även blivit avstängda av olika saker de skrivit. Så tänk på hur du skriver. Önskar er alla en god natt. Med vänlig hälsning. C-s | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-05 23:45 | |
![]() | Ring Guiness rekordbok. | |
| Aquila1 | 2013-08-05 23:48 | |
![]() | Höhö | |
| Rultatultan | 2013-08-05 23:49 | |
![]() | Tack för trådöppnandet, Claysune! Jag har fått många tankar, bra utbyte och en hel del insikter i både trosfrågor och i hur människor är. Gud välsigne! | |
| Claysune | 2013-08-06 00:43 | |
![]() | tack för det rultatultan, och jag ringer ej det som nice trouser rekommenderade. Jag ville bara påminna hur intressant ämnet år, men om det misstolkas ber jag om ursäkt. | |