Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2013-08-06 15:18 | |
![]() | Sverige anses väl redan vara sekulärt? Vad vill du ändra i samhället stuvel? Gärna i punktform! | |
| Rultatultan | 2013-08-06 15:27 | |
![]() | @chupa Bibeln säger på FLERA ställen att Guds ord inte får ändras: inte bara i Moseböckerna. Jag skulle kunna citera, men det är visst skottpengar på kristna som citerar sin heliga skrift här, så jag nämner bara böckerna i vilka du kan finna text som visar att vi inte får lägga till, förvanska och förfalska hans ord. 2 Korinthierbrevet, 2 Petrusbrevet, Uppenbarelseboken och Ordpråksboken. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 15:32 | |
![]() | @karmannghia Du skrev: "o, men ordminna, om någon säger: Jag talar sanning. Så frågar folk: Hur kan vi veta det? Då svarar jag: För jag är ingen lögnare. Och då är alla nöjda med det svaret?" Hoppas det är okej att jag dyker in med en tanke. Jesus säger nästan exakt så "Jag är sanningen", fast på svaret "Hur kan vi veta det?", som lärjungarna ställer så svarar han något i stil med "För att jag är fadern och fadern är i mig" - dvs Jesus är Gud. Judarna har inga problem med att tro på och acceptera Gud som faktum, men att Jesus skulle vara Gud och därmed Messias är ofattbart. ÄNDÅ räcker det här för lärjungarna. Det är här det blir tydligt för mig att tron inte är något vi kan resonera oss fram till i termer av "bevis", "fakta", "logiska resonemang", "tankekedjor" eller vad du vill. Tron är en gåva. Det går inte att tro på det ofattbara om inte Gud själv gett oss gåvan. Så tror jag :) | |
| stuvelsberg | 2013-08-06 15:35 | |
![]() | siwu, för det första är sverige bland dom sekuläraste, men det betyder inte att det inte finns mer att göra, men sen kan du tänka dig att gå utanför sveriges gränser?? I synnerhet i vår globaliserade tidsålder. | |
| siwu | 2013-08-06 15:39 | |
![]() | Stuvel.... Kan du ge exempel på vilka förändringar du vill göra? Religion är en trygghet för många människor, vad ska du ersätta den med? | |
| Rultatultan | 2013-08-06 15:39 | |
![]() | Jag är också nyfiken på vad stuvelsberg vill ändra i samhället. Vad kan man mer tänkas göra som du skriver? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 15:46 | |
![]() | Okej, så man får inte lägga till, förvanska och förfalska hans ord ... Men historiska efterforskningar har ju visat att det har ju gjorts otaliga "redigeringar" genom århundradena. Textsnuttar har lagts till och tagits bort efter skrivarens godtycke. Vilka böcker som ska vara med i NT bestämdes av ett gäng män flera hundra år efter Jesu död. Bibeln är full med en massa fel, självmotsägelser och stolligheter. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 15:50 | |
![]() | @Nicertrouser Det är skillnad på att redigera och översätta och förvanska. Så länge meningen i Guds ord fortfarande framgår (Det står också i bibeln, men jag låter bli att citera, skriver istället bara att Guds ord inte går att tillintetgöra utan alltid kommer att bestå), så torde det vara okej. En förvanskning vore att mena att Jesus sa "Jag är vägen, sanningen och kivet". Det är inte en redigering, utan ren förfalskning. | |
| honkan01 | 2013-08-06 15:55 | |
![]() | Säger bara Jens Garnfeldt som ett exempel på nyanserad o sund tro... | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 15:56 | |
![]() | Hur ska man vet vad som är "meningen i Guds ord" när vissa avskrifter tar upp händelser tar upp sådant som andra utelämnar. Vilken version är den rätta? Men du har ju redan (för flera sidor sedan) gjort klart att du inte bekymrar dig om att Bibeln dras med de här problemen. Kanske någon annan kan kommentera? | |
| Claysune | 2013-08-06 16:00 | |
![]() | För mig är JESUS vägen sanningen och livet. Jag är glad och tacksam för det, och rekommenderar alla den vägen. Med vänlig hälsning c-s | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:03 | |
![]() | @NicerTrouser Du skrev: "Men du har ju redan (för flera sidor sedan) gjort klart att du inte bekymrar dig om att Bibeln dras med de här problemen." Har jag? Det minns jag faktiskt inte. Dock ser jag inte det som ett jätteproblem - snarare som en utmaning i mina egna bibelstudier! Jag tror att bibelns ord rätt kan tolkas endast med den helige andes hjälp och vägledning. Vilken översättning man sedan använder är nog mer en smaksak. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:07 | |
![]() | Jag länkade till en videosnutt där de här problemen påpekas. Du tyckte det var ointressant. Tolka Bibelns ord rätt? Det är inte meningsfullt att diskutera den problematiken när Bibelns ord är fel från början. Dagens Bibel skiljer sig från äldre manuskript på flera punkter. Men det kanske var Gud som beordrade att historierna skulle bättras på lite? Gud kanske inte är så noga med fakta? Dög inte verkligheten? Varför du pratar om översättningar förstår jag inte. Det har inte mycket att göra med den problematik som jag beskriver. | |
| Sote | 2013-08-06 16:11 | |
![]() | Ordminna- ingen har levt i tiden då nya förbundet skrevs heller. Så vad är skillnaden? Rultan- om man nu inte får ändra guds ord hur förklarar du då attni alla fritt kan välja bort bitar som inte är bekväma att leva med, som tex skilsmässor och abort. Måste säga att trota att det för mig är fullständigt vansinnigt att vara bokstavstroende som tex Göran, så har jag större respekt för det än för er som är mer " kristna light" . Ert resonemang känns ju väldigt dubbelt. | |
| stuvelsberg | 2013-08-06 16:15 | |
![]() | Kan du inte säga nåt annat clay?Att välja en väg i religionens namn är självbedrägeri. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:15 | |
![]() | Rultatultan, du kanske kan svara på den här frågan: "If God inspired the Bible without error, why hadn't he _preserved_ the Bible without error?" www.youtube.com/watc...e= youtu.be | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:16 | |
![]() | @NicerTrouser Aaah...jajuste. Jag tyckte det var både intressant och ointressant och jag förklarade varför. Summa sumarum - det är inget jätteproblem, inte om man tror att Guds ord består, inte kommer tillbaka utan att ha utfört något och att Gud själv ser till att budskapet i hans ord kommer fram. Det är DU som säger att bibelns ord är fel från början. Inte jag som troende. Jag är övertygad om att bibelns ord är helt RÄTT från början och att ÄVEN om det redigerats, satts ihop och tagits ifrån, under åren, så finns Guds budskap där, precis på det viset som Gud själv vill. Om du inte förstår hur viktig översättning är från orginalspråk till de språk vi som nutida läsare använder oss av...ja då är det knappast någon ide att diskutera vidare :) | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:18 | |
![]() | @Nicertrouser Nej, jag kan inte svara på den frågan. Men jag vet, att Guds ord är sant och att budskapet än idag genljuder i människornas hjärtan och det är min övertygelse att Gud ser att det är gott så. | |
| Claysune | 2013-08-06 16:21 | |
![]() | Grundtexten för Bibeln Är Hebreiska o Grekiska. och dessvärre kan jag inte något av de språken. Översättarna gör väl nog sitt bästa så att det blir bra på vårt språk. Och vilken översättelse som är bäst vet jag inte, men för närvarande läser jag Svenska Folkbibelns Översättning och tycker den är bra. Med vänlig hälsning. c-s | |
| stuvelsberg | 2013-08-06 16:21 | |
![]() | Det enda man inte kan tala om är sanningen, att man vet,etc. Därför brister det i trovärdighet, och om man nu kan välja bort vissa delar, vem avgör vad man kan bortse från? Var går gränsen och vem sätter den? | |