Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2013-08-06 16:22 | |
![]() | Stuvel, svara på min fråga! | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:23 | |
![]() | Ja, stuvel, jag vill också gärna veta! :) | |
| stuvelsberg | 2013-08-06 16:26 | |
![]() | Jag har svarat 437 ggr nu, läs vad det står, blir ett oerhört tjat om man ska repetera allt man skriver gång efter annan. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:26 | |
![]() | Om jag inte förstår ...? Rultatultan, du sitter och gnäller på hur folk skriver till dig och så sitter du och larvar dig själv. Jag förstår _mycket väl_ betydelsen av översättningen. Men inte ens när jag förklarar att det inte har mycket att göra med den problematik som _jag_ beskriver_ (och som du totalt ignorerar, antagligen eftersom den är jobbig) trillar din pollett ner. Och angående om Bibelns ord var rätt från början kanske jag uttryckte mig otydligt. Jag menar att den Bibel som vi sitter med i dag (oavsett översättning) innehåller fel jämfört med tidigare versioner. Men du tycker uppenbarligen att det inte spelar någon roll eftersom du är övertygad om att det är Gud som ligger bakom de här förvanskningarna. | |
| stuvelsberg | 2013-08-06 16:27 | |
![]() | Det är värre åt andra hållet, kommer inte mycket med substans.Vem avgör vad man kan bortse ifrån i bibeln? Var går gränsen eller kommer vi att få se ytterligare exempel på anpassning? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:28 | |
![]() | Claysune, du har uppenbarligen inte heller förstått problemet. Kolla gärna på videosnutten. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:33 | |
![]() | Jens Garnfeldt verkar ju bra. Kollade lite på Utube idag. Det behövs lite ELD! | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:33 | |
![]() | @NicerTrouser Va? Vaddå larvar mig? Du skrev att översättningar inte hörde till saken - för mig är det självklart att hur en text ändras genom tiden pga översättning från orginalspråk och sedan mellan orginalspråk påverkar "slutprodukten". Ledsen om jag missuppfattat något. Men du behöver inte vara elak. Jag larvar mig inte. JAg förstår att du menar att bibeln av idag innehåller felaktigheter. Jag menar att det är mycket möjligt, men jag tror ändå att Guds budskap går fram. As intended. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:35 | |
![]() | @stuvelsberg Nej, du har inte svarat så att jag har fattat. (Jag är ju lite småkorkad, så du får ursäkta...) Hur vill du att samhället ytterligare ska förändras så att det passar din sekulära syn? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:40 | |
![]() | Ordminna- ingen har levt i tiden då nya förbundet skrevs heller. Så vad är skillnaden? Det är skillnad på gamla förbundet och nya förbundet. Ni har ju stor kunskap om bibeln. Varför frågar ni sådant ni redan vet? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:44 | |
![]() | Ha ha ha ha, du har verkligen inte förstått problemet. Antagligen inte ens sett videon som du avfärdar som "ointressant". "Ändringar hit och dit." Du är ju kul! Men kan du, som tycker att "bibelns ord är helt RÄTT från början och att ÄVEN om det redigerats, satts ihop och tagits ifrån, under åren, så finns Guds budskap där, precis på det viset som Gud själv vill", kanske kan förklara varför Gud har smugit in alla uppenbara historiska, geografiska osv. fel i exempelvis evangelierna. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:48 | |
![]() | @NicerTrouser Du skrev: "Ha ha ha ha, du har verkligen inte förstått problemet" Nej, jag har väl inte det. Du får gärna förklara igen om du vill istället för att skratta åt min okunskap. Jo, jag såg videon. Nästan allt. Flippade till ett annat fönster då och då och lyssnade bara små snuttar dock, det ska erkännas. Nej, jag kan inte förklara, precis som jag sa i ett tidigare inlägg. Men man får inte glömma att Gud inte hållit i någon penna, utan att det är människor som gjort det. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:50 | |
![]() | Och jag avfärdade inte klippet som ointressant. Jag skrev att det var både intressant och ointressant och jag förklarade också varför. Håna mig om du vill, men påstå inte saker i mitt namn som inte är sant. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:54 | |
![]() | Nähä, så nu har han inte hållit i pennan. Men du tycker ju att "Guds budskap [finns] där, precis på det viset som Gud själv vill", så det ger honom ju inget alibi direkt ... Det är ju jättelätt att avfärda en länk som ointressant. Eftersom du inte lyssnade mer än på några snuttar då och då måste den ju verkligen ha varit ointressant. Eller så kanske man inte ska avfärda sånt man inte har lyssnat på som ointressant ... OM du hade lyssnat/sett på videon hade du haft en mängd intressanta frågor att ta ställning till. T.ex. berörs problemet om Jesus verkligen var en historisk person. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 16:58 | |
![]() | Rultatultan om du påstår A och B så har du påstått B. Påstå inte att jag felaktigt har påstått att du har påstått något som du faktiskt har påstått. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 16:58 | |
![]() | @NicerTrouser Nej. Orden i bibeln är inspirerade av Gud och det står skrivet lite överallt. (bla iJeremia, 2 Tim, Upp.barelseboken). Han använde alltså människor, ganska vanliga sådana, till att nedteckna det de sett, hört och fått uppenbarats för sig. Och människor begår - som de flesta av oss är medvetna om - fel. Det kanske är EN förklaring - men jag vet inte. Nej, jag LYSSNADE på hela, men såg inte allt, då jag flippade mellan fönstren vid några tillfällen. Det var så jag menade. Men jag tänker inte öda tid här på att försöka bevisa för dig att jag sett ett klipp på nätet eller inte. Du får ta mitt ord på det, eller ej. Jag fann klippet både intressant och ointressant. Nog så. | |
| Rultatultan | 2013-08-06 17:01 | |
![]() | @Nicertrouser Du skrev: "...om du påstår A och Be...påstått." Va? Är det du eller jag som vet vad jag har gjort eller inte gjort? Jag tittade på klippet. Tro det eller tro det inte. End of story. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 17:04 | |
![]() | Aha, så du fann det ointressant (och intressant) alltså? Vad bra, så upprörd som du blev trodde jag att jag hade missuppfattat något. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 17:05 | |
![]() | Inte lätt att diskutera detta med någon som inte begriper formalisering av satser. Gud, kan du hjälpa mig här? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-06 17:06 | |
![]() | Och nästa gång du ska citera mig kan du väl klippa och klistra i stället så att det blir rätt. | |