Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2013-08-07 08:12 | |
![]() | Ja du har en poäng stuvels, varför väntar Gud med att förgöra ondskan, för det kommer Han att göra. Det predikas att detta sker när evangeliet nått alla folk. Men visst vore det fint om Gud släppte en tegelsten i huvet på alla som syndar med berått mod? Jag menar då skulle ondskan utrotas.... | |
| stuvelsberg | 2013-08-07 08:15 | |
![]() | Knappast, för det finns ondska i olika former, t.ex. naturkatastrofer. Sen har vi det som kanske är ännu svårare att förklara med en allsmäktig gud och det är det onödiga lidandet. | |
| siwu | 2013-08-07 08:19 | |
![]() | Hur menar du att en naturkatastrof är ondska? Det är ju bara nått som sker, en vulkan har väl inget medvetande? Eller hur tänker du stuvels. Mycket av det onödiga lidandet som finns är för att idioter missbrukar sin makt och tex snefördelar resurser, eller våldtar, eller mobbar. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-07 08:28 | |
![]() | kan inte en allsmäktig, som skapar syndafloder, torka och gör så det regnar grodor... stoppa en liten vulkan? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 08:43 | |
![]() | TID är annorlunda för oss än för Gud. För Gud är en dag som tusen år och tusen år som en dag står det. Varför Jesus väntar med att komma tillbaka, det är för att han vill rädda så många det går. Jesus ber dag och natt för oss, inför Fadern vädjar han och ber om att få mera tid. Gud är medveten om ondskan som är lös på jorden och han är vred över att Hans barn torteras, mördas, fängslas, hånas mm Jag tror Gud vill inget hellre än att göra slut på ondskan redan idag, men Jesus ber för våra liv, för dom som ännu inte blivit frälsta. | |
| krysopras | 2013-08-07 08:47 | |
![]() | De sju dödssynderna är, precis som judarnas regler om vad man inte får äta, medel för social kontroll. De sju dödssynderna handlar om vad som är viktigt för samhället. Det är inte bra för samhället om folk är lata, avundsamma, glupska, giriga, överdrivet sexuellt intresserade, ilskna eller enormt självgoda. För att få folk att bete sig på ett socialt fungerande vis, kallar man dessa beteenden för dödssynder och hävdar att Gud står bakom förbuden. Judarnas matregler togs fram av ett folk som levde i ökenområden utan kylskåp, kanske inte alltid med perfekta kokmöjligheter - då är det klokt att inte äta skaldjur eller fläskkött om man vill behålla hälsan. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 08:49 | |
![]() | Jesus sade: "Jag ber för dem... Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen" | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 08:50 | |
![]() | Kryopas- Du som förstår logik, måste ju hålla med om att de sju dödssynderna framkallar sjukdomar som senare kan leda till döden? | |
| stuvelsberg | 2013-08-07 08:51 | |
![]() | Siwu, om du inte förstår den ondska som naturkatastrofer medför så inser du säkert inget av det onda som religionen innebär, dessutom onödigt lidande är inget av det du nämnde. | |
| krysopras | 2013-08-07 08:52 | |
![]() | Ordminna 6/8 10.33: " Jag hoppas att du nån dag får möta Jesus, då ska du komma ihåg vad du nyss skrev och ångra dig. Det blir en ny lärdom för dig." Så fint det känns att bli hotad med Jesus! Jag trodde inte ni kristna sysslade med religiösa hot, ordminna. Men om Jesus nu finns och du får möta honom en dag, då tror jag det första han säger till dig blir "Du skulle gett tusan i att hota folk i mitt namn." | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 08:52 | |
![]() | Lite mer förklaring till mitt tidigare inlägg: Jesus ber för oss. Som en himmelsk advokat. Johannes säger det i sitt första brev: "Om någon syndar har vi en som för vår talan inför Fadern, Jesus Kristus som är rättfärdig". Aposteln Paulus säger uttryckligen att Jesus sitter på Guds högra sida och vädjar för oss. Jesu bön blir en sköld mot åklagaren. Anklagelsen kommer, förr eller senare, inte minst från det egna samvetet, när minnet av synderna hinner ifatt oss. Men aposteln fortsätter: "Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner, vem kan då fälla? Kristus är den som uppväckts och sitter på Guds högra sida och vädjar för oss. Vem kan då skilja oss från Kristi kärlek?" Aposteln räknar han upp alla tänkbara fiender, död och liv, änglar och andemakter, både i det förflutna och i det kommande, krafter i höjden och krafter i djupet. Ingen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre. (Inklistrat.) | |
| Sote | 2013-08-07 08:53 | |
![]() | Vad tråkigt om man inte fick känna vällust. Då blir man ju alldeles förtorkad. God mat, god dricka, sola och bada, älska eller bara knulla för skoj skull, se ett vackert landskap, allt det ger ju i allafall mig en känsla av vällust. Hur kan det vara en synd? | |
| Sote | 2013-08-07 08:55 | |
![]() | Och Lättja?? Finns väl inget bättre än att bara lata sig en hel helg eller hela semester? Hur kan det ses som en synd? Jäkligt missunsam gud det där. Känns som att han lider av synden avund eftersom han själv uppenbarligen aldrig hinner njuta och lata sig eftersom han verkar ha tappat kontrollen helt. | |
| Måns_E | 2013-08-07 08:56 | |
![]() | Är inte vulkanutbrottet guds straff för någon som har masturberat eller något liknande? Tsunamin i Thailand var ju enligt säkra källor guds straff för att vi ogudfruktiga och homoliberala svenskar brukar semestra där (varför gud inte förlade tsunamin vid Stockholm kan man ju fundera över) | |
| stuvelsberg | 2013-08-07 08:57 | |
![]() | Varför skapade han oss såna? Till hans avbild? Hmmm | |
| stuvelsberg | 2013-08-07 08:58 | |
![]() | Ja måns..hahahahaha, inte åt händelsen givetvis utan det logiska. | |
| krysopras | 2013-08-07 08:59 | |
![]() | Ja, ordminna, det är precis det jag förstår. Och jag förstår också att man inte behöver vara Einstein för att räkna ut det. Därför upprättade människorna dessa regler och för att få folk att följa dem, hotade de med Guds straff om man inte lydde. Det var smart. Funkade inte fullt ut eftersom folk gillar dödssynder, men har säkert haft begränsande effekt ända fram till de senaste decennierna. Nu tycks vi tråkigt nog hylla de sju dödssynderna, allihopa utom kanske frosseriet eftersom det är en dödligare dödsynd än någonsin att vara fet. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 08:59 | |
![]() | Kryopras- " Jag hoppas att du nån dag får möta Jesus, då ska du komma ihåg vad du nyss skrev och ångra dig. Det blir en ny lärdom för dig." "Så fint det känns att bli hotad med Jesus! Jag trodde inte ni kristna sysslade med religiösa hot, ordminna. Men om Jesus nu finns och du får möta honom en dag, då tror jag det första han säger till dig blir "Du skulle gett tusan i att hota folk i mitt namn." Jag gick tillbaka för att kolla, för jag svarade nämligen flera gånger på det där, men det verkar som om Admin har tagit bort det? Jag skrev: Ser du det som ett hot? - Tror du att Gud ska trampa på dig eller nåt? Jag skrev det för att jag själv i högstadiet har hånat och gjort narr av kristna i min närhet. Men nu är jag själv kristen. Det blev sannerligen en lärdom för mig också! | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 09:00 | |
![]() | Sote- Det är skillnad på att känna vällust och att vältra sig i vällust :) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 09:06 | |
![]() | Ty Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom. 2 Krönikeboken 16:9 | |