Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-10-17 19:03 | |
![]() | OCH andra menngsskiljaktigheter skulle det stå | |
| Måns_E | 2011-10-17 19:21 | |
![]() | Det är ganska många som har "tänkt sig in i detta lite djupare" Trots det så finns det väldigt många troende, så att det skulle vara så speciellt. Nä, inte det minsta. Sedan är jag för all del ateist, men att för den sakens skull idiotförklara de som är religiösa tycker jag är lite förmätet. Var och en blir väl salig på sin tro? Eller? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-10-17 19:24 | |
![]() | "Ni som är troende, hur kan mer än halva jordens befolkning svälta eller utsättas för andra fruktansvärda vidrigheter om den GODE GUDEN fanns??????" inte för att jag är troende men: sv.wikipedia.org/wik...9p roblemet finns massa svar att välja bland. | |
| y not | 2011-10-17 19:27 | |
![]() | jo | |
| rajden | 2011-10-17 19:32 | |
![]() | Frågan är om överhuvudtaget någonting alls existerar förutom det absoluta nuet vilket i sig själv är så flyktigt att det hela tiden upphör att existera. Det här är en perfekt årstid för just sådana grubblerier. Man sätter sig under den gnistrande stjärnhimlen en kall höstnatt och låter sig sugas upp och ut i det oändliga. Till detta rekommenderar jag varm choklad med rom i=) | |
| jasminris - Ej medlem längre | 2011-10-17 19:47 | |
![]() | "det absoluta nuet vilket i sig själv är så flyktigt att det hela tiden upphör att existera." Hehhe...gillar också att grubbla - fast mest lite lagom light, sådär... :) Så. Jag skulle nästan vilja vända på det där helt. :) Tänker mig att livet är konstant föränderligt och flyktigt, utom just när det gäller nuet. Nuet finns alltid. Om och om och om igen i det oändliga. Eller är jag ute och cyklar nu? "Man sätter sig under den gnistrande stjärnhimlen en kall höstnatt och låter sig sugas upp och ut i det oändliga. Till detta rekommenderar jag varm choklad med rom i=)" *tummen så högt upp jag kan få den!* | |
| tapa | 2011-10-17 19:59 | |
![]() | tror bara på det som är vetenskapligt och fysiskt bevisat tror inte på tomten heller | |
| y not | 2011-10-17 20:00 | |
![]() | rajden :) jo man kan ifrågasätta om något existerar. I princip kan ju allt bara vara som en dröm inne i tankarna på dig som läser det här. Mer behöver det faktiskt inte vara än att din tanke just nu är den enda existens som finns. Fast i just det fallet är ju du Gud eftersom din tanke kreerar allt som du ser. Och sen Ullis. Jag har faktiskt tänkt in i det lite djupare. Jag tror inte att du förstår hur djupt in i det jag tänkt. Och om jag inte funnit Gud när jag tänkte lite djupare hade inte jag heller funnits. Att fördöma folk för att de inte tänker tillräckligt djupt och därmed inte finner samma svar som du är däremot ganska korkat. Det visar faktiskt på att du inte klarar av att tänka vidare djupt alls. Men det är ditt problem knappast mitt. Att skylla religionskrig på Gud istället för människor är väl också lika korttänkt. Vad ska man skylla ekonomiska ideologiska krig på förutom de krig som hansdlar om brist på mat och vatten. Är de också ditt fel Ullis? | |
| rajden | 2011-10-17 20:02 | |
![]() | Hmmm... Du har en poäng där Jasminris: "Nuet finns alltid. Om och om och om igen i det oändliga". Så är det-det är bara jag som vill krångla till det med tanken på att "Nuet" hela tiden förvandlas till "Dået" (OBS!! Egenkomponerat ord som EJ ger några poäng). Men du är alltså inte ute och cyklar=) | |
| ellin93 | 2011-10-17 20:08 | |
![]() | Gud finns absolut , men bara för dem som tror på henne/honom | |
| Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-10-17 20:09 | |
![]() | Motsägelsefullt, som jag ser det, är det att det som är bra är guds förtjänst medan det som är dåligt är människans egna fel. Jag tror (och som fler har skrivit) att gud hittades på av människan för att hålla den samme i schack (av rädsla dessvärre). | |
| y not | 2011-10-17 20:17 | |
![]() | Mufflon om Gud är synonymt med god=kärlek är det väl inte alls motsägelsefullt. Att Gud används för att förtrycka med är en sak som inte behöver innebära att Gud i sig är människans påfund utan bara användandet av den bilden. Sen handlar det ju om vår egen privata världsbild och den är väl alltid sann och verklig för oss själva, och en tro (som du ju skriver) för andra. | |
| Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-10-17 20:26 | |
![]() | Det är det som är felet i det hela - gud är "god" men ändå allsmäktig. H*n har makten att låta oskyldiga människor/djur slippa lida men gör det inte. H*n kan inte. För h*n finns inte. Lätt ekvation. | |
| marren | 2011-10-17 20:27 | |
![]() | .. jag tror absolut på att vi är skapade av en Gud som gett oss en mening med våra liv. Jag har varit med om att få följa icke troende människor till en vändpunkt där Gud blir så verklig att det inte längre gick att INTE tro på honom. Det är häftigt! Samtidigt så svårt för den personen, eftersom då faller hela hennes tidigare världsuppfattning. Men om man har på sig ateistiska glasögon så är det nog fruktansvärt svårt att få uppleva Gud. Man kan inte utgå från att man vet att Gud inte finns i sitt "sökande". Man måste vara ödmjuk och öppen.. och beredd på att kanske få en helt ny syn på livet. En sak är säkert.. vi alla kommer att dö en dag från detta liv. Vad händer med dig då? Det är det mest intressanta. Alla har rätt att tro va de vill, men det spelar ingen roll. Döden ger oss den riktiga sanningen sedan, oavsett vad vi trott! rekommenderar en bra bok "Himlen finns på riktigt" av Todd Burpo. Om du är tillräckligt öppen för att läsa om ett litet barns upplevelse! :-) ha en bra kväll! | |
| Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-10-17 20:31 | |
![]() | Varför ska jag söka något som inte existerar annat än i min (och andras) fantasi? Varför skulle inte mitt liv vara fullgott (det liv jag faktiskt lever) utan en "gud"? Varför leva sitt liv på jorden för att komma till "paradiset"? Varför inte bara göra det bästa av det som finns här och nu? | |
| diffdiff | 2011-10-17 20:33 | |
![]() | Jag trot i alla fall | |
| Äpplet_76 | 2011-10-17 21:43 | |
![]() | Har du en hjärna? Jag kan inte se den... du har ingen? Gud syns inte, alltså finns han inte, eller? | |
| tapa | 2011-10-18 00:24 | |
![]() | med en teorin skulle du passa in på de som inte tror på evulotionen eller tror du att guden glömde bort att montera in en hjärna?? | |
| Satyra | 2011-10-18 00:54 | |
![]() | ullis1164 "2011-10-17 19:02" - Det du tar upp har redan dividerats här i tråden, vilket du skulle sett om du hade läst lite djupare! ;-) 1) "Finns ingenting som skapat så mycket krig och elände i världen som religioner om meningsskiljaktigheter." Det är ingen Gud som skapat meningsskiljaktigheterna, utan människan själv som valt att tolka tron på ett sätt som gynnar syftet ... 2) "hur kan mer än halva jordens befolkning svälta eller utsättas för andra fruktansvärda vidrigheter om den GODE GUDEN fanns?" Det finns föda/resurser att föda alla människor på jorden. Förutsatt att vi skulle vara villiga att dela med oss. Och angående alla andra vidrigheter så är det ingen Gud där heller som sagt åt oss att agera just vidrigt mot vår nästa - tvärtom! | |
| Palini | 2011-10-18 13:38 | |
![]() | "Gud där heller som sagt åt oss att agera just vidrigt mot vår nästa - tvärtom!" Intressant, tell me more om vad gud har sagt. För du menar väl ändå inte bibeln, som människor har skapat på ett sätt som gynnar syften? Om gud verkligen vill säga nåt, så kan gud inte vara särskilt smart... Prova det där med mossiga gamla stentavlor igen, vettja. Eller varför inte bränna iväg ett mejl till nån. Det kan nog funka...not. | |