Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 12 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
corlini | 2012-10-21 14:20 | |
![]() | - Du Corlini kommer däremot få en smärre chock om den dagen kommer då du blir tvungen att börja leva iverkligheten. ????? ha ha, ja den var bra. slånbär förutsätter alltså att relationer, familjer, liv, kärlek tar slut och att familjen bara är en temporär grej i livet. inte konstigt att man då väljer att gardera sig genom att låta pappan vara hemma med bebisen medans man pendlar iväg för att öka på sin atp och skaffa en egen lönespec. självklart har man rätten att ifrågasätta. men om man väljer att jobba istället för att vara hemma med sin bebis bara för att man är rädd för var man står ekonomiskt om man blir lämnad om några år så tycker jag man har en väldigt taskig syn på nuet, moderskapet och framtiden. ni kan formulera det hur ni vill men i slutändan faller allt ändå tillbaka på ett par enstaka saker: 1. egna pengar, mina pengar, min lönespec 2. egen pension, mina besparingar, min säkerhet 3. inte säker på att relationen kommer hålla så jag måste gardera mig ja, det är ungefär den glada och tillitsfulla bilden ni har av en relation. det är nämligen bara detta som ligger bakom alla era argument ni försöker framställa mig som stenålders kring. jag är hellre stenålders än rädd, orolig, egoistisk och garderande. för jag vill inte ha den kalkylerande känslokyla och osäkerhet era argument genomsyras av i mitt liv. | |
corlini | 2012-10-21 14:22 | |
![]() | Minta, det är modigare att våga släppa den spärren och faktiskt fullt ut våga tro att det löser sig, det håller, det är kärlek än det är modigt att lämna sin bebis till pappan och åka till SSAB för att gardera sig omifallatt | |
Minta | 2012-10-21 14:24 | |
![]() | Om du resonerade på samma sätt när det gäller män vore det en sak, men i din värld är det bara kvinnan som ska ta riskerna. Det är helt ok att inte lämna små barn på dagis, utan vara hemma med dem i 2-3 år, men varför inte dela på föräldraledigheten? Det är faktiskt två föräldrar och båda bör ta lika ansvar och lika risker. | |
boffertomte | 2012-10-21 14:52 | |
![]() | nej det är inte modigare, corlini, bara dumdristigt. det är skillnad. | |
corlini | 2012-10-21 14:56 | |
![]() | jag tycker mannen tar en risk han med, under förutsättning att han är normalt funtad och det förs rak dialog i relationen. om han står för den höga inkomsten så står han på bolånet antar jag, men hon äger 50% har hon ny bil har knappast hon jobbat ihop till den. han jobbar men betalar allas försäkringar och pensionsspar. han bygger inte upp sin enskilda ekonomi, han finansierar hela hushållet med mat, räkningar och nöjen. osv, hon får alltså en hel del utav det han jobbat ihop om de separerar vilket gör att det inte bara är hon som "offrar sig" eller tar förluster och risker. eller hur? men detta är ju självklart under förutsättning att de har dessa avtal som självklarheter. annars är det fel. kvinnan måste vara inskriven i grundläggande självklarheter. men barnledigheten tycker jag speciellt de första 2-3åren skall falla på modern, jag tycker små barn skall vara med mamma. och som du vet jag tycker inte det är manligt att pappa sitter hemma månadsvis med en 18månaders bebis medans mamma är och jobbar på ett "helt vanligt jobb" bara för att hon ska jobba in sin självständighet om förhållandet spricker. omanligt, men även en väldigt trist syn på relation kärlek och tilltro. | |
corlini | 2012-10-21 14:59 | |
![]() | du får tycka det är dumt att våga hoppas och göra det man vill, jag kallar det att leva. det visar bara vilken cynisk och negativ bild du lever i. man måste våga ta steg, våga förlora annars kan man inte vinna ett skit mer än en medioker vardag man tvingar sig själv att acceptera som lycka och framgång. | |
mz_lzrd | 2012-10-21 15:13 | |
![]() | Det är ju lite som om det vore negativt och trist att ta på sig flytväst när man ger sig ut och seglar. Man ska ha tilltro till båten och sin förmåga att hålla sig fast i den. Man ska hålla tummarna för bra väder - annars är det risk att man liksom framkallar ett haveri genom sitt negativa tänk och sin trista inställning. Man ska ge sig hän, satsa allt, ingen livbåt, ingen säkerhetssele, ingen flytväst. Jättemodigt. Eller helvetiskt korkat. | |
corlini | 2012-10-21 15:16 | |
![]() | tja, tycker man att det är kul, livslust, givande och utvecklande nog och man inte vill mera i sitt liv så kan man ju må bra i att lämna sin bebis till pappan och ta pendeln till SSAB istället för att våga göra det man känner för och egentligen skulle vilja. jag tycker det är dumt att inte våga | |
Minta | 2012-10-21 15:22 | |
![]() | Lika dumt som att pappan tar pendeln till SSAB och lämnar barnet till mamman. | |
krysopras | 2012-10-21 15:25 | |
![]() | Det är ssab som gäller då corlini? Inga kvinnor har några intressanta arbeten? Bor du i en grotta eller?? | |
corlini | 2012-10-21 15:31 | |
![]() | ja Minta. det är ju en absurd tanke att bebisen är med sin mamma när pappa jobbar. riktigt sjuk tanke, absurd. riktigt kvinnokränkande. jo kryso kvinnor har intressanta arbeten men du verkar ha missat poängen lite, argumentet är ju att den egna pengen, garderingen, etablerandet av en planB och osäkerheten kring relationen är viktigare än att våga vara med sitt lilla barn i hemmet. den som väljer att stanna hemma längre med sina barn är feg och dum, den som åker till SSAB är självständig och lycklig. jag håller inte med. | |
Minta | 2012-10-21 15:36 | |
![]() | Ja Corlini, i din värld är det absurt att två föräldrar delar lika på föräldraskap och föräldraledighet, men inte i min. Det är lika naturligt i min värld att man delar på att vara förälder och hemma. Hemskt vad du drar stora växlar på gardering och plan B när det gäller kvinnan, men du är fasligt tyst när det gäller manlig gardering och plan B. | |
Minta | 2012-10-21 15:37 | |
![]() | Manlig plan B. Det är väl bara det naturligt och genetiskt och ingenting att ta upp ens. | |
slånbär | 2012-10-21 15:46 | |
![]() | Corlini- poängen är att många kvinnor faktiskt arbetar för att dom tycker att deras jobb är både givande och roligt. Dessutom så måste faktiskt det stora flertalet arbeta eftersom dom flesta inte har så stora inkomster att man kan försörja en hel familj på dom. Hur ser du på dina egna barns framtid? Uppmuntrar du din dotter till att endast lära sig hushållssysslor eftersom hon ju i din värld inte behöver kunna något annat. För hon ska väl inte utbilda sig och skaffa ett arbete??? Sen vill jag bara tillägga att inte ens du är odödlig och osårbar. Vi kan alla drabbas av olycka men vissa kommer klara det bättre än andra och du hör förmodligen inte till dom som kommer klara det bra. Men då finns det ju sociala skyddsnät även för såna som du. Den sista poängen är att det är väldigt många män som faktiskt vill vara delaktiga i sina barns första år. Det har säkert gått dig helt förbi där ute i ankdammen men män idag ser sina barn som något väldigt viktigt och många fler skulle kunna dela på ledigheten om bara kvinnors löner var mer jämlika. det är nämligen det som i första hand är anledningen till att det är fler kvinnor som är hemma och inte att männen inte vill. | |
dumsnut1 | 2012-10-21 16:09 | |
![]() | "men barnledigheten tycker jag speciellt de första 2-3åren skall falla på modern, jag tycker små barn skall vara med mamma." Måste man amma så länge? Eftersom inte pappan är lämpad att vara föräldraledig något under de första tre åren | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 16:17 | |
![]() | Kanske finns det en lista på vilka arbeten som är acceptabla för kvinnor att ägna sig åt? Man får tydligen inte jobba på SSAB. Hur var det nu med EU och FN? Det fick jag aldrig svar på. | |
xxANxx - Ej medlem längre | 2012-10-21 16:17 | |
![]() | De viktiga i livet är att kunna känna att man mår bra..Med eller utan pengar.Hur man sedan löser detta är oxå upp till var och en..Och finns det barn inblandade? Så måste man såklart se till deras bästa för att barnen ska kunna må bra. Mår inte ens barn bra..då mår man heller inte bra som förälder. Så då får man som person prioritera vad som är viktigast ifråga om både pengar och välmående för alla inblandade. Barn behöver ju oxå föräldrar som trivs och mår bra,annars far ju barnen illa på ett eller annat sätt.Att alltså kunna hitta en balans i ens tillvaro som fungerar,men som då såklart skiljer sig från familj till familj. Då endel har det gott ställt,medans andra har det mindre gott ställt,så är det bara. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-21 16:20 | |
![]() | Om en familjeförsörjande man med hemmafru och minderåriga barn dör eller blir sjuk, så finns det ingen som kan ta hand om "hans flock"? Hur ska flocken klara sig då om hemmfrun inte kan arbeta och försörja barnen? Det verkar inte särskilt smart av mannen att förlita sig på att en hemmfru klarar biffen och kan ta hand om hans sååå viktiga gener i deras avkomma. | |
slånbär | 2012-10-21 16:45 | |
![]() | Mönjelilja-sånt händer bara dom som tänker sådär dumt och tråkigt ju. Man kan visst inte leva som om saker skulle kunna hända utan bara strunta i det och var lycklig. jag tror att såna människor inte använder bilbälte heller för dom krockar inte ändå, har inga försäkringar för inget dåligt kan ju ändå hända osv. Finns ju inte en chans att en person som tex Corlini som är så emot att en kvinna arbetar för att ha ett yrke att falla tillbaka på i händelse av separation eller död har hemförsäkringar och annat dumt. Varför skulle man det? Det är ju att leva i tron att huset kan brinna ner och händer det så händer det. Varför ens låsa ytterdörren? Man kan väl bara gå genom livet som en glad tomte och tro att allt löser sig. | |
corlini | 2012-10-21 16:59 | |
![]() | det var ju ett bra exempel på att ni bara ser det ni vill se och helt gått förbi de stycken där jag poängterar vikten av gemensamt ägande, försäkringar och dokumentation. det är där kvinnans trygghet ligger. jag är inte emot att kvinnan har ett yrke, ingenstans har jag sagt det. det jag är emot är att kvinnan skall övertala sig själv att hon är lycklig och har det bra när hon tvingar iväg sig till ett trist jobb och lämnar bebisen hemma. allt för att hon tycker det är viktigast av allt att se sitt egna namn på lönespecen och därför känna att hon alltid klarar sig eftersom han antagligen dör eller drar. för leva ihop resten av livet eller dela på hans inkomst en tid framöver är inte tänkbart. - min krona, min peng, mitt liv, min självständighet, min plan B garanti och mitt jobb är viktigare än att vara hemma med mitt barn och det är fan så mycket mer verklighet än att min relation skulle hålla. det resonemanget är det som förs när hemmafrurollen kritiseras och det tycker inte jag är ok. ni omskriver det till jämnställdhet och självständighet men det är som sagt bara omskrivning, det är enbart JAG och pengar i slutändan och jag tycker det är fel sätt att finna lyckan. | |