Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 15:10 | |
![]() | Er? Anser du att alla utom du har en gemensam åsikt, som dessutom liknar den som ledde fram till förintelsen? How's that för nyansering? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 15:17 | |
![]() | Inte alla, men du verkar tillräckligt upprörd för att känna att du kanske finns på den på listan? Jag svarade på rothetas exempel med en tanke. Vilken tolkning du gör av det får med all sannolikhet stå för dig, Gnagel. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 15:30 | |
![]() | Min poäng hela tråden igenom har varit en och samma. Om jag vill skänka mina pengar till någon som ber om min hjälp så ska jag få göra det utan att straffas för det. Det skadar ingen annan. Om jag hamnar i en situation där jag tvingas fråga någon om han kan skänka några kronor så ska jag få göra det utan att riskera att straffas. Det skadar heller ingen annan. I Kina är lagen, LAGEN utformad på följande sätt. Om du är först fram till en skadad människa, tex vid en trafikolycka så är du enl lag skyldig att stå för ev kostnader för ambulans och sjukhus. Det medför då att folk drar sig för att hjälpa en medmänniska i nöd. Jag vill inte att det ska bli så i Sverige (nu använder jag samma domedags-scenario som andra använder ang hur många tiggare som kommer hit. Lite som Hassans "10 000 tyska bögar"). | |
Rhotheta | 2014-06-24 15:36 | |
![]() | Godwin's lag är absolut uppfylld, men det är legio och inget att hänga upp sig på. Sämre är att dylika halmgubbar tycks vara ditt modus operandi och inte ett enstaka misstag. Läs nogsamt vad folk faktiskt skriver i stället för att slåss mot väderkvarnar. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 15:45 | |
![]() | Du menar namedropping? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 15:56 | |
![]() | Ärligt talat Loco, du VET att folk inte har de åsikter du tillskriver dem. Har du inte ens ett uns ärlighet och vilja att diskutera sakfrågan? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:03 | |
![]() | Det är ju det jag gör. Läs inlägget härovan och diskutera på. Jag ifrågasätter den befängda idéen att ni vill med en lag bestämma vad jag ska få göra med mina pengar (nej, jag menar inte att jag inte vill betala skatt) istället för att ni vara låter bli att göra det jag vill. Hur kan ert "låta bli" vara så mycket svårare än att konstruera en hel lag om detta så att ni med den i ryggen ska slippa ge några kronor till en tiggare?? Hur i helvete tänker ni?? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:10 | |
![]() | Men "vi" vill inte det Loco? Läser du inte? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:13 | |
![]() | Well, jag ser ingen större skillnad på den lagen eller att ni bara säger "alla tiggare ut". | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:14 | |
![]() | Eller visst, sjöstan vill det. Men ingen annan. Vilket jag har påpekat flera gånger. Du gör det så lätt för dig. Orkar du inte, vill du inte eller kan du inte föra ett vettig diskussion utan att bara tjata om hur fin du är och hur nazistiska alla andra är? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:14 | |
![]() | "Alla tiggare ut"? Återigen - ett citat där jag säger det tack. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:15 | |
![]() | Du är väldigt, väldigt ohederlig i din debatteknik. Tråkigt i en ganska intressant fråga. | |
Rhotheta | 2014-06-24 16:17 | |
![]() | Och jag stödjer dig i din frihet, men inte friheten från ansvaret att du då också väljer att spendera även din nästas pengar i form av kollaterala kostnader runt tiggeriet. Beslut skall tas med öppna ögon. Vad kostar Sveriges sjukvård? Skola? Äldreomsorg? Försvar? Föräldraledighet? Jobbskatteavdrag? Kan du dessa siffror? Om inte, varför? Du fattar ju beslut i dessa frågor vart fjärde år. Vad kostar PISA-resultatet? Varför vet inte alla svenskar detta och varför diskuteras det inte? Det enda som diskuteras är hur många procent som kan tänka sig att rösta på ett fullkomligt marginaliserat SD och om de blir fler eller färre. Paradise hotel är viktigare än den frågan. "Nu skjuter vi till 550 miljoner de kommande tre åren...." Vad fan betyder det? Ingen har den blekaste aning om vad man får för 550 miljoner eller vad man måste försaka. All vård i landet kostar 250 miljarder årligen. Vad får man för 250 miljarder? Det utgör 1/6 av våra utgifter. Vi har råd med ytterligare 5 st sådana sjättedelar. Om vi tar in ytterligare 120 miljarder i skatt. Annars 4,5 sjättedelar till. Behöver vården kosta 250 miljarder? Det är inte hugget i sten. Nu gör den det. Det är steg ett. Vad sparar vi på? Vi ger barn knäckebröd och vatten ibland i stället för lunch. Blir det 250 miljarder? Vi minskar syltmängden på gamlas grötportioner. Det krävs ganska många sparåtgärder enligt osthyvelprincipen för varje miljard. Vi subventionerar din swimmingpool med 50.000. Det är en djävla massa sylt. Man kan säga att du badar i sylt. Kul. Att några har det bra. Lustigt nog drabbas dessa några lätt av dåligt samvete. Men aldrig någonsin gentemot dem som de dränkt med sin swimmingpool. Och som en gång i tiden samlade ihop pengarna. Det finns ett gammalt uttryck som lyder: "gräv där du står". Det är inte så dumt. En annan god regel är: "lär dig räkna för helvete". Profaniteter medvetet stilistiskt grepp för emfas och överraskning. Jag är inte arg på dig :-) | |
Rhotheta | 2014-06-24 16:19 | |
![]() | Jag tror inte att Locomondo är ohederlig. Bara förblindad. | |
Rhotheta | 2014-06-24 16:21 | |
![]() | Och fördomsfull. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:25 | |
![]() | Jag kan hålla med om att Sjöstan satte grunden för nivån i denna tråd och att jag har anpassat mig. Rotheta gick in med inställningen att hänvisa till så många olika teorier och lagar som möjligt för att på det viset framstå som väldigt bevandrad i ämnet och svara på varje inlägg med ännu en teori/lag. Göran Persson och Carl Bildt är båda duktiga på det. Ur diskussionssynpunkt är det bara nedlåtande och därför får man dessa svar. Så, vilken nivå vill vi nu hålla i detta mycket intressanta ämne? Ingen ironi här, jag menar verkligen att det är sjukt intressant. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:37 | |
![]() | Vi ska inte förbjuda tiggeriet för det är en mänsklig rättighet att tigga. Jaha. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:44 | |
![]() | Ungefär så ja. Helt rätt faktiskt. En rättighet är vad det är. Om man nu hamnar i en sådan situation så att man inte ser någon annan möjlighet att få in några kronor om dagen för att kunna äta åtminstone några ggr i veckan så ska man ha rätt att tigga. Precis som du på exakt samma sätt har rätt att inte ge tiggaren någonting. Det ställs inga som helst krav på dig. Du ger om du vill, annars inte. Precis som med Frälsningsarmén, Röda Korset, Läkare utan gränser, ICA, Statoil, Pressbyrån... | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:48 | |
![]() | ...och precis inte som egenavgiften, kommunalskatten, inkomstskatten, momsen och en drös andra omständigheter där den rättigheten inte finns. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 16:50 | |
![]() | Rättigheten att inte få sitt beteende reglerat är absolut, förutom när den inte är det. | |