Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-08-14 11:42 | |
![]() | Och de barn som tvingas se på medans tortyren pågår ? Det är vi vuxna som ska lära barnen rätt och fel,vissa föräldrar misslyckas totalt Elle bryr sig inte .en unge som blir trackaserad ska inte ha stöd av dom vuxna enligt ditt sätt att se det kovik,och dom som torterar ska uppmuntras Eller bara få hålla på då med den inställningen så hoppas jag att dina barn inte blir mobbade | |
kovikstippen | 2015-08-14 12:31 | |
![]() | Vi föräldrar kan inte lära våra barn så mkt om mobbing. Eftersom många vuxna både mobbar och blir mobbade. Det är hyckleri. Men i vuxenvärlden ser det annorlunda ut. Mer sofistikerat. Genom vilka jobb man får, lön, karriär osv. Genom att curla för våra barn/låtsas som om verkligheten ser bättre ut än den gör, missunnar vi dom att lära sig från tidig ålder hantera orättvisor. Tro inte att jag tycker mobbing är okej, det är en äcklig och vidrig sak att bli utsatt för. Men slaget mot mobbing är hopplös och kommer inte lösas ens med schemalagd undervisning. Därför är det bättre att ägna sig åt riktig undervisning på skoltid och effektiv och kristallklar hantering av mobbare när/om något inträffar. Alla som mobbar vet att det är fel så kristallklar hantering betyder bestraffning. Ingen som utsatts för min predikan i ämnet kommer någonsin mobba igen. Metoden är provad. Kan jag, så kan många andra. Men nyckeln är att budskapet omöjligt ska kunna missförstås. Det har ingenting med grupparbete och fria diskussioner kring mobbing att göra. Att skriva essäer i ämnet torde vara ett gigantiskt slöseri med tid. | |
kovikstippen | 2015-08-14 14:32 | |
![]() | 60000 barn mobbas i skolan enligt någon antimobbing organisation . Samma nivå de senaste 20 åren. Ingenting blir tydligen bättre..... Oj vad många helt meningslösa klyschor Lärarförbundet lyckas spy ur sig.. Man blir så trött. Mobbing ska straffas - inte diskuteras. Hårt och direkt. Inga omständigheter är acceptabla. Troligen grundläggs beteendet redan på dagis (min egen reflektion ). Redan då ska man tydligt säga stopp. I skolåldern är det redan för sent (?). | |
EricaJong | 2015-08-14 18:00 | |
![]() | Som svar på alla dina frågor, kovikstippen: ja Utom att allt ska värderas i pengar. Det ska det naturligtvis inte. Däremot styr pengarna tyvärr. Inga pengar - inga papperskorgar. Trivial sak att tjafsa om kan tyckas (jag tjafsar just nu på min skola om just detta), men konsekvenserna av brist på papperskorgar stjäl tid från min undervisning då jag får lägga energi på att tjata, ha samtal, ta upp under lektionstid, böja mig ner och plocka upp, ränna efter ungar som dumpat godispapper på golvet etc, etc. Men som sagt: inga pengar - inga papperskorgar. Tror jag ska ta mig en tur till IKEA och donera en handfull korgar till skolan. Gravera in mitt namn och 'donation' och hela kittet ;) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-08-14 23:59 | |
![]() | 2 ungar gick ut 9:än nu i våras och jag har 2 kvar i grundskolan ,skillnaden på grundskola och gymnasium är enormt stor så det går inte att gämföra.Här inte hört talas om någon mobbning på gymnasiet aldrig någonsin | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-08-15 00:03 | |
![]() | Du gör tvära lappkast kovikstippen och motsäger dig själv .på föregående sida fick jag sura uppstötningar när Du tycker mobbing är bra och på denna sida ogillar Du det . | |
llloyden | 2015-08-15 22:10 | |
![]() | Jag upprepar nedan ttittis "En faders undran" som är sååå bra! De var ju de som skapade det välfärdssamhälle som vi ännu har kvar en liten, liten bit av. Då kunde barnen få lära sig skriva och räkna. Hur gick det till? Utan bidrag, polisanmälningar, fina skolor etc. EN FADERS UNDRAN Vi,som föddes med barnmorskehjälp utan moderskapspenning och barnbidrag och aldrig blött socialkommunala blöjor men,som fick lära att snyta oss,vara hövliga och veta hut Vi som med lappade byxbakar och spikslagna svesiakängor i skrabbiga skolhus skrev på egna griffeltavlor och läste ärvda läxböcker(var rädd om läxböckerna) utan fria frukostar-skolskjuts-tand vård-rökruta-sexualunderv isning-och absolut utan mindervärdeskomplex och aldrig haft en aning om kuratorer beteenderubbning-Missanpa ssning-och andra socialakrobater. HUR TUSAN KUNDE VI KLARA OSS ? | |
limpan__2 | 2015-08-15 22:53 | |
![]() | På samma sätt som de som hade det än värre tidigare klarade sig. Lyckligtvis har vi det bättre nu, men det innebär väl inte att det inte finns skäl att försöka få det än bättre? | |
llloyden | 2015-08-16 00:20 | |
![]() | Självklart Limpan: men resultatet verkar ju tala om att det är precis motsatt: ju mer resurser desto sämre resultat om man jämför t.ex med 60-talet, vilket man naturligtvis inte kan göra med dagens trams och tjafs när man blir stämtdför förtal så snart man vågar säja nåt! Men va fan ska man jämföra med då, enligt dig? Jag bara tänkte: Hur långt ifrån verkligheten är vi? Pratar om smågrejer när det faktiskt finns högstadieelever som inte kan läsa efter 9 år i skolan. Varför har de gått där i 9 år?? Vad har hänt? Varför kan de inte läsa i ÅK 2-3 som barnen tidigare kunde? Det kan väl knappast beror på vilken regering vi haft från och till? Resultatet verkar ju utmynna i samma okunnighet. | |
Måns_E | 2015-08-16 03:14 | |
![]() | Vi hade ju lite tur med kriget. Men var verkligen Svenska barn så internationellt.bra på 60-talet? På åttio och nittiotalet så vet jag att vi låg i topp. Men var det så redan på 60-talet? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-08-16 08:51 | |
![]() | Mina lärare var proffsigare en dagens lärare jag började skolan 1969, när jag gick ur skolan och skulle göra mitt gymnasieval jag hade inte en susning om vad jag ville göra jag tyckte syo tanten skulle välja och det var många som lämnade över till henne som inte viste. Jag vet flera i dag som inte kan ta en ton och inte heller spelar instrument som ska gå musikprogrammet varför ? Gå något som passar så dåligt. Jag tror inte eleverna var bättre förr däremot var skolan mer auktoritär mer disciplin mötet vi rektor i korridoren stannade vi och neg. Därimot är det sämre kvalité på föräldrarna nu mer knark och fylla, barn ska inte sägas åt av lärare utan det ska föräldrarna göra om dom tycker att det är nödvändigt .och det är nog det dummaste jag hört | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-08-16 19:02 | |
![]() | Nu för tiden så blir lärare anmälda av föräldrar då barnen kommer hem och gråter för att dom blivit tillsagda strängt. Förr fick barnen hjälpa till hemma med fysiska arbeten och nu sitter dom vid datorn och framför tv:n. Livet är en lek för många barn upp till gymnasiet. Förr så måste man ta ansvar mycket tidigare. Det daltas för mycke | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-08-16 19:35 | |
![]() | Moose72, vem skulle bry sig om en sådan anmälan ? Barn i dag har mycket läxor,Om don nu vill ha betyg och förhoppningsvis vill dom flesta barn ha betyg så dom kommer in på det gymnasieval dom gjort,förhoppningsvis vet ungarna vad det är för betyg som krävs för att komma dit dom vill .Här ungarna ingen självdisciplin så straffar det sig.tycker du generaliserar, barn i dag som vill vidare tar ansvar, men det är vi föräldrars ansvar att förmedla orsak och verkan.Om livet är en lek för många barn som Du skriver så är det deras föräldrars fel. | |
kovikstippen | 2015-08-19 08:44 | |
![]() | Skolstart. 11000 lärare saknas i våra klassrum. Då känns det skönt att skolminister är nöjd. Allt fler söker nämligen till lärarutbildningen. Skolministern är jättenöjd. Men tar det inte ca 4-5 år till dessa är klara? Det är hela lågstadiet och halva mellanstadiet. Kan man verkligen bara vänta lugnt? Och vara nöjd. Alltmedan skolministern talar i fina floskler om alla barns rätt att ha en behörig lärare och hur viktig skolan är och hur fantastiska alla som jobbar i skolan är. Vad hjälper det barnen utan lärare? Hur många lärare kommer älska att ge betyg till elever dom inte känner och inte haft i det aktuella ämnet? | |
Bisonbox | 2015-08-22 09:46 | |
![]() | Håller med Det minsta man kan begära är att regeringen under detta året kunde tagit fram 11000 lärare, eftersom utbildningen bara är omkring 4 år. Att vad nöjd med att antalet sökande ökar är bara löjligt.... | |
limpan__2 | 2015-08-22 14:31 | |
![]() | En tänkbar väg vore ju att locka tillbaka några av de som utbildat sig till lärare men som flytt skolan till andra fält. Det hade en handlingskraftig regering kunnat försöka...och det hade absolut inte tagit fyra år. | |
ingson | 2015-08-22 15:11 | |
![]() | Locka examinerade lärare tillbaka till yrket görs med en vettig arbetsmiljö, bra arbetstider och en konkurrenskraftig lön Så enkelt är det Tyvärr är skolan något som rikdagen överlämnat ansvaret för Till vem är väl lite oklart | |
Bisonbox | 2015-08-22 16:32 | |
![]() | Håller med Det är klart att regeringen ska sätta lärarlönerna. Att lärarnas status gradvis har sjunkit under 40 år bör man enkelt kunna fixa på knappt ett år allt annat är löjliga ursäkter | |
hove - Ej medlem längre | 2015-08-22 16:36 | |
![]() | hm. är det knappt ett år? Regeringen fick ju starta i flera månader med alliansens budget | |
Bisonbox | 2015-08-22 16:47 | |
![]() | Det vi behöver är en skolminister som under säg två mandatperioder talar om hur uselt allt är inom skolan och tar fram detaljerade administrativa krav och uppgifter som kväver all eventuell handlingskraft. Det fattar vem som helst att det gör att lärarna stannar och känner sig uppskattade. | |