Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2016-01-10 10:02
Antal inlägg: 4992

"Det betyder inte att man inte skall adressera problemen, och arbeta på att förändra dessa beteenden."

Det här tar jag upp som ett allmänt uttalande som återkommer i olika former från många människor.

Om jag säger: "Låt bli att skjuta fyrverkerier inomhus", är: "Jag arbetar på att inredningen inte skall bli förstörd" av noll och intet värde.

På samma sätt är löften om att ändra attityder och beteenden från samma människor som i många år lagt enorma resurser på att minska SD:s opinionssiffror helt utan värde. Människors attityder är extremt svåra att bestämma över. Förr kunde de förändras genom att invandringstakten var tillräckligt låg för att många skulle kunna leva sina liv integrerade med svenskar. I dag finns inte de möjligheterna eftersom nyanlända lever sina liv i ickesvenska områden. I dag har vi parallellsamhällen. Den som säljer sin egen bostad till ett vrakpris och själv flyttar ut i smeten arbetar verkligen på att motverka det. Det är utan verkan, men ändå. Övrigt är spel för galleriet.

Alla meninga som börjar med: "Om alla fick jobb, skulle…", eller: "Om integrationen fungerade…", kallas med ett gemensamt namn för önsketänkande. Inom KBT brukar man vara noga med att skilja på realistiska planer och drömmar. Jag förordar att vi försöker att tänka realistiskt och låta bli önsketänkandet, hur trevligt det än är.

Rhotheta2016-01-10 10:05

Jag tycker att vi skall fortsätta att "arbeta för" men planera utifrån vetskapen att eventuella effekter ligger långt långt in i framtiden.

janne1212122016-01-10 10:19
Antal inlägg: 4722

"Och det handlar inte i första hand om de uppmärksammade bränderna. Gång på gång rapporteras om hur oron har ökat inne på asylboendena. Polisen och Migrationsverket rapporterar om fortsatta ordningsstörningar mellan asylsökanden på boenden runt om i landet" (1/12). "Ordningsstörningarna på boenden ökar" (15/12). Polisens verksamhet beskrivs allmänt som pressad. "Fortsatt bedömer 5 av 7 polisregioner läget som ansträngt", konstaterar man i den senaste nationella lägesbilden (15/12)."
Bilden bekräftas när jag talar med en centralt placerad poliskälla inom den så kallade ALMA-satsningen. Det är framför allt bråken på asylboendena som ligger bakom polisens bedömning av säkerhetsläget kopplat till flyktingsituationen. Incidenterna är nu på en nivå som belastar polisens övriga verksamhet."

Ur Anna Dahlbergs krönika i Expressen.

Smaka på den "belastar polisens övriga verksamhet", det är ett dyrt pris vi får betala även vad gäller förebyggande och uppklarande av brott, bara det faktum att vi behövt inrätta asylboenden för människor som uppenbarligen hatar varandra.

mz_lzrd2016-01-10 11:07
Antal inlägg: 2498

Problemet med kvinnor som trakasseras av gäng verkar inte vara helt sällsynt i Sverige, här är en artikel ur dagens Helsingborgs Dagblad:
www.hd.se/opinion/ak...ut punkten/

Ingen från myndighetshåll tycks våga göra nåt, av skräck för att det ska kunna betraktas som rasism? Bara blunda, låtsas som ingenting, det går nog över, det är bara enstaka individer, det är möten mellan människor, det är ändå värt priset att kunna erbjuda en trygg fristad åt utsatta människor, Sverige värnar om en fungerande rättsstat blablabla osv.

mollee - Ej medlem längre2016-01-10 11:45
Antal inlägg: 6087

Intressant artikel.
Men det står inget om att männen i fråga var flyktingar (trots att man drog paralleller till Tyskland).

mollee - Ej medlem längre2016-01-10 11:46

Jag kan personligen komma på flertalet tillfällen då jag blivit antastad av män som inte är utlänningar. Blivit daskad på röven, blivit tagen på brösten, blivit kallad för slyna m.m. Kräk finns det gott om.

mollee - Ej medlem längre2016-01-10 11:48

Givetvis har jag blivit antastad av utlänningar också, men jag ville bara påpeka att grabbarna i artikeln likväl kan ha varit svenska, hormonstinna tonårsungar som inte vet hut.

PetLin22016-01-10 11:51
Antal inlägg: 298

Läs gärna denna artikel som visar att vi svenska män kanske inte ska slå oss för bröstet och hävda att vi är så mycket bättre än andra.
www.expressen.se/deb...kv innosyn/

mollee - Ej medlem längre2016-01-10 11:51

Eller så kan det ha varit en mix av svenskar och invandrare. Who knows.

micro1132016-01-10 11:54
Antal inlägg: 17540

PetLin2
Så när utländska män i grupp attackerar kvinnor i Sverige och Tyskland så är det inte något som visar på någon trend alls ..

men om en enskild kvinna obekräftat lägger ut orden så är det bevis för att "svenska män inte är så mycket bättre" ..

Just detta tramsande gör att problematiken aldrig kommer att kunna hanteras eller adresseras.

micro1132016-01-10 11:56

mollee
Finns det något som tyder på någon mix i artikeln? Tycker du hon gör någon referens som ger dig skäl att tro det?

Hur många gånger har du blivit inringad och tafsad på av svenska män i grupp?

Att enstaka män tafsar finns inom alla kulturer - ja. Men det är ju faktiskt inte frågan om det när man ser på den problematik som nu uppstått i väst. (inte okänd på andra håll sedan tidigare)

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-10 11:59
Antal inlägg: 2885

Vem bekräftar berättelsen som journalisten lägger ut?

micro1132016-01-10 12:00

Eftersom krönikören efterlyser en upplysningskampanj om svensk lag och svenska värderingar så vill jag nog hävda att det utan att skrivas i klartext är utländska män som åsyftas....

Ur artikeln
"""Jag föreslår att det satsas resurser på en upplysningskampanj där experter inom bland annat jämställdhet får i uppdrag att brett informera om att vi i Sverige har lagar som kommit till för att förhindra sexuella trakasserier och annat ofredande mot kvinnor. Och att det i Sverige finns värderingar om att kvinnan är lika mycket människa som mannen. Uppenbarligen är det här något som många män saknar information om. ""

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-10 12:01
Antal inlägg: 2885

I Expressen*

micro1132016-01-10 12:02

Nora1
Liknande beteenden finns bekräftade både från Kalmar, Örebro och Stockholm - så även om journalisten bara skulle fantisera ihop en problematik så finns belägg för att problematiken nu finns i Sverige.

mollee - Ej medlem längre2016-01-10 12:03

Micro: Nä, jag säger bara att det kan ha varit såväl utlänningar som svenskar. Eftersom det inte framgår i artikeln så kan vi inte veta.

På tal och att bli omringad av en grupp:

Jag minns för övrigt en gång när jag var 14 år och det var fest i hamnen. Då blev jag och två kompisar förföljda och sextrakasserade av ett gäng raggare i 50 års åldern som sakta följde efter oss i deras raggarbil och hojtade "KOLLA FISKSTIMMET GRABBAR" och andra snuskiga haranger

Jag minns även när jag gick hem från krogen för några år sedan och blev trakasserad av ett gäng överklassgubbar som busvisslade och ropade massa otrevligheter till mig när jag gick förbi.

Mormodern492016-01-10 12:04
Antal inlägg: 8354

Hoppas du kan svara Mollee , på Micros 113
Närgångna frågor . Så hon blir nöjd .

mollee - Ej medlem längre2016-01-10 12:06

Fast mina upplevelser kanske inte betyder något i sammanhanget?

Ponera att jag skrev en artikel om mina upplevelser och inte nämnde nationaliteten på de som kränkte mig, hade det då varit självklart att de personer jag syftade på var invandrare?

Jag tycker man ska vara försiktig med att spekulera och skapa sig egna sanningar baserade från en tidningsartikel.

punatulkku2016-01-10 12:07
Antal inlägg: 523

Denna är till dig Nora1

Vet att du skrattar när du kikar in på de sk hatsajterna men här borde skrattet fastna i halsen på de flesta.

nyheteridag.se/sa-mo...st ockholm/

Rhotheta2016-01-10 12:10

Petlin2.

Jag uppskattar inte att man slår sig för bröstet över huvud taget. Varje land skall minimera riskerna för sin befolkning. I sverige har svenska män överlag ett mycket gott bemötande av svenska kvinnor. Kanske gäller inte det asiatiska kvinnor? En tillräckligt stor grupp svenska män kanske bemöter dessa illa för att det skall ses som ett kulturellt fenomen? Det är långt ifrån otänkbart. Flyktingarna behandlar inte sina egna kvinnor lika illa som de svenska.
Ät det så skulle jag ha all förståelse för om jag som svensk man inte var välkommen in i något land i sydostasien. Precis som jag inte förvånas över om svenska ungdomar portas i alperna. Inte för vad de själva gör, utan pga sina landsmän. Det är inte ett straff. Det är en skyddsåtgärd. Det är stor skillnad.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?