Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-08-07 19:37 | |
![]() | Det är inte förvånande att kristna människor motsäger sig big bang enär hela deras troende fallerar iom detta. Människor runt tiden för "jesu födelse" hade naturligtvis inte en susning om vad framtidens människor skulle förstå och forska om så det var ett både enkelt och smart sätt att få massorna lydiga (och rädda) - då. Det jag inte förstår, i detta dagens upplysta samhälle, är hur man fortfarande kan gå på det. Ytterst förbryllande. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-07 19:37 | |
![]() | Fortsätter med Kalle Anka-snack kring "Independent Attestation". Vilken tomte. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-07 19:38 | |
![]() | Men Göran A, var har jag sagt att jag tror på Big Bang? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-07 19:39 | |
![]() | Upprepar en tidigare fråga: Du, Göran, kanske kan förklara varför Gud inte har korrekturläst sin propagandaskrift? | |
| Göran A | 2013-08-07 19:42 | |
![]() | NicerTrouser: Vad grundar du det påståendet på? För att vissa påstår det? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-07 19:42 | |
![]() | MÅns- << Ja, har jag någonsin påstått något annat ordminna? Men man måste skilja på vad man tror och på vad man vet :)>> - Men Jag vet att Gud finns. :)) | |
| Måns_E | 2013-08-07 19:51 | |
![]() | Jaha ja, och jag vet att hen inte finns. Så.. Då är vi tillbaka på ruta ett och det har fortfarande inte bevidats något om gud existens vilket skulle bevisa att hen just inte finns. :) | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-07 19:55 | |
![]() | Göran A, det är bara att googla på error + Bible så har du sida upp och sida ner med fel i bibeln. | |
| Måns_E | 2013-08-07 19:57 | |
![]() | Annars så kan youtubeklippen why do people laugh at creationists rekommenderas. | |
| Rultatultan | 2013-08-07 20:31 | |
![]() | @Måns_E Du skrev: "Rultan....Så visst det kan ju eventuellt öppna upp för en "skapare" om man så vill, men som sagt då hamnar vi långt bort från hur det påstås att det har gått till i de kristnas heliga bok." (Kopierade inte in allt, det bidde för långt) Ah, så man har alltså bara teorier ännu. Teorier är inte att förakta! Eftersom jag inte ser skapelseberättelsen som en exakt avbildning av hur allt kom till, så tänker jag mig att Gud är det som ligger bakom skapandet av "urpartikeln" eller vad man benämner den första materien och kraften, som så småningom blev det universum vi idag känner till. | |
| Göran A | 2013-08-07 20:33 | |
![]() | Nicertrouser: Och? Finns många sidor som vederlägger dessa påstådda "fel" också. | |
| Rultatultan | 2013-08-07 20:36 | |
![]() | Ni får förlåta mig allihopa, men det blir lite löjligt...Gud kan inte bevisas. Det kan inte hans icke-existens heller. Jag tror personligen inte han SKA bevisas. Han kan inte bevisas, men han kan upplevas. Och det är något jag önskar alla. | |
| Måns_E | 2013-08-07 20:40 | |
![]() | Rultan, Nej hypoteser skall man naturligtvis inte förakta, för att komma fram till något så måste man ju någonstans också ha ett mål s a s. Problemet med religion i allmänhet och kristendom i synnerhet är att väldigt många faktiskt har försökt att vetenskapligt belägga det mesta, utan att lyckas. Och när man inte lyckas så ropar man efter att exempelvis evolutionsteorin inte kan bevisas (vilket är falskt), eller att man inte kan bevisa att universum expanderar (vilket är falskt) eller om vi går tillbaka några hundra år att man inte kan bevisa att inte universum snurrar runt jorden (vilket också är falskt). Kristendomen har i regel fungerat som en bromsklots mot vetande, bildning och förståelse, och istället jobbat för att behålla rådande strukturer och kväsa ifrågasättande av dumheter. | |
| Kuralo | 2013-08-07 20:42 | |
![]() | Gunilla e fallerar iom detta. Människor runt tiden för "jesu födelse" hade naturligtvis inte en susning om vad framtidens människor skulle förstå och forska om så det var ett både enkelt och smart sätt att få massorna lydiga (och rädda) - då. Jaha och detsamma gäller för våra ev framtidsmänniskor också. Då är vi så upplysta om Guds existens så de kommer att tycka att de som inte tagit upplysningen till sig är ett stort frågetecken. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-07 20:42 | |
![]() | Vederlägger faktafel som värdet på pi? | |
| Gunilla _ | 2013-08-07 20:42 | |
![]() | Rultatultan; som Måns skrev; kan man inte bevisa guds existens så finns hen inte. Gör ett liknande tankeexperiment med spagettimonstret, tomten, marsmäniskor och se var du hamnar... | |
| Gunilla _ | 2013-08-07 20:42 | |
![]() | * marsmänniskor | |
| Rultatultan | 2013-08-07 20:53 | |
![]() | @Gunilla_ Nej, jag tror du har fel. Det finns det man inte kan bevisa, men som mycket väl kan existera eller som mycket väl kan vara ett faktum. Gud faller inte inom ramarna för vetenskap. Det är inget som går att mäta eller ta på. Gud är, som jag sa, någonting man måste uppleva för att kunna ha en chans att greppa. | |
| Göran A | 2013-08-07 20:57 | |
![]() | Nicertrouser: Hört talas om avrundning? Faktum är ju att 3.14 också är en avrundning. newtonbloggen.wordpr...fe l-om-pi/ | |
| Måns_E | 2013-08-07 21:00 | |
![]() | Fast det kan man ju säga om nästan vad som helst Rultan. De som tror på mystiska krafter och energier eller tomtar och troll eller som är helt övertygade om att den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen existerar. Eller för all del tror att vi egentligen inte existerar utan bara lever i någons annan dröm. Och visst det kan väl vara en filosofisk övning, att tänka på att saker som egentligen existerar skulle kunna existera, men vad ger det egentligen, vad vet vi mer om det egentligen? Jag tycker i så fall att det är mycket mer intressant hur man ser hur lika alla sådana här irrläror är i botten, hur det är uppbyggt, och vad folk egentligen sätter sitt hopp till. Oavsett övernaturlig kraft så verkar det vara precis samma mänskliga mekanismer som fungerar på samma sätt. Det i sig tycker jag snarare är ett bevis mot att det faktiskt skulle existera något övernaturligt. | |