Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 712 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2010-04-07 08:01 | |
![]() | Lord oh Lord-tror det börjar bli dags att en forumvärd kollar tråden......... | |
| LisaLong | 2010-04-07 08:54 | |
![]() | Men herre gud vad det spårade ut här då | |
| Dyslekso | 2010-04-07 11:12 | |
![]() | regression: "Ang. det där med IQ: förmodligen finns det inte ett kausalt samband mellan rökning och IQ. Att det finns en korrelation även när man jämför syskon eller till och med tvillingar är knappast ett belägg för att man blir dum av rökning." Det är väl det de faktiskt hävdar att det finns, fast åt andra hållet. Personer med lägre IQ löper större risk att börja röka. Gör man en tvillingundersökning så kan man ju hävda att det främst är andra variabler än genetiska som ligger bakom det lägre IQ-värdet hos den ena tvillingen, som du påpekat. Om tvillingarna antas vara uppväxta i samma familj (vilket inte står men vilket man kan anta) försvinner ju också socialekonomisk bakgrund. Återstår rökning. Vilket då faktiskt motsäger det kausala sambandet låg IQ->rökning, och pekar på det motsatta, vilket du inte ansåg förmodligen inte finns. Belägg för det, eller är det bara en känsla? IQ verkar ju vara ärftligt i hög grad: www.newscientist.com...st udy.html med skillnader mellan enäggs- och tvåäggstvillingar. Tvåäggstvillingar skiljer sig mer åt. Det framgår inte vilken typ av tvillingpar det handlar om i den här studien, men bland tvåäggstvillingar skulle det teoretiskt kunna finnas tillräckligt stor variation för att förklara skillnaderna. Kanske. Det blev lite rörigt, det här. Stämmer nog som du säger att det inte var någon höjdare att baka in en tvillingstudie också. :) | |
| kajix | 2010-04-07 11:19 | |
![]() | jag gillar dem som det första de gör när de kliver av tåget tänder sin cigg för att förpesta miljön för så många som möjligt. synd att rökarna dör tidigare än oss andra. | |
| Dyslekso | 2010-04-07 11:25 | |
![]() | Jag tror att du förväxlar tanklöshet med illvilja. | |
| kvaturglon - Ej medlem längre | 2010-04-07 11:27 | |
![]() | gnälltanter | |
| Sote | 2010-04-07 12:44 | |
![]() | "Rökare är helt vanliga människor som alla andra-bara inte lika länge......." | |
| LisaLong | 2010-04-07 13:00 | |
![]() | Sote helt fel....som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det även genetiskt. Sen tror jag personligen på ödet | |
| Pocaloca | 2010-04-07 13:32 | |
![]() | appropå ingenting och att gå från rökandet till rasister....hehehe... ...så tror jag att det är MINST lika farligt, om inte värre.... att gå ut i "friska luften" på en "hälsosam" promenad mitt i alla avgaser och utsläpp från alla fabriker.....bara en tanke... =) | |
| Sote | 2010-04-07 14:41 | |
![]() | Lisa long-det var faktiskt bara ett citat taget ur en bok med diverse roliga citat men humorn verkar avta i samma takt som ciggen tar slut. Och den som på fullt allvar tror att rökning inte förr eller senare ger upphov till div sjukdomstillstånd både hos sig själv och omgivningen till viss del, den personen är verkligen lättlurad och naiv. Sedan får man tro på ödet hur mycket man vill för visst jag kan ju vara rökare och dö av något helt annat men skulle jag leva tillräckligt länge så skulle jag troligtvis få en eller annan sjukdom och om inte annat jävligt taskig kondition. | |
| Nettis89 | 2010-04-07 18:28 | |
![]() | Rökning är skadligt och bara så dumt och göra. Kände en som dog pga rökningen och min mormor fick cancer pga rökningen.. Hatar verkligen när folk röker och mår illa av lukten. Allt skulle bli så mycket bättre om det inte fanns sånt skit. Så onödigt och röka och ens börja med det. Har aldrig rökt och tänker verkligen inte börja för den delen heller. För att återgå till själva diskussions kärnan i början, Har själv vart med om folk som röker på nedervåningen när man bor i lägenhet. Värst är på sommaren när man inte kan öppna fönstrena för att få svalare i lägenheten, utan måste stänga varje gång när de ska ut för att röka och förpesta allt. Menar rökare idag har ingen respekt för att det finns andra som inte röker och som skulle uppskatta att inte få in röken i sina lägenheter. Som tur bor jag inte kvar på det stället nu :P | |
| swampen | 2010-04-08 23:29 | |
![]() | känns som att det spelar väll inge roll om man röker eller inte..så länge man skadar sig själv.Man behöver ju inte stå o bollma in i näsa på någon.Men alla har väl sina laster här i livet,och det är ju upp till en själv vad man gör eller inte.Man har så lätt att trycka på tex;rökare,...men man talar ju inte om feta människor,alkoholister,kn arkare.m.m nej fy det vore ju rent utav mobbning. | |
| walking | 2010-04-09 23:02 | |
![]() | Visst är man rökare får man visa hänsyn till de som är ickerökare, har en vana att alltid hålla bort ciggen från förbipasserande när jag är ute och går, och speciellt ifrån barn. Om du nu har varit rökare så har du ju varit precis lika irriterande som du påstår att rökare är. Köp dig en egen tomt, lång ute i ingenmansland så är nog risken ganska stor att du inte har något med rök att göra. Eftersom att halva sverige är rökare. Jag förstår att det kan vara jobbigt att känna röklukt om man har slutat röka eller inte röker över huvudtagen, men alla kan inte rätta sig efter vad du vill & och tycker är irriterande! | |
| hummerapa | 2010-04-09 23:15 | |
![]() | Jag tror inte någon rökare säger emot att det är dumt och farligt för sig själv. Jag röker, min morfar dog i lungcancer. Men jag tycker de e sweet med cigg. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:18 | |
![]() | Ingen i min släkt har dött av rökning..så jag har väl bra gener. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:20 | |
![]() | btw, rök med måtta! | |
| starmaster | 2010-04-10 11:06 | |
![]() | Gör er själva en tjänst och försök att sluta. Jag har rökt i många år och mår definitivt inte bra alls av det. Visst luktar det illa och sånt men värst är ändå hälsoriskerna för både en själv och andra. | |