Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 18 611 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
malman | 2010-06-01 16:27 | |
![]() | hon fick sitta länge pga risken för rabies | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 16:28 | |
![]() | Minta: Ja, den har nog inte bara flygíts in i Sverige utan vidare iallafall. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 16:33 | |
![]() | Venatici: Är det då inte bättre att fokusera på att inte staffen och amstaffen också drabbas på sikt? Det måste ändå vara bättre för ägarna till renrasiga kamphundar som är framavlande till annat än game, att man gör avel med pitbullen olaglig och att man ser till så staffen och amstaffen ex, avlas under ordnade former. Helt enkelt ett förbud emot blandrasavel på kamphundsraser. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 16:34 | |
![]() | Simple as that! | |
Venatici | 2010-06-01 16:39 | |
![]() | Jag tror inte på förbud av raser. Däremot tycker jag att människor i stort behöver informeras mera och veta vad de tar sig ann om de skaffar en tuffare hundras. Jag kan inte uttala mig om amstaff, men på staff bedrivs en ytterst seriös och ansvarsfull avel. Pitbull är en ras många gillar (men ofta pga fel anledningar tyvärr), men det är människors självinsikt ock brist på ansvar som ger farliga hundar. Oavsett ras. Jag skulle vilja ibland att man totalförbjöd överdrivet skälliga småhundar (såna som inte "får" gå på marken själva och bara sitter i sin mattes knä på en liten handduk och skäller okontrollerat på alla utan att bli tillsagd), men så ser inte verkligheten ut. Man kan inte sålla bort saker för att det inte passar en. Också i ovanstående påstående handlar det om uppfostran. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 17:45 | |
![]() | Men anser du det verkligen rimligt att bortse ifrån att just kamphundar som blir felfostrade, faktiskt blir livsfarliga för både människor och andra djur? Små skälliga hundar är verkligen avskyvärt, fast det handlar ytterst ofta om rädsla för att dem blivit attackerade, alternativt nojiga hundägare som inte låtit hunden få umgås med andra hundar på gruns av sin litenhet. Man KAN sålla bort en hund som inte ens är en ras enligt skk om den i fel händer är förenad med livsfara. | |
0si | 2010-06-01 17:50 | |
![]() | 0farlig om man går till attack först | |
Venatici | 2010-06-01 17:50 | |
![]() | Nej. Jag har sagt många gånger att dom är POTENTIELLT farliga. De flesta hundar har inte blivit attackerade, de skäller pga bristande uppfostran. Våra tussar sprutade vi vatten på (blomspruta) när de skällde på folk och hundar som gick förbi utan att ens titta på dem. Fungerande förträffligt. Alla hundar som visar tecken på aggressivitet ska bort, oavsett ras. Jag försvarar ingen hund som är aggressiv, däremot försvarar jag hundars rätt att finnas och fördömer människor som brister i kunskap. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 18:02 | |
![]() | Ojdå. min "tuss" uppmanade jag istället mötande både hundar och människor att hälsa på, vilket aldrig innebar problem. Han skäller aldrig, bortsett under lek och för att uppmärksamma mig om när det ringer på dörren alternativt i telefonen, ett snabbt skall så vet man. Fördömer människor som brister i kunskap? det låter som ett oerhört osympatiskt drag tycker jag. Är det verkligen av kunskapsbrist vissa skyr pitbullen. Jag tycker nog att det är en åsikts och upplevelsefråga. Men alla tänker vi olika. | |
Venatici | 2010-06-01 18:05 | |
![]() | Kunskapsbrist gör att pitbulls blir farliga. Brister uppfödaren i kunskap hamnar hunden fel, och bristande kunskap i ledarskap och hur hunden fungerar leder till farlig hund. Grattis till en väluppfostrad Tuss! | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 18:12 | |
![]() | Och för övrigt undrar jag på vad sett det skulle drabba pitbullen om man slutade avla på den? I mina ögon är det endast potentiella farliga eller ofarliga ägare som skulle drabbas. En tidigare grannkärring till mig tog förresten 8 kullar på en och samma pitbulltik, stora kullar. Svårt att undika rent djurplågeri när skk inte håller i tyglarna. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 18:14 | |
![]() | Aha då förstår jag vad du menar, fast kunskapsbrist är långt ifrån det enda problemet med rasen. Om du googlar lite så finns det att finna många tips för att men avsikt FÅ en så aggressiv individ som möjligt. | |
0si | 2010-06-01 18:32 | |
![]() | hej ' | |
malman | 2010-06-01 18:59 | |
![]() | jag tycker att du Venatici har en sund syn på hundar, gillar ditt sätt att diskutera. jag tror inte man kan förbjuda vissa raser, då börja folk blanda raserna för att få hundar som liknar de förbjudna, hur vi än gör så är det ju så förbjuder man någe så börjar de kriminella gängen använda sig av det i större utsträckning än förut. Det är ju mycket häftigare att ha en förbjuden ras än en laglig | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 19:29 | |
![]() | Jag tycker ni tänker lite knas. Nu har vi en ganska stor spridning på blandavel med en ras som inte går att registrera. Jag tror inte att intresset på blandras kamphund skulle vara en tillstymmelse till så "attraktivt" i dåliga kretsar om gameinstinkten (Pitbullen) tas bort genom en sund avel. Det skulle helt enkelt inte vara lika cool att ha kamphund då. Det är överrepresenterat fel människor som skaffar sig pitbulls, så bara är det! | |
malman | 2010-06-01 19:46 | |
![]() | bara för att ni hör att 20talet pitbull bits så innebär inte det att alla av den rasen gör det. kolla min hund hon var helt underbar | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 20:08 | |
![]() | Jag tror dig malman. Men vi har ju faktiskt avlat fram amstaffen för att få pitbullens alla goda egenskaper och exteriör. Varför envisas med att avla på en kamphundsras där man dels inte kan få stamtavla och där man faktiskt aktivt avlar in egenskaper som inte är önskvärda hos en familjehund. Detta kan jag bara inte förstå. Mycket pga överfall med dödlig utgång men även för hundarnas skull, det finns kanske en handfull människor i Sverige som jag skulle hävda lämpliga ägare till en pitbull, alla andra då? Alla som använder dessa hundar till kamp, det är en vidrig verksamhet och NEJ, det går faktiskt inte att använda vilken ras som helst till detta. Mycket få raser har ett psyke som innebär att dem är både förarveka OCH lämpliga för kamp. | |
malman | 2010-06-01 20:23 | |
![]() | jag tror fortfarande på att göra pitbullen godkänd. så vi kan få en fungerande avel som är hållbar. då kan seriösa uppfödare få fram jätte fina hundar som inte är avlade för kamp | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 20:33 | |
![]() | Fast det tar ett gäng år att avla bort en egenskap vi spenderat lång tid att avla fram. Dessutom så kommer du nog inte närmare den ekvationen än just amstaffen. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-01 20:37 | |
![]() | Vad får vi om vi försöker avla pitbulls på bra egenskaper med stamtavla, på kort sikt? Jo, lite dyrare hundar att använda till kamp och att fortsätta blandrasaveln på. | |