Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2013-06-09 14:26 | |
![]() | Krysopras svarade på frågan på ett sätt jag skriver under på. | |
| Minta | 2013-06-09 14:27 | |
![]() | Bra där babatrik. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-09 14:30 | |
![]() | Nu är det fria fantasier från dig corlini | |
| micro113 | 2013-06-09 14:40 | |
![]() | corlini 2013-06-09 13:13 Antal inlägg: 2512 skolan skall inte under några omständigheter vinkla in politiska ställningstaganden eller åsikter i någon form. skolan skall vara saklig opartisk och objektiv samtidigt som den ställer sig helt neutral och väldigt informativ. jag blir skitarg när jag ser lärare och hela skolor ta ställning, det är inte deras sak. de skall lära ut väl så barnen kan ta ställning opåverkade och själva när de blivit äldre. [...] ska skolan lära ut eller informera skall de göra det genom att visa hela bilden och fortfarande utan att ta ställning. det är skandal att skolan tar ställning i någon fråga. ------------------------- ------------------------- ------------------------- --- Instämmer helt i det. | |
| babatrik | 2013-06-09 15:00 | |
![]() | micro113 Saxat ur NE: "propaganda (nylatin, efter Congregatio de propaganda fide (jämför nedan), av latin propa´go 'fortplanta', 'utvidga', 'utsträcka'), mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning." Nu har termen propaganda fått en negativ värdeladdning p.g.a. starkt vinklad och faktafelsspäckad dito, men visst kan man se fostran som en sorts propaganda. Skolan strävar alltså bl.a. efter att påverka eleverna till att bli demokratiska samhällsmedborgare som förkastar främlingsfientlighet. Visst är det att "politiskt forma eleverna" i vid bemärkelse och det är alltså helt i sin ordning enligt läroplanen. Det skolan inte ska göra är att styra elever "åt vänster eller höger" på den politiska skalan, men att styra dem bort från främlingsfientlighet är helt korrekt. Återigen kan du välja att tycka vad du vill om ovanstående och du kan även tycka att den svenska skolan ska ha en uppgift som skiljer sig från dagens, men det är en annan diskussion. | |
| babatrik | 2013-06-09 15:03 | |
![]() | micro113 och corlini "det är skandal att skolan tar ställning i någon fråga" lol | |
| micro113 | 2013-06-09 15:04 | |
![]() | babatrik Nej, man kan inte se normal fostran som propaganda -- fostrar man barn genom ensidig indoktrinering däremot, då kan man tala om att mata dem med propaganda. Det skolan gör i det här fallet är att styra barn i en politisk sakfråga. Man behöver inte vara främlingsfientlig för att anse att det finns andra vägar än att ta emot alla som kommer. Det är det som är så onyanserat från vissa håll ... alla som inte okritiskt lägger sig platt för invandringspolitiken stämplas som "rasister", "främlingsfientliga" -- ett sätt att tysta folk på med andra ord. | |
| Måns_E | 2013-06-09 15:57 | |
![]() | Vem fostrar barn med ensidig indoktrinering micro? Du påstår väldigt ofta det, men det verkar ju mest vara tomma ord från din sida. | |
| micro113 | 2013-06-09 16:14 | |
![]() | Måns_E Lite fler fria fantasier från din sida ser. Jag föreslår att du i fortsättning också fantiserar ihop svaren själv också... för vad jag skriver klarar du uppenbarligen inte att läsa och förstå i alla fall. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-09 16:16 | |
![]() | micro. Ingen annan heller verkar det som. Fel av mig, 1 var det som förstod. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-09 16:18 | |
![]() | micro. Men å andra sidan förstår du inte vad någon annan skriver heller. | |
| Minta | 2013-06-09 16:20 | |
![]() | Du vantolkar rapporten, den talar inte om att försöka få eleverna att tycka att alla flyktingbarn ska få stanna. Den talar om att öka förståelsen för flyktingbarn och deras situation. En femtedel tycker nämligen inte att någon ska få stanna. På det sättet kan rapporten ses som ett försöka att balansera dessa elevers ensidiga uppfattning. | |
| micro113 | 2013-06-09 16:40 | |
![]() | Porla Jodå, jag förstår att ni vantolkar vilt bara för att man inte anser att skolan skall försöka styra barnen i politiska sakfrågor. | |
| micro113 | 2013-06-09 16:41 | |
![]() | Minta 80% anser att de skall få stanna. Hur skall vi göra för att balansera upp dessa 80% ensidiga uppfattning tycker du? | |
| micro113 | 2013-06-09 16:47 | |
![]() | Minta Du har för övrigt inte svarat på frågan än: micro113 2013-06-09 12:29 Antal inlägg: 9906 Minta Är du historieförekare? Tror du inte på massutrotningen? Vilka delar av Hitlers politik är det du anser är felaktigt framställda i skolan? ------------------------- ------------------------- ----------------------- Jag är väldigt intresserad av vad det är du uppfattar att man utelämnar.. | |
| Minta | 2013-06-09 16:47 | |
![]() | En femtedel anser att ingen ska få stanna. Var står det att 80 % vill att alla ska få stanna? Var står det i rapporten att man vill påverka eleverna att tycka att alla ska få stanna? | |
| micro113 | 2013-06-09 16:47 | |
![]() | eller förvränger.. | |
| micro113 | 2013-06-09 16:49 | |
![]() | Minta Ja, var står det i rapporten .. man kan ju fråga sig det eller hur.. Testa titta på sidorna jag länkat till. Du svarar inte på frågan ser jag... Nåja, om det är procentangivelsen som stör dig så .... Hur skall vi göra för att balansera upp den ensidiga uppfattning som de som uppger att de tycker att de skall få stanna ger uttryck för tycker du? | |
| micro113 | 2013-06-09 16:51 | |
![]() | Jag misstänker dock att de enda "ensidiga uppfattningar" som existerar för dig är när någon inte delar din uppfattning ... Då svarar de ju "fel".. | |
| Minta | 2013-06-09 16:51 | |
![]() | Hitler och nazitiden är inte neutralt skildrad i den meningen att det skildras på ett värdeneutralt sätt. Nazister tycker t.ex. antagligen att så är fallet. Varenda svensk elev har troligen fått lära sig att nazismen var förfärlig och Hitler en hemsk diktator. | |