Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2013-08-26 08:30
Antal inlägg: 11463

Kuralo, om du tänker efter lite kanske vi kan enas om att en förkrossande majoritet av de människor som begår grova våldshandlingar är religiösa på nåt vis.

ordminna - Ej medlem längre2013-08-26 09:13
Antal inlägg: 1076

chupa, Gud vill nog inte att någon ska dö, men rent principiellt så valda Adam döden (evig separation från Gud) när han tog äpplet.

Men du frågar vad JAG tycker? Jag tycker heller inte att någon ska dö den andliga döden utan jag hoppas på att så många som möjligt hittar LIVET. (Gud)

Kuralo2013-08-26 09:48
Antal inlägg: 465

Resurr
Jag har faktiskt ingen grund för det jag sagt och därmed ingen siffra, jag tänker på alla de som sitter i dödsceller i USA, många har ju gjort ohyggliga rent ondskesinta handlingar, ondskesinta därför att de flesta visat sig vara friska i huvet. Jag tror att få har en religiös grund att stå på, däremot är det mycket vanligt att de finner Gud i fängelset.

Kuralo2013-08-26 10:03

Forts ;
Kom att tänka på att du säkert menar den stora massan som använder sig av våld för att nå i många fall personliga egoistiska mål, och gör det i Guds namn. Visst det existerar ju också.

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-26 11:29

Kuralo, jag menar att eftersom en överväldigande majoritet av världens befolkning är religiös torde även det mesta av det grova våldet utövas av dem som är religiösa. Du tänkte säkert inte på det, men indirekt beskyller du ateister för att vara våldsbenägna, och det kanske inte är så trevligt. Speciellt som du glatt erkänner att du inte har någon grund för det du vräker ur dig.

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-26 11:39

Lite lustigt f.ö. att du när du blir kritiserad för ett grundlöst påstående hostar upp två nya: att få av dem som sitter på death row har en religiös grund att stå på, och att det är mycket vanligt att de finner Gud i fängelset.

Sanningen är att USA har världens överlägset största kristna befolkning (ca 80% av en befolkning på 300 miljoner) och det är sannolikt att de flesta av dem som sitter på death row redan har en religiös (kristen!) grund att stå på och att de redan har funnit Gud men gjort elaka saker ändå.

Kuralo2013-08-26 12:18

Du missförstår rakt igenom vad jag säger.
Jag tror att det finns i alla grupper - även de som säger sig vara ateister. Att USA;s befolkning till största del är födda kristna, det har jag också koll på. Precis som att Sverige är ett kristet land, förmodar att du själv är född i kristendomen även om du inte är religiös. Är du med nu? För att återgå till de som sitter i dödscellerna, för att använda vårt svenska språk, så TROR jag utan vetenskaplig grund, att de till största del inte är religiösa (må då vara att de är födda i kristendom) dvs de har inte tagit till dig den kristna tron. Och vad kan man säga att de förmodligen tillhör för grupp då? Jo förmodligen ateisterna. Det är ju ni som bortförklarar allting.
Sen tycker jag att du använder fel uttryck när du påstår att jag vräker ut mig saker!! Jag trodde att det var en sk diskussion även om bi inte tycker likadant. Men man väljer dom sagt själv precis vad man tycker och tror.

Rultatultan2013-08-26 12:26
Antal inlägg: 2446

@Sämstpåbeta
När man ska tolka saker är det en fördel om man inte bara kopierar en mening rakt av, utan tittar på det sammanhang i vilket den skrivits. En annan fördel när man tolkar, är att faktiskt läsa vad som skrivs ordentligt, något du misslyckades med i mitt inlägg där jag menade att en kristen strävar att göra gott. Ordet STRÄVAR betyder alltså att man arbetar för, jobbar på, jobbar emot att göra gott. Inte nödvändigtvis att allt man gör är gott.

Din logik har uppenbara brister i det du skriver här: "Men varför framhäver du alla dessa som har mött Jesus, kan inte göra annat än gott. Först tror jag inte att det är så många som har mött honom, alltså blir det en väldigt liten klick som gör gott. Att inte heller han existerar, bevisar du ju med just det uttalandet. För vore det så att alla som möter honom gör inget annat än gott. Varför har han då inte mött alla? Det skulle ju innebära att ont inte skulle existera, ondska skulle då alltså upphöra. Alla skulle göra gott, kära Rulltan , du bevisade (eller rättare sagt, påvisade starkt) precis att inte heller Jesus existerar!"

Det du tolkade som mitt uttalande existerar överhuvud taget inte. JAg har aldrig skrivit att alla kristna är goda. Ditt resonemang faller redan där.

Du skriver också att du hade en poäng, som du kanske forcerade fram lite för häftigt. Saken är den, att din poäng var fel. Inget av det du fick för dig att jag hade sagt var något jag hade sagt. Alltså föll din poäng.

Det är nog så, att alla som läser ett inlägg, tolkar det utifrån sina egna premisser, med sina egna skygglappar på och ibland är vi för snabba att tolka in saker som inte står, varken i text eller underförstått. Du är ursäktad, men att helt uppenbart plocka upp vad en person skrivit, skriva om det efter eget tycke och sedan hävda att ursprungsmeningen är någon annan än den skribenten själv hävdar - det är ett uruselt sätt att diskutera på.

Jag väljer att tänka på dig som ett halv-troll, och säkert också som hel-troll då och då, tills den dagen då du visar att du faktiskt läser vad din diskussionspartner skriver.

Guds frid och allt gott till dig!

Rultatultan2013-08-26 12:32

@sämstpåbeta
Angående att ta kritik och ifrågasättningar:
Att jag skulle ha någonting emot att bli kritiserad eller ifrågasatt i det jag säger, är lögn. Ett debattforum handlar om precis det. Bara att dra upp det i ditt inlägg, att antyda att jag inte tål kritik i mina åsikter eller inte vill ha det jag säger och påstår ifrågasatt, är en form av härskarteknik som jag tar mycket illa vid mig av. Du försöker med dina ord göra mig till något mindre än jag är.

Kritisera gärna mina uttalanden. Ifrågasätt dem gärna.

Men ljug inte om vad jag skriver, tolka inte in något i en mening som inte finns där och låt MIG vara den som bedömer vad jag tror och vet och tillskriv mig inte åsikter som inte är mina och som jag aldrig har uttryckt.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-26 13:53
Antal inlägg: 2906

+1 på Mollee2 05:59

Och jag tycker fortfarande att religiösa, oavsett tro, får tro som de vill utan att personligen stå till svars för alla tvivelaktigheter som har följt religionen.

Att Jesus och Muhammed har levt, liksom Kejsar Augustus och Platon, är i högsta grad troligt. Jesus gudomliga egenskaper eller att han fortfarande lever, är väl lite mer tvivelaktigt.

SämstpåBeta2013-08-26 14:05
Antal inlägg: 1760

Jag har aldrig öppnat en bibel, kan inte tänka mig någon tråkigare läsning. Men huvuddragen kan man ju ändå, har ju konfirmerat mig och har haft religion i skolan. Trista med Bibeln är ju att den inte verkar vara based on a true story! Kan egentligen inte se att det finns någon fri vilja i religion, då är nog ateisten närmare den.

Rultatultan2013-08-26 14:10

@pink ribbon
Du skrev: " Jesus gudomliga egenskaper eller att han fortfarande lever, är väl lite mer tvivelaktigt."

Och det är precis där som tron och trons mysterium kommer in :)

Men det bästa är, att man inte behöver tro från början. Jesus säger två ord "följ mig". Det är allt. "Kom med." Och vågar man ta det steget, då kan vad som helst hända: till och med att tron på Jesus som både gudomlig och uppstånden!

SämstpåBeta2013-08-26 14:14

Eller att tomten kommer ner genom skorstenen, men aldrig i juli!

Rultatultan2013-08-26 14:17

- ett "att" i mitt senaste inlägg.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-26 17:57
Antal inlägg: 37631

är tomten din väg din sanning smb

Kuralo2013-08-26 20:00

Sämst;
På vilket sätt tycker du att ateisten skulle vara närmare den fria viljan än en person som valt att ingå i en (vilken som helst) religion?
Man väljer ju sin religion (i den bästa av världar) och ateisten väljer ju tomrummet eller väntrummet, som jag brukar säga ibland (skämtsamt)

Linders - Ej medlem längre2013-08-26 20:27
Antal inlägg: 1943

Som ateist så får man hava andra gudar vid sidan om! ;)

Kuralo2013-08-26 20:36

Hahaha, ja det är förvisso sant

SämstpåBeta2013-08-26 20:52

Kuralo: Regler och ramar följer de flesta religioner. De finns förhållningssätt som vissa religioner förespråkar, ateisten blir då friare för mig då denne inte behöver brottas med vissa frågor, t.ex katoliker och frågor kring abort, homosexualitet, skilsmässor , sex före äktenskap, katolska präster har särskilda bud att efterleva, kyskhetslöftet är ett, restriktiv inställning till alkohol. Det var bara vad jag anser inskränker på en människas frihet inom katolicismen. Inom islam är det förbjudet att försumma Gud, att utöva homosexualitet, förbjudet för kvinnan att visa upp sin kropp eller sitt hår för alla utom sin make, detta komplicerar simning och annan idrott där man behöver vara någorlunda lättklädd. Beachvolley för damer är inte vidare utbrett i dessa områden, islam är mycket restriktiv till att individen besöker barer och liknande . ställen. Kvinnan får inte visa armarna ovanför handlederna och ej benen ovanför anklarna för främmande, det är förbjudet att utöva magi, likaså att bryta relationer till anhöriga, spel är förbjudet, likaså alkohol och griskött, inom islam är det förbjudet att äta på guldtallrikar och med guldbestick (faktiskt sant)

Dessa är två religioner där jag tycker att den egna friheten inskränks markant. Då har jag ändå inte tagit med kristendomen och andra stora religioner. Ateisten behöver ju inte ställas inför dessa dilemmans och på så sätt anser jag att den egna friheten har något större spännvidd för ateisten!

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-26 20:57

Kuralo, nu är det ju inte så att jag missförstår vad du skriver utan att du inte verkar förstå implikationerna av ditt eget påstående att "De flesta människor som begår grova våldshandlingar, och som man efter undersökningar, ändå klassas som friska - är ju inte religiösa på nåt vis."

Påståendet är felaktigt och så var det inte mer med det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?