Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-08-08 10:12 | |
![]() | @stuvelsberg Ah...då hänger jag med. Jag vet inte riktigt SvK:ans hållning i frågan, men för mig är skillnaden mellan kyrka och stat självklar, något som jag tror Jesus också menar. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-08 10:16 | |
![]() | Stuvelsberg, sekularisering finns ju redan på olika sätt, men man ska väl kunna leva tillsammans under samma lagar här på jorden? Sverige har frigjort sig mycket från kyrkan och det är frivilligt att vara med och gå ur kyrkan. Du behöver heller inte betala skatt till kyrkan. Men mina andliga lagar har inget med denna världens lagar att göra. Du förstår inte mig och jag förstår inte dig helt enkelt. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-08 10:18 | |
![]() | Själv stödjer jag svenska kyrkan och betalar gärna avgift till dom. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-08 10:20 | |
![]() | Ha en fin dag. Nu ska jag ut i naturen. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-08 10:26 | |
![]() | rultan... jag menar att det är ju väldigt lustigt att alla som får uppenbarelser och VET att gud finns i dom katolska länderna, dom anser också att katolicism är den enda sanna vägen. På samma sätt som ni VET att gud finns på erat sätt. Det känns som era religösa upplevelser är kulturellt betingade i första hand. | |
| krysopras | 2013-08-08 10:36 | |
![]() | Men ordminna, du konstiga person, man kan väl utstå både judar, kristna och muslimer så länge deras tro inte tillåts påverka lagstiftningen. Vi kan inte ha lagstiftning baserad på inre personlig vetskap om utomjordiska demoner. Att inte acceptera religiösa påbud betyder inte att man inte accepterar de människor som tror. Men de får utöva sin tro hemma hos sig själva. Rättssamhället skall vara sekulärt. Staten ska vara sekulär. Hitler var kristen. Tusenårsriket och det där, du vet. Judarna skulle straffas för de dödade Jesus. | |
| Rultatultan | 2013-08-08 10:41 | |
![]() | @chupa Jag tror inte jag hänger med...Muslimer VET ju också? Jag tror inte religiösa upplevelser i sig är kulturellt betingade - det förekommer och har förekommit i ALLA samhällen i ALLA tider. Att Guden/gudarna förekommer i olika skepnad (med allt vad det innebär) kan däremot ha med kultur att göra. | |
| Rultatultan | 2013-08-08 10:44 | |
![]() | @krysopras Det är stor skillnad mellan "rättssamhället ska vara sekulärt precis som staten" och "människor som tror får utöva sin tro hemma hos sig själva" Jag har rätt att leva ut min tro på Sergels torg om jag vill - detta enligt våra lagar. | |
| Rultatultan | 2013-08-08 10:44 | |
![]() | @krysopras Du får gärna komma med en källa till Hitlers kristna tro. Vore jätteintressant att se om han menade att han tagit emot Herren Kristus som sin frälsare :) | |
| stuvelsberg | 2013-08-08 10:46 | |
![]() | Exakt så Kryso, jag har aldrig hävdat att kristna inte får ha sin tro, även om jag ifrågasatt på vilka grunder, och hur man får ihop det motsägelsefulla vilket dom inte får antar jag eftersom dom inte svarar, eller försöker flytta fokus.Så det är m.a.o. 2 frågeställningar, religionens innebörd och budskap och dess brist på förankring, en annan det sekulära samhället, vilket jag skulle tro inte en del troende här håller med om, fast likt stenandet av bögar så säger man det int, man anpassar sig så det blir politiskt korrekt.Intressant att det kunde få nån att koppla ihop mig med Hitler.Man behöver inte höja blicken särskilt mycket för att bli varse religionens våldsamma konsekvens för människor världen över så, ja vem borde man jämföra med Hitler?? | |
| krysopras | 2013-08-08 11:02 | |
![]() | Med "utöva sin tro hemma hos sig själva" avses förstås att religion ska betraktas och behandlas som en privatsak. Om du är på Sergels torg som privatperson får du givetvis tro där också, men du kan inte ställa krav på att folk omkring dig ska anpassa sig efter din tro. Det skulle kanske funka någorlunda med din kristna tro, men massor av muslimer i Stockholm VET ju också att Gud finns och att han har sagt att kvinnor ska dölja allt utom händer och ansikte, så det skulle innebära att du var tvungen att anlägga chador för att överhuvudtaget få vistas på Sergels torg. I det offentliga rummet skall många religioner och livsåskådningar samsas och då kan inte en få företräde. Men det är (i vanlig ordning) just så religionskrig startar. Eftersom man inte kan kompromissa med Guds ord, så måste man slåss om saken. | |
| Rultatultan | 2013-08-08 11:08 | |
![]() | @krysopras Jag håller helt med dig. Det är mycket som ska samsas i det offentliga rummet, men jag tycker ändå att Sverige ligger i framkant vad gäller religiösa livsåskådningars samexistens. P.S En muslim menar inte att en icke-muslimsk kvinna ska täcka sig i en icke-muslimsk stat. Inte heller alla muslimer menar att muslimska kvinnor ska täcka sig om de inte själva väljer att göra så. Men det vet du nog :) | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-08 11:09 | |
![]() | rultan... menar du att om du hade varit född i ett land med islam som "huvudtro" eller vad man ska säga så hade du varit lika säker på att Allah och Mohammed är dom rätta att tillbe som du är säker på att det är gud och jesus, bara för att du bor här? | |
| krysopras | 2013-08-08 11:12 | |
![]() | Rult, I Mein Kampf (som jag inte läst) skriver HH tydligen att han är övertygad att han handlar enligt Guds den allsmäktiges vilja när han försvarar sig mot judarna. Här är mer om Hitler och kristendomen: www.nobeliefs.com/Hitler1 .htm | |
| Rultatultan | 2013-08-08 11:14 | |
![]() | @chupa Jag tror, att om jag vore muslim (och var precis den jag är idag förutom vad gäller min kulturella påverkan) av födsel i ett muslimskt land och aldrig hade mött Jesus kristus som min frälsare, så hade jag med största sannolikhet varit troende muslim och tillbett Allah (inte Mohammed - muslimerna tillber mig veterligen inte honom). | |
| krysopras | 2013-08-08 11:14 | |
![]() | Men Rultan, det är ju i en sekulär stat, det. Där ingen religion tillåts bre ut sig på andras bekostnad. Ändå ser vi dagligen hur t ex kvinnors och flickors rättigheter står tillbaka för religionsutövande mäns rättigheter, i resp. religions namn. I Sverige. | |
| Rultatultan | 2013-08-08 11:16 | |
![]() | @krysopras Att vara övertygad om att man handlar enl. en guds/gudars vilja är inte detsamma som att vara bekännande kristen. Inte ens om det är den abrahamitiske Guden man tror man följer. Att vara kristen innebär att ha Kristus i sitt liv och ha honom och hans lära som ledstjärna. Tack för länk! Ska läsa i morgon *cuttar och päjstar och sparar* | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-08 11:19 | |
![]() | rultan, ok man tillber inte Mohammed men han har fett med status iaf för man välsignar ju honm varje gång man nämner hans namn. jaja, hur som: det är ju lite lustigt då att sitta och säga att Gud är den enda guden och jesus är hans sändebud och att man VET detta som en sanning som inte kan bevisas, och i nästa andetag säga att om man hade bott några hundra mil längre bort så hade man antagligen tyckt annorlunda. Då är det väl inte en sanning? | |
| Rultatultan | 2013-08-08 11:21 | |
![]() | @krysopras Du skrev: "det är ju i en sekulär stat, det". Vilket? Att troende muslimer inte kräver, vill eller menar att en icke-troende muslims kvinna ska täcka sig? Ja, precis som jag skrev. Ja, vi möts nästan dagligen av kränkningar mot olika gruppers rättigheter med religionen eller andra ideologier som ursäkt. Det är fruktansvärt. Även i sekulära miljöer. Även hos oss här i Sverige. Hur tänker du att man ska komma till rätta med det? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-08 11:22 | |
![]() | Det är väl här nånstans de troende lite fegt brukar försöka slingra sig undan med att "asså judar, kristna och muslimer tror ju på samma Gud egentligen". | |