Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Candee2008-06-29 00:50
Antal inlägg: 1256

StunmanMike..det jag har skrivit tidigare i denna tråd...respekt, men den här tråden visar det motsatta många ggr..

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-29 00:51
Antal inlägg: 7605

Ordbajsare kan aldrig frälsa andra människor, inte med våld eller andra påtryckningar. Tro en gammal erfaren gumma.
Han kan inte bota en alkoholist eller narkoman.
Behovet av förändring kan bara komma inifrån en själv.
Man kan inte älska alla, nej. Men det är stor synd och skam att välja bort umgänge p g a utseende!

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-29 00:51
Antal inlägg: 1302

MissT, att hålla människor ansvariga för deras känslor är samma sak som att hålla dem ansvariga för deras hudfärg.

MissT2008-06-29 00:52
Antal inlägg: 1110

Jag vet att det är en sjukdom Illiterate. Det är inte det jag retar mig på. Jag retar mig på människor som sätter en människas värde efter dennes vikt. Jag tycker att uttryck som dem i min sammanställning på föregående sida är onödiga. Det hör inte till en nyttig debatt. Det resonemang jag har fört med ordprofeten nu ikväll däremot har varit sakliga och faktaenliga. Jag tar inte ut min ilska på dig, jag har ingen ilska.

Candee2008-06-29 00:52
Antal inlägg: 1256

Jupps..mommesfrites och så hör det till allmänt hyfs att visa respekt mot andra människor oavsett om det är irl eller i forum..

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-29 00:53

mommesfrites, Gamla gummor brukar leva med en enorm övertro på sin egen visdom, ofta grundad i att folk tystnar när de börjar prata. Det beror dock oftast inte på visdom utan på att människan tänker på annat och hoppas att samtalet snart ska ta slut.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-29 00:54
Antal inlägg: 9141

Haha.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-29 00:54
Antal inlägg: 9141

Oh no you didn't.

MissT2008-06-29 00:54

DennisPlz självklart ska vi bry oss det jag vill få fram som INGEN verkar vilja läsa är att MAN SKA TÄNKA PÅ HUR MAN UTTRYCKER SIG!!!!!!!!!

Hålla sig till fakta och säga något av välmening är en sak. Att säga att alla överviktiga är vidriga, luktar illa och är lata tycker jag bara är löjligt.

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-29 00:55
Antal inlägg: 648

Ord: "jag kan tycka att vissa feta är frånstötande"
Exakt hur visar du respekt genom att säga så där och hur gagnar ett sådant uttalande debatten? Du och ditt känsloliv får tycka vad ni vill men använd inte ord som respekt när du så tydligt inte har någon, för man använder inte sådana ord då.

jeehunmoon2008-06-29 00:56
Antal inlägg: 479

Hahaha jag skäms över att jag skrattar gott åt ordvältarens sista inlägg. Men det är ju sant (i min värld iaf).

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-29 00:57
Antal inlägg: 7605

Kan man inte styra över sitt känsloliv eller sina långa haranger av förtryck mot sina medmänniskor? Det måste vara lättja och ytterst dålig karaktär.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-29 00:57

StuntmanMike, för det första så respekterar jag människor, inte grupper av olika slag. För det andra så talar jag fritt från hjärtat om en känsla och ett beteende jag har, det är inget jag rår för och jag påstår inte att jag är stolt över det. Jag använder precis vilka ord jag vill, om de inte passar går det bra att flytta till valfri bananrepublik där ord som inte passar fröken är förbjudna.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-29 00:58

mommesfrites, ja eller dumhet

MissT2008-06-29 00:58

Ordprofeten: Jag tycker att du och jag förde ett vettigt resonemang tidigare. Jag är säker på att du håller med om att vissa av dina uttryck var felaktiga eller har tagits ur sitt sammahang så att de låter illa eller?

Du vet att jag också inte tycker att man ur hälsosynpunkt ska vara överviktig MEN det finns 1000 olika anledningar till att folk är överviktiga. Min historia är bara en. Man kan inte dra alla över en kam och kalla dem elaka saker för det är bara orättvist.

Vem har bevis för att ALLA överviktiga är sjuka/ohälsosamma?

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-29 01:00
Antal inlägg: 648

Oj, vi väckte monstret tror jag. Varför så arg, Ord? Du håller ju med om att dina uttalanden inte är något att vara stolt över?
Kan du någonstans alltså ändå se att du och många andra behöver arbeta med era attityder mot överviktiga?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-29 01:00
Antal inlägg: 6521

Okej, då förstår jag ditt resonemang MissT :) Mitt inlägg var mest riktat till någon annan diskussion som fördes några hundra inlägg tillbaka i tråden (tappade intresset därefter) där någon blev väldigt kränkt över ordprofetens plumpa uttalande om vad övervikt berodde på. Jag upptäckte att vårdguiden skrev exakt samma sak.

Budalv - Ej medlem längre2008-06-29 01:00
Antal inlägg: 2199

Jag tycker att diskussionen blir ofullständig när det enbart är den enskilda människans karaktär som behandlas. Ska man diskutera fetma som en anstormande nationell epidemi, är det också intressant att föstöka göra klart för sig hur det ser ut i andra länder nu, vilka sociala och ekonomiska grupper som lider av fetma i Sverige i nu, och viktigast tycker jag, försöka skjuta in ett historiskt perspektiv och ett framtidsperspektiv (där borde barnfetman vara punkt 1).

Den stora frågan är ju hur det kommer sig att en hel nation "plötsligt" består av näringsanalfabeter.
Jag menar nu inte överviktiga, utan tänker främst på hur det kommer sig att en någorlunda sund matkultur har fått ge vika för sådana produkter som vi, om vi skulle föda våra husdjur med dem... ja, vi skulle nog inte ens komma på tanken förresten.

Teppy nämnde dinkel tidigare. Dinkel är något som har blivit populärt de senaste åren. Vi som har föräldrar som i sin ungdom förkovrade sig i makrobiotisk propagandalitteratur och tejpade igen munnen om natten med Are Waerland för att undvika den förkastliga munandningen, vi känner så klart sedan barndomen till vad dinkel är, varför det är nyttigt och vi gillar det också för att vi ogillar konstgödsel.
Nåja. Alla som är uppfödda på riktig mat kanske inte har just den bakgrunden och de värderingarna.
Många är i alla fall inte uppväxta med föräldrar som lagt ned sin själ i näringsriktig hemlagad mat. De kanske fick sega råttor i påskägget istf rostad vitlök. Jag förstår att det tar längre tid att ställa om till nyttig kost när man inte är uppvuxen med den och jag tror att det saknas en bild av vad nyttig föda egentligen är (sanningarna är ju många och kortlivade).
De föräldrar som föder upp sina barn på coca cola måste sakna den här bilden. Det är nog inte enbart fråga om karaktär utan bristande kunskap och känsla för vad man bör undvika och vad som är nyttigt. Det är min gissning att de åtminstone är andra generationens näringsanalfabeter. USA beskrevs redan på 60 och 70 talet som en förtappad nation av den inhemska alternativa hälsorörelsen. Stillasittande inkluderat förutom matvanor.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-29 01:03

MissT, jag tycker absolut vi hade ett givande samtal och jag fortsätter det hemskt gärna, jag tyckte bara det var tråkigt att folk trampade, spottade och fräste åt upa så mycket när det nog var andra de egentligen var irriterade på, antagligen mig en hel del :)

När mina inlägg eller snarare kommentarer på inlägg i det här fallet tas ur kontext eller läses med överdrivet känsliga ögon utan att se vad som står i meningen under så kan det säkert verka hjärtlöst, å andra sidan tror jag de flesta vid det här laget är bekanta med hur jag skriver och att jag stundom kan uppfattas som lite syrlig.

Jag tror inte alla som har ett par kilo övervikt är ohälsosamma, men jag tror att det finns gränser för vilken övervikt en kropp klarar av i längden, det finns ju ganska mycket forskning på det. Jag tror mycket är upp till individen, men långvarig fetma är naturligtvis inte nyttigt och jag tycker det är fel att alltför lättvindigt uppmuntra människor att strunta i sin situation.

jeehunmoon2008-06-29 01:03
Antal inlägg: 479

För egen del har allt som bör sägas nämnts i tråden redan. Det jag i fortsättningen kommer ägna tid åt i denna tråd (om jag gör det) är bara att märka ord. Så jag hoppas att jag inte skriver i denna tråden mer.
Avslutar med att jag hyser respekt för överviktiga fastän vissa åsikter jag uttryckt må tyda på annat. Men det är den överviktiga människan som person jag respekterar, inte personegenekspaen lättja för de som borde känna sig träffade.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?