Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 100 |
Mobilspel
| Pågående | 19 874 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-04-11 12:06 | |
![]() | Det är liksom två debatter här: en som handlar om att seden dit man kommer och avtjäna det straff som landet dömer ut och att hon begått avskyvärda brott därför finns ingen anledning att se mellan fingarna på just henne eller ge henne någon uppmärksamhet. En som handlar om den enskilda personen och huruvida hon rent humanitärt kan tänkas ha avtjänat sitt straff när hon suttit 28 år oavsett vad det landet har för straffskala. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-11 12:07 | |
![]() | kissed: ja. Varför inte? Om än ot - varför ska fångar få mat som är "dyrare" än skolbarnens? Varför ska pensionärer ha ett mindre drägligt liv än vissa (många) fångars? Hur kommer det sig att straffet nuförtiden är att man "endast" är frihetsberövad? | |
| micro113 | 2009-04-11 12:11 | |
![]() | Minta I så fall finns det tre diskussioner - där den ena är en politisk princip diskussion -- och det är den jag vill föra. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 12:11 | |
![]() | Paradlistan, det är vågat av dig att garantera att någon inte begår något nytt brott. :-) | |
| micro113 | 2009-04-11 12:12 | |
![]() | kissed Jag tycker vår fängelsestandard ligger på en rimlig nivå -- det förtar dock inte det faktum att många i frihet tvingas leva under den nivån. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 12:13 | |
![]() | Att fångar får dyrare mat än skolbarn är rätt logiskt. Skolbarn vistas i skolan X antal timmar per dag och får sedan mat hemma också. (får de inte det är det i alla fall inte skolans fel). Säkerheten kostar på ett fängelse och det gör också maten. Internerna får fler mål om dagen. I fängelset vistas vuxna människor som äter mer. | |
| Paradisia | 2009-04-11 12:21 | |
![]() | Pst 19, jag har själv läst hennes bok och hennes bisarra liv hon levde då, inget av det finns kvar idag och jag tror nog att hon tänkt en hel del genom alla år och framför allt är mer än tacksam över att hennes mamma har kämpat för att få henne till Sverige. Tror inte att hon vill göra alla inblandade besviken genom fler brott. | |
| Minta | 2009-04-11 12:21 | |
![]() | Micro, de två frågorna är väl en politisk principdiskussion också? | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-11 12:22 | |
![]() | Nu pratar jag enbart om kostnaden per beräknad portion. Oavsett fångar äter mer eller barn även äter hemma. Själva maten är bättre i fängelserna. Det är helgalet tycker jag. | |
| Paradisia | 2009-04-11 12:23 | |
![]() | Det här med fängelse, skol och äldrevårdsmaten kan jag däremot hålla med om att det är förjävligt. Barn som går i skolan måste få energi till att orka med skolan. Det har man läst om länge. De gamla måste ju få näring i sig för att orka fortsätta leva och den maten som serveras idag är fruktansvärd och det betalar dom dyra pengar för. Nu har tom en del av grönsakerna dragits in. | |
| Mårten | 2009-04-11 12:30 | |
![]() | Minta: "En svenska som dömdes till hiskligt många år i fängelse i Thailand, fick komma hem utan många protester." Karolina Johansson som dömdes till 50 år för narkotikabrott i Thailand avtjänade 12 år av sitt straff, varav 8 år i Sverige, vilket för in henne på topplistan över folk som suttit länge i Sverige för narkotikabrott även på herrsidan. När hon blev överförd till Sverige var det meningen att hon skulle sitta av de 50 åren här men hon blev benådad i förtid. Jag vet inte om det enbart var på svenskt bevåg. Thailand har ju lite besynnerliga vanor när det gäller benådningar av fångar. Bland annat släpper de väl ut en hel hord brottslingar varje gång kung Bhumibol fyller år. | |
| micro113 | 2009-04-11 12:35 | |
![]() | Mårten Hon benådades av Thailand - helt korrekt. | |
| Minta | 2009-04-11 13:22 | |
![]() | Och Kalifornien släpper 40 % av sina intagna nu läste jag. | |
| Minta | 2009-04-11 13:34 | |
![]() | Karolina Johnson överfördes till Sverige på villkor att hon avtjänade resten av sin strafftid - 43 år - I sverige. När hon kom hit förhandlade Sveriges justitieminister med Thailand och de kom överens om att fångar ska avtjäna enligt respektive hemländers straffsatser. Sverige är därefter noga med att följa dessa avtal för andra fångars skull, då Thailand eller andra länder kan ändra sigom inte dessa avtal hålls och då kan svenskar bli avrättade utomlands. | |
| Minta | 2009-04-11 13:35 | |
![]() | Hon fick alltså sitta så länge som Sveriges strafftid anger vilket är 2/3 av 18 år för grovt narkotikabrott vilket hon också gjorde. | |
| Minta | 2009-04-11 13:38 | |
![]() | Enligt överenskommelse med Thailand, alltså ingen benådning enligt vad jag kan förstå. | |
| micro113 | 2009-04-11 14:23 | |
![]() | Minta Oky men beslutet låg hos Thailand inte Sverige. | |
| Snoosy | 2009-04-11 15:03 | |
![]() | micro,, du anser att det politiska spelet blåser kallt. Att det är en mediagrej. Jag håller med om att det är så. Det gör ju bara att det är ännu mer synd om henne. Hon har säkert gått med på uppmärksamhet i media för att hon kände att hon på så sätt kanske någon gång skulle få komma till sverige. Mediabiten och den politiska följer med i släpet oavsett hon vill eller inte. | |
| Snoosy | 2009-04-11 15:06 | |
![]() | ..micro,, om de anhöriga till polismannen inte förlåtit henne efter 28 år. DÅ behöver de hjälp. Tycker verkligen inte att det är deras grej att avgöra om hon avtjänat sitt straff eller inte. | |
| micro113 | 2009-04-11 15:38 | |
![]() | Snoosy Det är inte vår sak att förlåta, för vi är inte drabbade och har inget att förlåta -- det har däremot de anhöriga om de vill och orkar. | |