Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Behringer | 2012-12-16 20:17 | |
![]() | Ja, censur är känsligt: Ty i stora delar världen råder fortfarande censur - på riktigt. Jag har nu kikat på Disneys facebook och skummat bland kommenatarerna. Även där dyker "censur" upp. Hur okunniga är människor om vad censur faktiskt är? | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-12-16 20:19 | |
![]() | Då ursäktar jag mig om jag tog i då, så okunnig som jag är. Kram hej. | |
Gautama | 2012-12-16 20:28 | |
![]() | Läste en persons kloka inlägg på facebook..., tar mig friheten att dela det här. Om ni orkar läsa allt så är det mycket bra skrivet och jag delar den åsikten. "Det finns de som påstår att det pågår en debatt om pepparkaksgubbar. Det gör det inte. För att det ska vara en debatt, så krävs ju två motståndare med motsatta åsikter om en fråga. Det gör det inte i det här fallet. Låt mig ta ett exempel. Facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" har 17386 likes (nästan lika många som Amnesty Interntional Sveriges facebookgrupp på 23000 likes - i sig ett förhållande som borde få människorättsaktivister som Raoul Wallenberg att vända sig i graven). 17386 likes ska jämföras med den enda facebookgrupp som jag hittade som var mot pepparkaksgubben: "Rädda liv våga säga nej till pepparkakor" som har 32 medlemmar. Så vad har vi då? Var är den Stora fienden som pepparkaksgubbens vänner rasar mot? Jo, det är en ensam lärare (och eventuellt några kollegor) som svenska folket rasar mot. Det är mot dem som folkstormen rasar. Men ändå får man intrycket av att motståndet är större. Men det mina vänner, är inget annat än en konstruerad motopinion. Ett fabricerat motstånd - konstruerat och underblåst av neofascistiska opinionsbidare som vill dra ett löjes skimmer över den folkrörelse och de individer som faktiskt arbetar för att uppmärksamma etnisk diskriminering och arbeta för ett öppnare och tolerantare samhälle. Man vill gör dessa människors seriösa och balanserade arbete för rättvisa, mot etnisk diskriminering, till neurotiska överreaktioner. Detta genom att konstruera ett hot mot fenomen som står svenskarna varmt om hjärtat. Ta till exempel debatten om Tintin. Det handlade om att flytta Tintin till hyllor som låg tio meter bort från den placering de hade. Den neofascistiska opinionsmaskinen dundrade genast igång och basunerade ut sin förvanskade version av verkligheten: Kulturhuset ville ta bort Tintin helt och hållet. Genast bildades RÖR inte Tintin-grupper på facebook. Tio meters förflyttning i verkligheten som skapade miltals långa kommentarstrådar i de sociala mediernas kosmos. Den som har svårt att tro att något så harmlöst som pepparkaksgubbens vänner har kopplingar till den neofascistiska rörelsen, kan gå in på facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" och se hur de konsekvent länkar till neofascistiska opinionsorgan som Rationalisten och Exponerat. Denna facebookgrupps upphovsmän är anonyma. Man kan ju spekulera över syftet bakom detta. Men en inte helt vild gissning är att de inte vill kopplas samman med de neofascistiska rörelser de är en del av. De vill framstå som vanliga människor, som du och jag - vanliga svenssons som inte har någon annan politisk agenda än det sunda svenska snusförnuftet. Allt detta rekorderligt paketterat i slagkraftigt enkla paroller som "Nu får det vara nog!". Folk frågar sig hur det ohyggliga som hände i Tyskland under andra världskriget kunde hända. Hur miljontals judar kunde gasas ihjäl utan att tyska folket protesterade. Svaret på den frågan är ju givetvis inte entydig, men en starkt bidragande orsak var att nazisternas propagandamaskin var väldigt framgångsrik när det gällde att konstruera juden som ett hot mot tyska traditioner och tysk kultur. Även här - precis som i dagens Sverige och på de sociala medierna - så använde man sig av bilder som raljerade och humoriserade över den judiska minoriteten, bl a genom tidningen Der Stürmers karikatyrteckningar (jämför den ockrande juden med stora onda ögon och kroknäsa med fotot på en kvinna och barn i burka bredvid två svarta soppåsar som just nu sprids på facebook). Precis som i dagens Sverige, så fanns det ju hos den tyska befolkningen en sorts vardagsrasism, vilken nazisterna kunde blåsa liv i. Så på frågan hur det ofattbara som hände i Tyskland (som enligt många neofascister aldrig har hänt) överhuvudtaget kunde tillåtas, så är ett svar helt enkelt att tyska folket, som svar på judarnas hot mot tyska traditioner och kultur, tänkte: "Nu får det vara nog!" | |
Minta | 2012-12-16 20:35 | |
![]() | Mycket bra. | |
Minta | 2012-12-16 20:42 | |
![]() | Snacka om lättkränkthet, en liten pepparkaksgubbe och tre Disneyfigurer och det blir folkstorm. | |
Minta | 2012-12-16 20:42 | |
![]() | Vem äger det problemet då? | |
Maradona1986 | 2012-12-16 20:53 | |
![]() | Gautama, bra skrivet och bra att du delade med dig. Sedan får man ju säga att det finns tre separata "debatter" som är väldigt olika: 1) Pepparkaksdebatten är, som Gautamas inlägg mycket riktigt påpekar, egentligen ingen debatt. Det är en kombination av enskilda individers beslut på mikronivå och en del missförstånd. Detta skulle vi väl mycket väl kunna lägga till handlingar som en icke-fråga 2) Tintindebatten å andra sidan handlar om att Tintin i Kongo idag är fullständigt oacceptabel som litteratur, men å andra sidan ett viktigt tidsdokument eftersom den faktiskt visar på de tankar och de uttryck som fanns på den tiden. Det är viktigt att inte gömma undan detta men samtidigt är det också viktigt att visa detta i rätt kontext. Förlagets lösning att i senare versioner publicera Tintin i Kongo med ett kommenterande förord som beskriver historien är bra och rimligt. Helt OT, men om man vill höra mer om den historiska kontexten rekommenderar jag P3 Dokumentär om Kongokrisen som finns på SRs hemsida. 3) Kalle Ankadebatten handlar om att ett multinationellt bolag uppdaterar en tecknad film från trettiotalet med att klippa bort rasistiska stereotyper som idag inte ens hade kunnat presenteras på produktionsbolagets första idémöte. Detta är en uppdatering som har skett många gånger förr och kommer att ske igen. Det intressanta är ju snarare hur det kommer sig att de sekvenserna inte klippts bort tidigare. Dessutom är det en stor skillnad mot Tintindebatten, där hela verket handlar om just Kongo och den tidstypiska rasismen är central för historien och just därför måste behandlas och kommenteras i dagens kontext, men kan och ska inte klippas bort. En tecknad julhistoria å andra sidan blir inte sämre för att man väljer bort ett par marginalscener av slentrianrasism från den tiden. | |
apbur | 2012-12-16 20:58 | |
![]() | Minta, om det är mig du frågar så har jag inte blivit kränkt av Disneys agerande. | |
Minta | 2012-12-16 21:02 | |
![]() | Nej, jag menar inte dig utan alla som menar att det är de kränkta som äger problemet. Det är ju många som blir kränkta av olika orsaker, de som blir kränkta av bilder mm. och de som blir kränkta av att dessa blir kränkta och därmed påverkar vad som får ses. Men alla kränker ju någon här eller hur? | |
apbur | 2012-12-16 21:10 | |
![]() | Jag vet inte riktigt vad du menar med kränkt och förstår inte heller det här med att man skulle bli kränkt av att andra blir kränkta. Kanske man blir upprörd eller tycker att det är fel och överdrivet men kränkt blir man väl inte? Möjligtvis blir ens frihet kränkt. | |
Måns_E | 2012-12-16 21:16 | |
![]() | Scenerna har ju dessutom klippts bort innan. | |
Minta | 2012-12-16 21:19 | |
![]() | Kränkt eller arg eller ledsen eller rädd, jag vet inte vilka epitet som passar vem. Det är alltid någons frihet som inskränks. | |
Lill-IT | 2012-12-16 21:19 | |
![]() | Mm.. då var det sveriges television som tog bort dem. Var det inte ramaskri då med? | |
Måns_E | 2012-12-16 21:21 | |
![]() | Nja, det var väl Disney det också, jag minns inget ramaskri, men det kanske det var. | |
Lill-IT | 2012-12-16 21:42 | |
![]() | Jag tycker som sagt tidigare att det var lite väl löjligt att ta bort delar ur en såpass gammal film. Gör en ny då, om den inte passar Disneys nya antinidbildpolicy. Den vi har tittat på i alla år är ju antik.. Jag anser att Santas workshop är ett tidsdokument.. och det är väl synd att peta i ett sådant. Förklara för barnen hur det var förr istället. Men de får väl göra som de vill. Men lite löjligt är det. Och varför bara ta bort den mörka dockan? Där finns fler mörkhyade i orkestern i leksaksparaden, och kineser. Ska man vara helt korrekt så borde alla karaktärer göras om till könslösa, gröna aliens av obestämd ålder. Då kan ingen ta illa upp. Hela versionen till dem som kommer att sakna den lilla mörka dockan: www.youtube.com/watc...m_ HUhHKWC0 | |
ingson | 2012-12-16 21:44 | |
![]() | Vart vill du komma med den där kränktvinklingen Minta? Jag förstår inte riktigt | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-12-16 21:46 | |
![]() | Håller med lillit. | |
Måns_E | 2012-12-16 21:48 | |
![]() | Det har ju petats flera gånger i tomtens julverkstad. Den har varit olika lång, och olika scener har varit med olika år. Så det är ju inte ens någon tradition att den svarta dockan alltid har varit med. | |
Minta | 2012-12-16 21:54 | |
![]() | Ingson, kan man inte säga att de som menar att kränkta äger problemet, själva har ett kränkthetsproblem när de blir upprörda över saker som inskränker deras frihet. de som blir kränkta av nidbilder och karikatyrer upplever väl också som frihet som inskränkt. | |
Minta | 2012-12-16 21:54 | |
![]() | sin frihet | |