Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-05-30 11:20 | |
![]() | Skurkaktig Skillnaden är ju i grunden att kristendom är en religion, Islam är en samhällsordning. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 11:22 | |
![]() | Kul replik nulltj. Förklara du då hur det funkar, du som är så beläst. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 11:22 | |
![]() | micro, de va de ja skrev... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-30 11:22 | |
![]() | Nä, ni gör det så bra så. | |
| micro113 | 2013-05-30 11:24 | |
![]() | Skurkaktig Ja? | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 11:24 | |
![]() | Därför är det barnsligt att tro att islamiseringen av Sverige inte påverkar samällsordningen negativt. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-30 11:25 | |
![]() | Därför är det barnsligt att tro att islamiseringen av Sverige inte påverkar samällsordningen negativt. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-05-30 11:48 | |
![]() | 50 % rabatt på SJ. Det tilltalar mig, t o m jag skulle kunna bli frälst :) | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-05-30 12:29 | |
![]() | ttiittii, underbart när Gud är med i vardagen. I det stora och i det lilla. Han bryr sig om <3 Måste vart lite jobbigt att hålla reda på kjolen haha :) Nåt som jag tycker är härligt är att nästan varje morgon när jag vaknar.. precis innan jag vaknar, så pratar Jesus till mig och säger något som lyfter min själ och har med utvecklingen av mitt liv att göra. Om inte det, så får jag drömmar som hjälper mig att förstå saker och ting. | |
| Sote | 2013-05-30 12:35 | |
![]() | Är det någon religion som har påverkat och än idag i allra högsta grad påverkar samhället så är det ju kristendomen. Att påstå att Islam inte är en religion visar ju inte direkt på någon djupare kunskap. | |
| micro113 | 2013-05-30 12:44 | |
![]() | Sote Nej, det är kristendomen har inte påverkat samhällen i samma utsträckning som Islam påverkar de samhällen där Islam är den rådande religionen. Skillnaden på islam och kristendom är att kristendom är religion, Islam är mer än en religion, det är politik, det lagen, det är en samhällsordning ... Islam gör inte heller anspråk på att begränsa sig till att vara en religion vid sidan av samhället. Det är skillnad på att "påverka" och vara överordnad samhället i övrigt. | |
| Sote | 2013-05-30 12:56 | |
![]() | Har du någon historiekunskap överhuvudtaget Micro? Det är ju liksom ingen mening att diskuttera när du uppvisar en så total brist på kunskap inom religion och historia. Det hänger liksom i allra högsta grad ihop. Och kristendomen har inte heller varit sekulär särskilt länge varken här i sverige eller i andra länder och i många länder är kristendomen fortfarande en viktig del av samhället både politiskt och i övrigt. | |
| micro113 | 2013-05-30 13:14 | |
![]() | Sote Har du någon historiekunskap? I vilka kristna länder har kyrkan varit överordnat allt? Dessutom - vi lever inte på medeltiden. Vår kyrka har reformerat, vår kyrka tolkar inte budskap statiskt såsom det gjordes i tidernas begynnelse ... Islam är och gör det. Skall vi jämföra så skall vi jämföra våra samhällen idag. | |
| Måns_E | 2013-05-30 13:34 | |
![]() | micro, i princip i alla kristna länder. Att det för närvarande inte finns någon kristen teokrati (om man bortser från Vatikanstaten) innebär ju inte att det aldrig har funnits någon kristen teokrati. Nu så finns det ju inte så oerhört många muslimska teokratier heller, den jag på rak hand kan komma på är Iran, men visst har Islam stor inverkan på många muslimska länder, precis som kyrkan har stor inverkan på en del kristna stater. Att du inte förstår likheten mellan de tre stora monoteistiska religionerna innebär inte att jag kan lite om islam, det innebär nog snarare att du borde läsa på lite mer om de ämnen som du uttalar dig om. | |
| micro113 | 2013-05-30 13:44 | |
![]() | Måns_E Ge exempel bad jag - inte spy en halvfloskel.. I kristna länder har inte kyrkan varit överordnad makten. Den har verkat vid sidan av makten. | |
| Måns_E | 2013-05-30 13:57 | |
![]() | Det bästa exemplet med teokrati jag kan komma på är katolicismen under 1500-talet då påven och hans polare hade politisk makt över alla stater som katolicismen hade kristnat. Det enda exempel jag kan komma på där islam har samma särställning är Iran. I övrigt så verkar ju islam vid sidan av makten. Ett land där kyrkan har en stark ställning och stor påverkan av civilsamhället är USA, där presidenten fortfarande svär trohetsed inför gud. Det var förövrigt inte så längesedan vi även i Sverige började varje skoldag med morgonbön och psalmer. Om man går tillbaka ytterligare några år så ansågs kristendom vara det viktigaste skolämnet. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-05-30 15:01 | |
![]() | micro måste ha missat länderna Georgien och Armenien | |
| micro113 | 2013-05-30 16:53 | |
![]() | ChalleB Nej, den katolska kyrkan var statsreligion -- den stod däremot inte över den styrande makten. Måns_E Teokrati innebär att kungarna/makten enbart svarar inför Gud - inte att kyrkan och dess tolkning står över den formella makten. Inom Islam står Gud och koranen över den formella makten - och det är också vad Islam säger - den är ett statsskick inte en religion som verkar vid sidan av staten/makten. | |
| micro113 | 2013-05-30 16:55 | |
![]() | Måns_E Du känner bara till Iran som styrs av islam??? Du måste ha en mycket begränsad karta.. Hört talas om Sharia-lagar och dess tillämpning? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-30 16:59 | |
![]() | Den katolska kyrkan stod vad jag vet över många länders övriga styre (kung/drottning); i t ex England var det först med reformerna efter Henrik VIII och Cromwells break med Rom som kungen var helt fri att fatta beslut utan kyrkans godkännande och kyrkan förbjöds att till påven överklaga kungens beslut. | |