Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 38 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2014-11-05 18:33 | |
![]() | Ja de ensamstående kvinnor med barn jag känner har flyttat dit jobben finns (om man tidigare bodde i ex. en stad med hög arbetslöshet), vidareutbildat sig eller helt enkelt knotat på och tagit de olika jobb de kunnat. Visst har en del haft det tufft i perioder men vad tusan har detta med invandring att göra? Eller är du så trångsynt att du bara kan ställa två svaga grupper mot varandra? Det finns många andra källor till resurser. | |
Måns_E | 2014-11-05 19:07 | |
![]() | Jag förstår inte heller riktigt vad arbetslösa ensamstående kvinnor med barn har i den här diskussionen att göra. Bortsett från åtgärder som utbildningsinsatser så tycker jag att ett inkomstprövat barnbidrag skulle vara ett fördelningspolitiskt vettigt komplement. Det skulle dessutom finansiera sig självt. | |
skrutta00 | 2014-11-05 19:24 | |
![]() | Det har absolut med den här tråden att göra...likväl som att jag tog upp hemlösa...vården..skola.. .utbildning...det vet ni likväl som jag att det jag pratar om är att hjälpa de som redan bor i Sverige.Den plånboken Sverige och Svenska staten nu tar pengar ur för fler nya flyktingar och invandrare kunde getts till de som redan är här.Därför är inte frågan om ensamstående med barn orelevant i frågan.Det vet jag att ni förstår utan att vränga till det..och diskutera hurvida jag är tokig eller behöver ha en partner.Vilket jag har Moose 72. | |
Måns_E | 2014-11-05 19:59 | |
![]() | Ja du, vem är det som försöker vränga till saker? Det kan man för all del diskutera. Varken jag eller limpan har påstått att flyktingmottagning är gratis. Å andra sidan så har aldrig själva idén med att bevilja asyl varit att man först och främst skall tjäna pengar på de som söker en fristad. Och bilden att Sverige står på ruinens brant och inte har råd blir lite smått löjeväckande när man betänker att Pakistan har 1,6 miljoner flyktingar. Sverige hade 2013 en BNP per capita på $57 895 Pakistan hade 2013 en BNP per capita på $1 211 | |
skrutta00 | 2014-11-05 20:08 | |
![]() | Ja där har du verkligen ett huvud på spiken...Måns va tror du det kostar Pakistan? Du kan väl ändå inte på allvar dra paralellen att det är samma kostnader för en flykting oavsätt vilket land flyktingen kommer till.?? I ditt resonemang skall altså en flykting i Pakistan kosta like mycket som en flykting gör för Sverige??? Va får en flykting i bidrag..bostad..utblidnin g...vård i Pakistan visa Sverige??? Det tycker jag du skall redovisa för mig så kan vi kanske bli överrens:) | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2014-11-05 20:16 | |
![]() | Skrutta har rätt, Måns jämförelser är rent löjliga. Och att ta hand om flyktingar från samma kultur, religion och område är en helt annan sak. | |
Måns_E | 2014-11-05 20:18 | |
![]() | Vi kan absolut diskutera de svenska trygghetssystemen om du vill det. Jag tycker inte att det är självklart att vi skall ha de generösa nivåerna som vi har idag för vissa saker. Jag tycker inte heller att det är självklart att man skall kunna få retroaktiv föräldrapenning för barn som har fötts när man inte har varit svensk medborgare. Idag så har man förvisso stramat upp dessa regler. Men för mig skulle det vara konstigt om inte alla svenska medborgare omfattades av samma regler. | |
Måns_E | 2014-11-05 20:20 | |
![]() | Stinky Lomax, vad är det för löjligt i den jämförelsen? Det är väl bra att få lite perspektiv på saker och ting? Och du tror väl inte att flyktingmottagning är gratis i Pakistan? | |
limpan__2 | 2014-11-05 20:22 | |
![]() | Det handlar inte om att världssamfundet ska anordna en fattighjonsauktion där den som kan spendera minst per flykting vinner. Och självklart har Paktistan ett annat kostnadsläge än Sverige, men även om man köpskraftsjusterar BNP-siffran är vi i Sverige tio gånger rikare (per capita)...Lite bör vi väl klara av att hjälpa till? | |
remvanrijn | 2014-11-05 21:32 | |
![]() | Pakistan har råd med att utveckla och producera kärnvapen , de måste vara jätterika . | |
Chewbacca3 | 2014-11-05 22:03 | |
![]() | Sverige är ett litet land vi kan ej ta emot alla ......som knackar på dörren | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-11-05 23:10 | |
![]() | fortfarande så kostar invandrare 2% av hela min kommuns budget,det kan knappast finnas någon som tycker det är mycket,Att Sverige skulle vara ett fattigt land är inte santHur har någon kommit fram till att Sverige är fattigt? | |
jellyflower | 2014-11-06 09:30 | |
![]() | Pakistan är inte ett fattigt land, men de saknar fördelningspolitik. De har enorm korruption. Av alla biståndspengar lär minst 50% gå rakt ner i statstjänstemäns fickor. Titti: hd.se/inrikes/2014/1...ti ngstrom/ På nyheterna igår berättades det om kommuner som inte längre kan upprätthålla lagen om skolplikt, de kan inte tillhandahålla skolgång för barn eftersom de inte har tillräckligt med skolor och förskolor till alla flyktingar. Men om du säljer nån av dina fina handväskor Tiitttiii, så har du nog råd att bygga en skola till dem. Fast då har du ju en handväska mindre och då riskerar du ju att bli liksom vanlig och trist. | |
Rhotheta | 2014-11-06 10:05 | |
![]() | Titti. Vilken kommun bor du i? | |
Rhotheta | 2014-11-06 10:06 | |
![]() | Och var har du hittat uppgiften med 2% och hur kommer det sig att du tror på den? | |
limpan__2 | 2014-11-06 10:26 | |
![]() | Pakistan har en BNP per capita (ppp-justerad) som är en tiondels av Sveriges och på ungefär 4500USD. Inte världens fattigaste men helt klart tillhörandes den underutvecklade gruppen. Korruption är såklart en orsak till avsaknaden av en positiv utveckling. Du kan väl inte mena att de har bättre förutsättningar än oss? | |
jellyflower | 2014-11-06 11:08 | |
![]() | Limpan, jag svarade bara på att Pakistan inte är ett så fattigt land som man kan tro, och så lade jag till att det bistånd som andra länder ger dem inte kommer de fattiga till godo. Nån har räknat ut att om alla biståndspengar som skänktes i samband med den senaste stora jordbävningen där kommit folket tillgodo hade de räckt till en villa åt varje hemlös familj. Men pengarna bara liksom ooops försvann! www.jstor.org/discov...44 75278671 | |
jellyflower | 2014-11-06 11:09 | |
![]() | Det är alltså inte pengar som fattas där. | |
limpan__2 | 2014-11-06 11:26 | |
![]() | Fast att det finns en hög grad korruption och pengar allokeras fel innebär inte att landet behöver vara särskilt rikt. Oftast är det just tvärtom. Du kan omöjligt påstå att de har bättre förutsättningar för att ta emot flyktingar på ett bättre sätt än oss. | |
limpan__2 | 2014-11-06 11:26 | |
![]() | Fast att det finns en hög grad korruption och pengar allokeras fel innebär inte att landet behöver vara särskilt rikt. Oftast är det just tvärtom. Du kan omöjligt påstå att de har bättre förutsättningar för att ta emot flyktingar på ett bättre sätt än oss. | |