Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade76
Mobilspel
Pågående20 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122015-02-17 15:04
Antal inlägg: 4722

Vad är det för skitsnack kovik.

Sen när utrotar Israel palestinier? Dom har inget sånt på sin agenda till skillnad från många palestinier, både i "Palestina" och i Sverige, som gärna skulle se Israel jämnat med marken och alla judar verkligen utrotade från denna jordens yta.
Var lite försiktig med vilka ord du använder.

Och i denna kamp mellan gudar skulle jag nog tyvärr sätta mina pengar på Allah, Jahve är liksom aningen mer civiliserad och som sådan står man sig slätt mot brutal ondska.

janne1212122015-02-17 15:29

"Mord är alltid mord. Krig är alltid krig. Mord och krig är alltid fel. Alltid"

Du tycker givetvis att man skulle försöka pratat Hitler till rätta i stället för att krossa honom militärt. Hmmm, inte helt säker på att det skulle fungerat. Chamberlain försökte, gick väl sådär.

limpan__22015-02-17 15:40
Antal inlägg: 2847

"Jahve är liksom aningen mer civiliserad och som sådan står man sig slätt mot brutal ondska"

Jo för GT är en endaste lång beskrivning av en stillsam och förlåtande gud som inte alls utsätter sitt folk för prövningar, kastar kvinnor och barn till lejonen eller då och då dränker världens alla varelser i rent vredesmod. Men visst bjuder moseböckerna på civiliserade inslag av rättsskipning när det beskrivs vilka man får ta som slavar, mörda och hur man lämpligast bör agera när man belägrar en stad!

janne1212122015-02-17 15:42

Om du läst med lite fantasi hade du kanske förstått att jag menar hur man tolkar sina gudar idag, i de olika religionerna.

kovikstippen2015-02-17 16:10
Antal inlägg: 979

Lever Hitler, Janne121212?

Bor han i Palestina? Israel?

Eller hemfaller du åt det vanliga religiösa dravlet att det är smart att låta 2-3-4000 år gammal text bestämma hur vi ska leva idag. Löjligt och vansinnigt.

Så länge texterna förklarar att man ska vara god och snäll. Inte stjäla. Inte mörda, lemlästa, och tortera så hänger jag med. Men i övrigt verkar det mesta vara skapat av gubbar som vill ha makt att bestämma.

Det mesta som folk tror på skrevs när hjulet var en ny uppfinning.

Rhotheta2015-02-17 17:15
Antal inlägg: 4992

"Krig är alltid fel. Alltid"
Det innefattar 1939-1945 och är ett idiotiskt uttalande.
Stå på dig annars gör någon annan det är en mer universell sanning.

Den som vill hävda att Israel styrs av det vi kallar moseböckerna, men som ingalunda utgör mer än fröet till judendomens alla texter får vara vänlig och hänvisa till den senaste steningen som utdömdes i en israelisk domstol.

Vidare pekar Muhammed ut att judarna skall dödas. Vilka i dag levande folkslag pekar Jahve ut för slakt?

Många muslimska stater tillämpar lättvindigt dödsstraff för små religiösa förseelser. Israel avskaffade i princip dödsstraffet 1954, men Eichman avrättades 1962. Folkmord, brott mot mänskligheten, brott mot det judiska folket kan teoretiskt ge dödsstraff i Israel.

Det är inte seriöst att påstå att Israels juridik kan hämtas ur en bronsåldersskrift på samma sätt som islamisternas. Israel agerar utifrån realpolitik och inte primärt på uppdrag av gud. Det finns strömningar i Israel som vill besätta [vad de respektive uppfattar som urisrael]. Det finns dock tydliga realpolitiska skäl att inlemma västbanken och gaza utan att ta med palestinierna. Där går de till en del hand i hand. Det finns dock minst lika goda realpolitiska skäl att låta bli. Därför blir det nog status quo länge till.

limpan__22015-02-17 18:42
Antal inlägg: 2847

Det är väl ingen som påstått att israelisk juridik hämtas direkt ur religiösa urkunder? Mitt inlägg handlade mest om att det är rätt löjligt att kalla guden i GT för civiliserad, men lyckligtvis har judendomen en förmåga till förnyelse och anpassning och det är något som andra religioner bör ta efter.

janne1212122015-02-17 18:45

"men lyckligtvis har judendomen en förmåga till förnyelse och anpassning och det är något som andra religioner bör ta efter. "

Är det någon särskild religion du tänker på???????

Rhotheta2015-02-17 18:51

Jag håller helt med, Limpan.

Måns_E2015-02-17 20:16
Antal inlägg: 12023

Nåja, idén om storisrael är väl ganska religiöst förankrad inom judendomen?

Och just den idén skapar ju oerhört många konflikter, och leder till orättfärdiga handlingar.

Men det kanske inte räknas?

totravel - Ej medlem längre2015-02-17 21:22
Antal inlägg: 4735

Måns_E,

Jag tror precis som du att idén om Stor-Israel har stark förankring i vissa sionistiska kretsar. En fråga som kanske är allvarligare och som jag tycker uppstår i dagens läge är om Netanyahu funderar på att gå vidare i Ariel Sharons fotspår och även införa idén på ett politiskt plan.

Vissa förändringar i Israels regering i slutet av förra året inför det kommande valet, där några moderata ministrar blev av med sina jobb, skulle kunna tyda på det. En Netanyahu-styrd regering utan moderata motkrafter får i högre grad fritt fram för att driva en mer territoriellt aggressiv politik.

Jag skulle bli oerhört förvånad om valet skulle leda till ett regimskifte i Israel. Frågan är om Netanyahu är intresserad av att förhandla eller om han gör en satsning mot genomföra planen för att skapa Stor-Israel som i mångt och mycket rent målmässigt påminner om Hamas programförklaring från 1980-talet, men med motsatt etnicitet.

Intressant intervju med Israels ambassadör Isaac Bachman i P1 idag. Någon som hörde den?

Rhotheta2015-02-17 21:27

Då fick du svar, Limpan. Det finns en hel del som tror att det handlar om religion. Stor-Israel är fö mycket mer är Västbank och Gaza.

totravel - Ej medlem längre2015-02-17 21:41

Rhotheta,

Om du med ditt inlägg menar att jag tror det handlar om religion så har du som vanligt lyckats med konststycket att missuppfatta mig helt. Religion är en av många faktorer i en mycket komplicerad ekvation.

janne1212122015-02-17 21:52

Hörde att intervjuaren insinuant frågade ambassadören om inte judarna hade sig själv att skylla, i alla fall lite grand, för all förföljelse.

Rhotheta2015-02-17 22:44

Totravel
Skriv det då.
Jag tycker för övrigt att ekvationen är ganska enkel. Den har bara ingen enkel lösning.
Och religion är verkligen ingen stor faktor från Israels sida. Tveksamt om den är så väldigt stor från palestinas heller. Däremot den övriga muslimska världen.
PS "We used to live here" är inte religion. Det är historia. "God promised us a much bigger place than we ever had" är religion.

totravel - Ej medlem längre2015-02-18 21:31

Rhotheta,

Hört talas om pragmatisk realpolitik?

totravel - Ej medlem längre2015-02-18 21:35

"Spela korten som man har på hand", "Anpassa schackdraget efter situationen på brädet". Du gillar att förankra dina skeva insikter i betydelselösa historiska definitioner. Ett icke så sympatiskt drag......

nogfog2015-02-19 12:44
Antal inlägg: 262

Måns ! Förlåt en okunnig men jag sökte efter info om israeliska tankar om ett Stor Israel men hittade inget på nätet förutom det som Radio Islam skriver. Kan du förklara hur drömmarna ? om ett Stor Israel påverkar politiken idag ? Vilka Ledare i Israel kämpar för ett Stor Israel ?
Med vänlig hälsning nogfog

Måns_E2015-02-19 16:25
Antal inlägg: 12023

Enkelt uttryckt så kan man väl säga att många religiösa israeliska bosättare drömmer om ett storisrael, utan palestinier.

en.m.wikipedia.org/w...te r_Israel

nogfog2015-02-19 16:37
Antal inlägg: 262

Måns Kan du ge källa på dina uppgifter. Inte wikipedia .

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?