Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kuralo | 2013-08-11 16:32 | |
![]() | Det är sant att ingen av oss kan säga vD dom händer när vi dör för vi har inte varit där ännu i detta liv. Min tanke är att det är lite vilseledande att säga att vi ångrar oss när vi står inför vår skapare, däremot så får vi "se"sånt vi gjort och sånt vi borde ha gjort men aldrig gjorde. Inte för att vi ska känna skuld eller ånger, det tror jag inte att vi gör i det tillståndet, utan bara för att vi ska veta vad själen lärt under livet och vad vi ev missade. | |
| siwu | 2013-08-11 17:19 | |
![]() | Ok, jag är uppvuxen i kyrkan. Trivdes väl sisådär i den miljön, tyckte t ex att tungotal var läskigt. Och de andra ungdomarna var mest intresserade av killar o hästar :) I högstadiet träffade jag bra ungdomsledare på läger som jag kunde prata med o ställa frågor. Då bestämde jag mig för att va kristen. Livet är hårt, men jag stretar vidare. Jag har skrivit att jag tror några kan ändra tro om de väl möter Jesus, det är för att jag tror att Han kan presentera sig så mycket bättre än vi någonsin kan. Liknelsen med en god far eller mor håller inte då flera har dåliga föräldrar. | |
| jellyflower | 2013-08-11 17:29 | |
![]() | Tittii, du är en gås och du ska inte uttala dig om mitt umgänge, för om det har du inte den blekaste aning. Du har ingen aning om vem jag är och vem jag umgås med, och du ska bara hålla käften när det gäller för dig okända människors sexliv. Att du inte begriper ett dugg av något resonemang vad det än gäller är vi vana vid här på forumet, men du ska ge fan i att antyda äckligheter om människor du inte vet något om. Ett till sånt inlägg så rapporterar jag dig till Mouche, för det är helt och hållet oacceptabelt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-11 17:39 | |
![]() | eftersom du skriver att du blir påtvingad religion och religiösa saker,inte är det någon här som tvingat dig till något,vem är det då som tvingar dig? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-11 17:42 | |
![]() | Gunilla,alla blir deprimerade och ledsna oavsätt om du eller jag är Lristen eller ej | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 18:04 | |
![]() | Dino- Ja, jag har många mål i olika kategorier, men dom flesta handlar om att bli en bättre människa. (eftersträva att bli mer lik Jesus) Kunna förlåta människor som varit och människor som kommer i min väg, hjälpa människor på olika sätt, bli modigare, uppleva glädje tillsammans med vänner och familj, hjälpa en vän genom sorg, vara vän åt dom som inte har vänner, uppmuntra människor (för då blir även jag mer hel) Sen det här med bibelorden, jag vräker inte bara ur mig dom. Man kan känna sig fördömd av ordet om man inte är på god fot med Gud. Guds ord är ju som ett tveeggat svärd som skiljer åt ande och själ. | |
| dinodog | 2013-08-11 18:25 | |
![]() | ordminna du vinner mest på att vara dig själv. Att "eftersträva och bli mer lik Jesus" går inte. Det blir lite martyr över det "se hur jag offrar mig själv" Det du gör för andra mår du bra på, och jag är säker på att de du hjälper är tacksamma. | |
| Sote | 2013-08-11 18:34 | |
![]() | Orminna. Nä man känner sig inte fördömd. Det är nog snarare så att man känner sig trött eftersom man faktiskt inte tror på det. Bibelcitaten och prisandet tillför absolut ingenting till debatten annat än irritation. Och nu talar jag naturligtvis om icketroende då. Lika bra att förtydliga det. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 18:51 | |
![]() | dinodog- Därför ber jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära er själva som ett levande och heligt offer som behagar Gud. Det skall vara er andliga gudstjänst. 2Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt. Rom 12:1 | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 18:53 | |
![]() | Sote, Du skrev: Det är nog snarare så att man känner sig trött eftersom man faktiskt inte tror på det. -då tycker jag det är underligt att du är i den här tråden? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 18:54 | |
![]() | Dinodog- Du skrev: Att "eftersträva och bli mer lik Jesus" går inte. Det blir lite martyr över det "se hur jag offrar mig själv" - Frambär er själva som ett levande och heligt offer som behagar Gud. | |
| dinodog | 2013-08-11 19:09 | |
![]() | Åter en massa citat blir tröttsamt det här. Men okey jag ska förtydliga mig då. Jag menar att man ska göra det bästa man kan för andra. UTAN att ha någon slags BAKTANKE och plocka pluspoäng för att man "efterliknar Jesus". Du ska göra saker ÅT andra utan att själv ta dig för bröstet och säga att jag gör detta för Jesus. Ditt sista citat begriper jag inte riktigt vad det har att göra med att man är behjälplig gentemot andra. . | |
| Sote | 2013-08-11 19:11 | |
![]() | Ordminna- jag är i tråden av samma skäl som flera av dom andra icke troende, för att försöka förstå vad som gör att man kan gå på detta idag när vi vet så oerhört mycket mer om hur allt blev till, om universum, vetenskap demokrati och annat. Religionen behövs inte längre för att hålla människor på mattan eftersom vi lever under helt andra förhållanden idag. Nu pratar jag om vår del av världen, det samhälle vi lever i här i landet idag. Jag vill höra egna ord inte predikningar, bibelcitat och annat eftersom det kan jag läsa mig till på egen hand. Been there done that...... | |
| Gunilla _ | 2013-08-11 19:17 | |
![]() | ttkiittii; vad menar du då med "deprison,om någon dött,och så det mörker man är i som inte Kristen,sett från våran sida,för ni tycker ju inte ni är i mörker"? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 19:18 | |
![]() | Dinodog- Men Guds ord är ju det jag lever efter, därför är det så viktigt för mig med bibelord. Jag tror heller inte mkt på debatter, för det enda raka är att skriva Guds ord. Du har rätt att man inte ska någon baktanke när man hjälper människor. Många människor, inklusive mig själv, har varit mkt så att man gärna vill ha nåt i gengäld. Om någon säger att hen vill ha min kappa, så säger Jesus att om någon ber dig om något så ge utan eftertanke. Varför säger han så? I Guds ord står det att vi ska samla skatter i himlen och inte på jorden. Vi kan Förvänta oss att bli ersatta för det vi ger (Lagen om sådd och skörd) Man ska givetvis göra allt i kärlek och inte ta sig för bröstet och tycka att man varit så duktig. Det sista där var för att du tyckte att vi gör oss till offer/martyr, men Gud säger att vi ska frambära oss som levande heliga offer. Jesus var också ett levande heligt offer för oss. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 19:21 | |
![]() | Sote- ok. Undrade bara eftersom du blir trött och irriterad. Det som många tror fel är man som kristen skulle vara kuvad på nåt sätt. Det är ju så fel det kan bli att säga så. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-11 19:24 | |
![]() | Tack för ikväll. | |
| dinodog | 2013-08-11 19:35 | |
![]() | Jo men inte skulle du ge en vilt främmande människa din jacka om den bad dig om den?. Du skulle inte öppna upp din dörr för en hoper främmande människor, och släppa in dom och bjuda dem på middag. Du måste väl tänka som så. Är det här möjligt när du läser något i bibeln. Kan det jag läser nu vara genomförbart? Kan du med med egna ord förklara vad "Gud säger av vi ska frambära oss som levande heliga offer". Exakt vad är ett levande heligt offer? | |
| Gunilla _ | 2013-08-11 19:49 | |
![]() | Om vi skulle ta och börja om från början, det här med Adam och Eva; Gud skapar Adam och Eva De förökar sig som kaniner Deras barn får barn med sina syskon Sen kommer gud på att det var ju lite knasigt och förbjuder sex med nära släktingar Adam blev 930 år gammal Osv. hur, Hur, HUR kan man tro på det? | |
| Gunilla _ | 2013-08-11 19:51 | |
![]() | Och... hur kommer det sig, om alla härstammar från Adam och Eva, att vi ser så olika ut beroende på varifrån vi kommer? | |