Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2013-08-11 20:01 | |
![]() | Jag tror att Gud skapade flera människor, Adam och Eva är bara ett exempel. Brodern som blev mördare, mördade sin bror, han flydde ju bort till ett annat "samhälle" där han tog sig en fru! Tror nog Gud skapade vita, färgade, osv. Annat blir ologiskt för mig. | |
| siwu | 2013-08-11 20:05 | |
![]() | Tex kongoleser och asiater skiljer sig väldigt mycket åt i utseende. Kan väl inte härstamma från samma människa? Kul nu fick ni mina funderingar utan bibelord ;) | |
| Gunilla _ | 2013-08-11 20:12 | |
![]() | Och där tviste återigen "de lärde"... www.brobyggarna.org/....k ain.html | |
| Rultatultan | 2013-08-11 20:32 | |
![]() | @ordminna Du skrev: "Rultan, Jag tror du förstår skillnaden i att vara frälst och inte frälst och i vilken mån man påverkas av denna världens ande och av otro. Det finns ju olika slags mörker man kan befinna sig i." Jo, att vara frälst innebär att kunna "gömma sig" i Jesus och därmed i Guds ögon bli syndfri. Vi är inte längre slavar under synden, det är sant. Men nog påverkas ALLA av den världen vi lever i, fallen som den är? Kristen eller inte kristen? | |
| siwu | 2013-08-11 20:37 | |
![]() | Ah, jag kan inte öppna länkar i nallen....kan du sammanfatta lite kort Gunilla? | |
| Gunilla _ | 2013-08-11 20:41 | |
![]() | "Alla människor härstammar från Adam och Eva Kain och hans bröder måste ha gift sig med en syster eller ett syskonbarn. (Eftersom människorna levde så länge får vi tänka på möjligheten att en del i den första generationen faktiskt kunde gifta sig med ett syskonbarns barnbarn osv.) Gud välsignade dem (Adam och Eva) och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! 1 Moseboken 1:28 Det var Guds vilja att människornas antal skulle förökas. Människorna i de första generationerna hade faktiskt inget annat val än att gifta sig med en släkting. Det står inget i Bibeln om att Kain skulle ha träffat den han gifte sig med på en annan plats (ett kanske vanligt missförstånd som lett till spekulationer om ett annat folk vid sidan av Adams och Evas släkt.) Kain kan ha tagit med sig sin hustru till landet Nod där han bosatte sig. Staden som nämns byggde Kain själv: Så gick Kain bort från Herrens ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden. Kain kände* sin hustru och hon blev havande och födde Hanok. Och Kain byggde en stad och kallade den Hanok efter sin son. 1 Mos. 4:16,17 *kände Det hebreiska ordet för "känna" har ofta innebörden "ha nära gemenskap med, ha intimt umgänge med"" | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:50 | |
![]() | Incest är rätt vanligt i Bibeln. T.ex. var Abrahams fru Sara hans halvsyster, Lots döttrar gökade med sin pappa (ni vet när de flydde från Sodom och Gomorra - man undrar ju vad det var för synder de höll på med där om Gud tyckte att den där trion var värd att spara). en.wikipedia.org/wik..._t he_Bible | |
| siwu | 2013-08-11 21:23 | |
![]() | Tack Gunilla! Ja det finns olika sätt att tänka kring bibeltexter | |
| Gunilla _ | 2013-08-11 21:41 | |
![]() | Hur kommer det sig att det är så okej att tolka bibeln precis efter eget huvud? Hur skulle det funka gällande en instruktion om huruvida man byter vattenpump på bilen eller för den delen bara en så enkel sak som att läsa en deckare (står det att Kalle mördar Olle så är det väl knappast någon som börjar ifrågasätta och tolka om den saken). De flesta vet väl dessutom hur det brukar gå att montera ihop en Ikea-möbel genom att gena sig genom monteringsanvisningen..? | |
| dinodog | 2013-08-11 21:53 | |
![]() | Ja det är märkligt att man kan tolka en text på flera olika sätt. Men det mest fascinerande, är att det som står i bibeln och som många följer hände långt innan människan blev någorlunda civiliserade. | |
| siwu | 2013-08-11 22:04 | |
![]() | Om jag vore medlem i en sekt så fick jag inte tänka själv....... Gunilla, har du någon teori om hur människan fick så olika hudfärger, drag? Nyfiken! Ja fler får dela med sig. Jag tycker det är intressant att fundera på. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-08-11 22:15 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...72 75776.ab Ytterligare ett exempel på att religion inte bör ha en särställning i lagstiftningen. | |
| shulten | 2013-08-11 22:22 | |
![]() | Siwu, om du t.ex betraktar olika hundraser med dess olikheter, som människan har avlat fram så är det väll inte så svårt att tänka sig olika yttre drag hos olika grupper av människor här i världen? | |
| siwu | 2013-08-11 22:26 | |
![]() | Jamen, om den första människan var blek....går det att avla fram en svart? Ja de är nästan svarta(och väldigt vackra) i djupaste afrika. Och tvärtom. | |
| shulten | 2013-08-11 22:28 | |
![]() | Precis, men de första homo sapiens var nog svarta... | |
| Kuralo | 2013-08-11 23:03 | |
![]() | Gunilla Om du och jag läser samma roman så är det garanterat säkert att vi inte upplever den likadant förutom vissa fakta som ev kan finnas. Likadant är det med musik, poesi och what ever. Naturligtvis är det så med Bibeln också och man kan inte läsa den bokstav för bokstav, då kommer man aldrig igenom den och kan aldrig förstå. | |
| shulten | 2013-08-11 23:11 | |
![]() | Nu är väll inte en roman en instruktion på hur du bör leva ditt liv? | |
| Måns_E | 2013-08-11 23:17 | |
![]() | siwu, Här har du en förklaring till varför människor har olika hudfärg i olika delar av världen: www.svt.se/nyheter/v...ar -hudfarg | |
| shulten | 2013-08-11 23:18 | |
![]() | Kan det vara så som Nietzsche sa, dvs vill man ha kontroll på människorna så skall man ha otydliga regler så att de har ett ständigt dåligt samvete, då blir det inget fokus på revolt från t.ex de som förtrycker en? | |
| Kuralo | 2013-08-12 00:17 | |
![]() | Nu är väll inte en roman en instruktion på hur du bör leva ditt liv? Shulten: Nej det var ett exempel | |