Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
graniten2010-04-23 19:09
Antal inlägg: 106

Miss_jk är en härlig Djurgårdstjej, stå på dig, dom som hackar på dig har ju noll koll.
Såna som läser och tror på det som skrivs på aftonbladet.

Miss_jk2010-04-23 20:32
Antal inlägg: 8941

Då så, här får du den första delen av min "lilla" analys av slutspelet, Konvalt. Hoppas nu att du läser den, för det kommer nog ta lite tid att skriva!

Kvartsfinalserien mellan Djurgården och Brynäs var något som jag såg som ett mardrömsmöte mellan två historiska tungviktare i svensk ishockey. Två föreningar med historia, kultur och anor. Att de sedan även har stora supporterskaror runt om i landet, bäddade för en väldigt belyst och bevakad matchserie. Brynäs som på många sätt liknar Djurgården i balansen mellan ungt och gammalt, trodde jag skulle generera oerhört tuffa matcher. Match ett visade Brynäs tydligt att deras chans att vinna matchserien låg i ett bra resultat i första hemmamatchen. De skulle sätta hög press, utan att för den skull försaka sin spelidé. Trots vetskapen och Brynäs tuffa inställning fick vi en drömstart genom Danielsson (som ironiskt nog spelade några år i Brynäs och var omtyckt). Efter vårt första mål vaknade Brynäs till, och sedan inträdde något som senare blivit talande för slutspelet. Junisarna trädde fram. Rödin och Järnkrok, som jag faktiskt imponerades över, virvlade runt och skapade oreda för oss. Men det var tack och lov bara dessa junisar (ihop med pensionären Molin) som såg möjligheten att slå ut oss. Wesslau som senare ska bli slutspelets gigant var mänsklig. Vår effektivitet och tyngd avgör senare matchen, och det är tydligt att vi försöker lira vårt eget spel även på bortaplan. De är inte en tillfällighet att vi blev seriens bästa bortalag. Matchens behållning och det avgörande målet står firma Nilson/Ölvestad för. Mackan glider skickligt igenom och serverar Ölvestad en fantastisk "macka", utan att ens lyfta blicken åt dennes håll. Ett fantastiskt mål.

Match två slarvar vi mycket och bör avgöra matchen tidigare. Vi spelar riktigt bra de två första perioderna, för att i tredje bjuda in Brynäs, som inte är sena att fånga möjligheten. 1-1 och sudden kändes snöpligt. Att sedan domaren väljer att ta en mycket tveksam interferenceutvisning på Falken, avgör för Brynäs. Här kan jag faktiskt erkänna att jag blev nervös och det kändes onödigt att bjuda in Brynäs i matchserien efter att haft ett mentalt övertag på dem efter bortasegern.

Match tre, återigen i Gävle, var mindre spännande. Här körde vi klart över Brynäs och 0-4 efter två perioder skulle komma att bli en övermäktig uppgift. Känslan var att Brynäs i tredje skulle provocera och försöka få nyckelspelare i vårt lag ur balans och kanske till och med få med sig ett par matchstraff som skulle rendera i avstängningar inför match fyra. Tack och lov blev det en lugn tredje och vi spelade bara av matchen.

Match fyra var den absolut sämsta matchen från vår sida. Brynäs var bra och spelade totalt emot sin egen hockeyfilosofi. Det var ett fartigt och innovativt Brynäs som matchen igenom ställde till oreda för oss. Men hockey är inte alltid rättvis eller logisk, utan efter lite tur och effektivitet lyckades vi vinna med 2-1 och få Brynäs i en rejäl brygga. 3-1 och en fullsatt Glob med kniven mot strupen är inget man önskar sig som bortalag.

Match fem, och inramningen var (som vanligt) fantastisk. Djurgården påvisar tydligt att detta ska bli den sista matchen mot Brynäs för denna säsongen. Vi öser på i hopp om att tidigt gå ifrån, och detta lönar sig. 3-0 efter ett par minuter i tredje och matchen borde varit körd för Gävlelaget. Men som det sägs inom hockeyn är 3-0 det värsta man kan leda med, då det vaggar in laget i en falsk trygghet och man drar omedvetet ned på tempot. 3-1 kom av bara farten och när vi fans började skönja semifinal brakade ett oväntat skott efter tekning in från vänster. 3-2 och paniken var ett faktum. I sista sekunden får Brynäs en chans från ingenstans och allas vår veteran Ragnarsson räddar med benet, när Wesslau faktiskt är skymd och bortspelad. Vi var i semi.

Brynäs stod genom hela matchserien för den hockey de tror på. En defensivt stark uppställning som alltid möter motståndaren i egen zon med 5 man. Kort sagt den hockey som gjorde att de överpresterade och enkelt tog sig till slutspel. En form av destruktiv hockey, som kanske inte alltid är den vackraste att kolla på, men ack så effektiv. I denna serien mot oss hade de även spetsat till den offensva biten, och påvisade flera gånger att de kan delta offensivt i spelet.

Vi är den totala motsatsen till Brynäs spelmässigt, och vill ha mycket puck och styra matcherna. Vi spelar med spelskickliga backar som ska styra våra uppspel som genom yttrar touchas ned till rundeln, där ett allt som ofta långt anfall inleds. Sedan maler vi ned motståndarna tills resultatet infaller. Vi ger inget gratis för motståndarna och är ständigt på dem och stör och gör det allmänt jobbigt.

Med dessa förutsättningar borde matchserien gått till 7 matcher, men genom lite tur, kvalitativa fördelar, samt en slug räv i båset malde vi ned Brynäs relativt enkelt. Hardy valde Brynäs mot spelarnas vilja, men när allt ska summeras är det tydligt att vår käre Hardy visste vad han valt, och att han inte lämnat något åt slumpen. Visst, matcherna som spelades var jämna, men det var inte så att någon ifrågasatte de 4 segrar vi snabbt vann. Konstruktiv hockey slog destruktiv. Det tackar vi för.

Hjältar i Brynäs: Junisarna Järnkrok och Rödin.
Anus i Brynäs: Förstakedjan med Dixon i spetsen. Skäms på er. Utan en stark förstakedja kommer man inte långt i ett krävande slutspel.

Hjältar i DIF: Hela laget. Vi hade fyra produktiva kedjor som ständigt bröt ned Brynäs. Förstafemman levererade starkt och Wesslau började sin resa till en supermålvakt, som kanske, kanske kan vara skillnaden mellan guld och silver.

Detta var alltså första delen. Kvartsfinalserien. Nu ska jag ta och göra lite kväll. Fortsätter kanske senare.

KLuBBeR - Ej medlem längre2010-04-23 20:44
Antal inlägg: 5771

:)

Maja G2010-04-23 20:46
Antal inlägg: 10730

oj!

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-23 21:05
Antal inlägg: 1682

Den bruden är insatt:-))

klobba2 - Ej medlem längre2010-04-24 18:43
Antal inlägg: 2332

HV KUNGAR PÅ HOVET
DIF KUNGAR AV SAND.................

Challe_B - Ej medlem längre2010-04-24 18:45
Antal inlägg: 5853

jävla HV. flyt till max

Egenskap - Ej medlem längre2010-04-24 18:55
Antal inlägg: 8331

SMGUUUUUUUUULD TJALALALALAAAA SMGUUUUUUULD!

graniten2010-04-24 19:01
Antal inlägg: 106

Grattis HV.
Men man blir stolt när man ser DIF, vilken fest hovet skapade dessa kvarts/semi/finaler.
Sverige har nog aldrig sett och hört en bättre stämning på hockey någonsin. Och nu är jag ganska säker på att det blir en DIF dominans i hockeyn igen i några år. Guldet till Stockholm nästa år och grattis igen Sveriges Jerusalem :)
Nu kan vi koncentrera oss på fotbollen, där det tyvärr går tyngre.

L-G2010-04-24 19:11
Antal inlägg: 78

GRATTIS HV

Svardfisk2010-04-24 19:28
Antal inlägg: 101

Vårat lag är nummer ett,
åh vi älskar bara HV71!

SM GULD :D :D :D

Egenskap - Ej medlem längre2010-04-24 19:56
Antal inlägg: 8331

VI SJUNGER HÅÅÅÅVVVEEEEE, HÅÅÅÅVVEEEEE SJUTTIOETT!

Pubbe2010-04-24 20:43
Antal inlägg: 4593

SM GULD, SM GULD, SM GULD
:D :D :D

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-24 20:51
Antal inlägg: 459

Hatten av för HV 71. Grattis!

Och tack till Djurgården för en strålande säsong.
I höst blir det derbyn mot AIK. Vi hälsar ishockeyn välkommen tillbaka till Stockholm.

Maja G2010-04-24 21:39

Gick en stilla promenad hem från jobbet. Hörde några vrål lite längre bort, tänkte: Vad är det för bråkstakar som är ute i Sveriges Jerusalem och stör vår frid?

Gick försiktigt fram mot skaran som stod utanför Harrys och insåg att det inte var några bråkstakar utan vanliga hederliga bönner som var ute och då fattade jag att:

HÅVEEEEEE BLÅÅÅÅ ÄR DE BÄSTA!!!:)

Skämt åsido, satte mina tanter o gubbar framför TVn på jobbet och sa att nu ska vi ha en riktigt trevligt samkväm och titta på hockey. Att jag sedan höll på att skrämma slag på de stackare då Håve vann, ja det bjuder jag på!:)

krillo184422010-04-24 21:53
Antal inlägg: 442

Så sluta det rättvist.

sackosäck - Ej medlem längre2010-04-24 21:53
Antal inlägg: 93

Grattis Maja och grattis HVBLÅ!

Maja G2010-04-24 21:59

Tack SaccoSäcken!

Vilken folkfest det är i stan ikväll alltså!!

Jag, som är en mycket disciplinerad kvinna, håller mig hemma eftersom det vankas jobb imorgon igen, men jag hör utanför min balkong vilket liv (LIV!!!!) det är och jag gläds med alla bönner i hela Jönnet!!

SM-GULD,SM-GULD, SM-GUUUUUUUUULD!!!

sackosäck - Ej medlem längre2010-04-24 22:16
Antal inlägg: 93

Du e bäst gräddnos, och det e inte miss.

Maja G2010-04-24 23:02

Hoppas verkligen att Egenskap håller bänkarna längst fram till oss nu i Råddan!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?