Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-01-17 14:34 | |
![]() | Jag äter ju kött för att jag inte har några moraliska problem med det. Dessutom tycker jag att det är gott, kanske inte hör hit men men. Jag var vegetarian en tid, och det hade ju def inte med den etiska aspekten att göra alls. | |
| le-lou | 2011-01-17 14:35 | |
![]() | Tror du att vegetarianerna hade ätit upp det kött man idag väljer att slänga? nej, vi hade slängt mängder ändå trots veggisarnas hjälp. | |
| apbur | 2011-01-17 14:41 | |
![]() | Jag med mina begränsade mattekunskaper tycker då att din slutsats är mycket märklig. Man hade inte behövt föda upp fler djur för slakt om fler människor hade ätit kött för att vi ändå slänger massvis med kött. Men man hade fortsatt slänga lika mycket kött även om fler började äta kött. Ok. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:42 | |
![]() | lantmannen.com/om-lantman nen/ Lantmännen äger både Kronfågel och Gogreen. Köper man bönor från Gogreen är man väl inte helt utanför. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:44 | |
![]() | Mängder innebär inte nödvändigtvis lika mycket? | |
| Bim1964 | 2011-01-17 14:44 | |
![]() | Har funderat på en sak. Om vi nu alla ska bli grönsaksätare och tänka på miljön. Hur har ni tänkt er att odla spannmål och grönsaker utan gödsel? Det växer inte särskilt bra utan gödning, och om vi nu ska bli så många som äter grönt kommer det att behövas enorma mängder av just grönsaker och spannmål om det ska mätta alla på vår jord. Ja det finns ju visserligen konstgödsel men det är väl inte att föredra framför "riktigt gödsel"? Men eftersom vi inte ska ha någon boskap, när vi alla ska sluta äta kött får vi heller inget naturligt gödsel. Hur vi än vänder oss så har vi ändan bak, vi är alla beroende av varandra, på det ena eller andra sättet. Människan är oliktänkande och det är väl bra i sig, men det är inte undra på att det blir krig här i världen. Bara här är vi ju rörande oeniga om vad som är rätt/fel vad det gäller att äta kött/inte äta kött. Jag har provat på att vara vegetarian under en tid. det var ingenting för mig. Tyckte att sojabiffarna och sojakorvar var vidriga. Likaså med grönsaksbiffar och quorn. Blev aldrig riktigt mätt heller för den delen. Linser och böngrytor fick jag ont i magen av. Fick väldigt mycket gaser i magen av dom. Men jag skriver det igen, jag respekterar att det finns grönsaksätare, och jag vill bli respekterad för att jag väljer att äta kött. Sedan vad som är rätt/fel det kommer vi aldrig att lösa här. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:45 | |
![]() | Good point | |
| apbur | 2011-01-17 14:47 | |
![]() | nulltj, du är också helt övertygad om att man får slänga mängder med kött för att vegetarianerna inte köper köttet? Ändå påverkar inte vegetarianerna köttproducenterna? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:48 | |
![]() | Undrar hur mycket de större köttproducenterna påverkas av att fler väljer ekologiskt kött från liten mysig gård. Det bästa som kunde hända vore nog att storproducenterna blev inspirerade och hittade på något slags halvtaskig kompromiss som de kunde kalla ekologisk och djurvänlig, fast den inte alls var det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:49 | |
![]() | Du tolkar verkligen in precis vad du vill i det man skriver. Jag skrev bara att Le-lous hänvisning till 'mängder' av kött inte automatiskt betyder 'lika mycket' som du tolkade det som. Det handlar inte om vad jag tror, det var en rent språklig korrektur. Jag har ingen vidare koll på hur mycket kött som slängs, så kan inte ge något bra svar på hur det skulle förändras heller. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:51 | |
![]() | Om vi odlade spannmål och liknande som människoföda istället för att ge det till djuren som vi sen slaktar skulle vi tjäna oerhört mycket på. Folk kommer inte sluta äta kött över en natt, så korna kommer ju finnas kvar och alltså har vi naturlig gödsel. | |
| le-lou | 2011-01-17 14:51 | |
![]() | Quorn är för övrigt rena skiten för tarmarna. vid tillverkning av quorn har använder man typ stora ballonger, vilka man på insidan sprayar ett medel på. Detta medel möglar. Möglet skrapar man bort med en skrapa, voila – quorn... blä. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:52 | |
![]() | Ja, usch för konstgjorda köttsubstitut. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:53 | |
![]() | haha du tycker qourn tillverkas på ett vidrigt sätt...ironin flödar | |
| apbur | 2011-01-17 14:53 | |
![]() | Nulltj, det var därför jag skrev ut ett frågetecken, du var fri att svara. Det kan hända att le-lou syftade på olika mängd när hon använde sig av begreppet "mängder". Jag tycker ändå slutsatsen är märklig. | |
| Sangria | 2011-01-17 14:53 | |
![]() | Nuljjt har bra och sakliga åsikter. Le-lou är inne på rätt spår också och Bim kom med ett riktigt på inlägg om gödseln. Ska det vara ekologiskt odlat då får man inte använda konstgödsel och kemisk bekämpning. Hm.....blir knepigt utan djurskit. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:56 | |
![]() | Apbur>> Du skrev ett påstående om att jag hade samma åsikt i avfallsfrågan som le-lou, inte en fråga. Men skit samma. | |
| Sangria | 2011-01-17 14:59 | |
![]() | challe-om vi slutar med boskapsuppfödning så kommer det ju inte finnas tillräckligt med skit. Inte för att det händer över en natt precis som du själv skriver men i slutändan så blir ju det så. Fast då får vi väl börja använda människoskit istället. Vilket kanske kommer fungera om vi är endast grönsaksätare och inte köttätare längre. Men så känsliga som en del verkar vara så hittar man säkert nåt oetiskt med det också. | |
| apbur | 2011-01-17 15:00 | |
![]() | nulltj, ett påstående avslutas inte med ett frågetecken. Bara en liten rättelse. | |
| Dyslekso | 2011-01-17 15:00 | |
![]() | Hur effektiv är gröngödsling, någon som vet? | |