Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-27 12:49 | |
![]() | Men nog om detta sidospår från mig nu. Hejdå. | |
| Måns_E | 2012-11-27 12:49 | |
![]() | sp, vilken rättvisa? Vad har det med ämnet att göra? Du har mest kommit och klankat ner på mig med oneliners, som inte har ett skit med ämnet att göra. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-27 12:51 | |
![]() | Rättvisa i diskussionen. Jag håller med om att jag inte har bidragit speciellt i sakfrågan. Jag har för klena kunskaper om flyktingpolitik för att uttala mig på en intressant nivå. | |
| Måns_E | 2012-11-27 12:51 | |
![]() | Det var väl precis tvärt om vad jag har skrivit? Läser du inte mina inlägg? Enskillda flyktingar är ofta lönsamma och bidragande, men det är inget självändamål med att Sverige skall dra in pengar på asylpolitiken. Det är något Sverige gör för att hjälpa, av humanitära skäl, precis som vi ger cancersjuka mäniskor vård, även om det hade varit billigare att låta de dö. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-27 12:53 | |
![]() | Nej, inte den formulering som micro hakat upp sig på. Den sa något annat. | |
| micro113 | 2012-11-27 12:53 | |
![]() | jonisk Flyttar du till Bangladesh så räkna med att snabbt skaffa dig ett arbete eller att ha egna pengar med dig - rekommenderar jag - för samhället lär inte träda in och ge dig två års anpassning på statens bekostnad. Sannolikt inte ens en vecka faktiskt. Realiteten för fastboende 18-åringar är att det finns inga jobb för dem heller faktiskt, så inte heller för 25 åringar, 35 åringar 45 åringar osv. Det är något som man måste ha i åtanke när man planerar arbetsmarknadspolitiken. | |
| Minta | 2012-11-27 12:54 | |
![]() | Bangladesh har antagligen många lågkvalificerade arbeten. Sverige har åtaganden som Bangladesh inte har ifråga om flyktingmottagande. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-27 12:55 | |
![]() | Suck. Sa jag att jag förväntade mig det? | |
| micro113 | 2012-11-27 12:55 | |
![]() | Måns_E Det blir ju ganska ointressant att läsa dina inlägg när du inte står för vad du skriver. | |
| Måns_E | 2012-11-27 12:56 | |
![]() | Det är ju bara att läsa de inlägg som jag skrivit så framgår det ju med all tydlighet vad jag menar, det finns säkert mer än tio inlägg där jag skriver exakt samma sak, nämligen att asylpolitik inte handlar om att någon skall vara lönsam. Att jag sedan då skriver att JAG TYCKER att det är naturligt att flyktingar inte är lönsamma är ju inte direkt något konstigt i den kontexten. Att varken du SP eller Micro läser mina inlägg är tämligen uppenbart. | |
| Måns_E | 2012-11-27 12:57 | |
![]() | Micro, var står jag inte för vad jag skriver? Jag har ju skrivit exakt samma sak gång på gång på gång. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-27 12:57 | |
![]() | Jag överlämnar hårklyverierna och petimätrandet åt dom som har mer tålamod än jag med den sortens diskussioner. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-11-27 13:00 | |
![]() | Ah! Där kom det argumentet; samhället är hårt i Bangladesh - därför ska folk som flyr från krig, tortyr och ett samhälle slagit i spillror behandlas hårt i Sverige. Det ÄR naturligt att människor som flyr för sitt och sin familjs liv undan ett sönderslaget samhälle inte är "lönsamma" på kort sikt. Och kanske inte ens på lång sikt. På samma sätt kan traumatiserade infödda svenskar behöva mångårig rehabilitering och kanske heller aldrig bli "lönsamma". Att låtsas att man inte förstår detta är intellektuellt direkt ohederligt. Att följa upp det med ett aldrig sinande ordmärkande gör inte taktiken snyggare, men det är ju same old, same old från vissa debattörer. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-27 13:01 | |
![]() | Jag räknar inte med att någon ska ge mig en introduktion, jag räknar med att det tar MIG tid att bli en lönsam del av ett nytt samhälle. Och ska låta bli att ta fler fiktiva exempel, dom missförstås bara. | |
| micro113 | 2012-11-27 13:08 | |
![]() | Måns_E Fast det var ju inte frågeställningen. Frågan var vilka "naturliga skäl" som gjorde att just flyktingar inte var lönsamma - varför det var självklart. Jag ser inget sådant självklart samband. Varför skulle inte en människa som uppehåller sig i ett land med asyl kunna vara produktiv och lönsam? Det är en konstig och inställning. Ser man på flyktingar från forna Jugoslavien till exempel är de flesta just integrerade, produktiva och lönsamma.Det är också sant för stora delar av flyktingarna som kommit från Irak och Iran bl a. Det finns ingen motsägelse i att vara flykting och att tillhöra pluskontot. Tvärtom så är de som har asyl och som integrerats på arbetsmarknaden en tillgång i systemet till skillnad från gästarbetarna och säsongarna som enbart utarmar systemet. Alltså -- jag köper inte dina "naturliga skäl". | |
| Måns_E | 2012-11-27 13:15 | |
![]() | Nähä, då kanske du missade de små orden JAG TROR? Med tanke på de inlägg som jag har skrivit såväl före som efter det så borde det väl vara ganska uppenbart vad jag menar? Jag menar alltså varken att ingen asylsökande är lönsam eller att asylpolitiken drar in pengar till staten. Jag menar precis vad jag skriver att jag tror att det aldrig kommer att bli en helt och fullt lönsam affär att ta emot flyktingar, å andra sidan så är ju inte heller det huvudsyftet. Men visst jag känner såväl "lönsamma" Iranier, Bosnier och Somalier. Jag tror också att de allra flesta som kommer hit på flykt dessutom vill ha ett arbete. | |
| micro113 | 2012-11-27 13:19 | |
![]() | Jag er inget "Jag tror" Gör du? Måns_E 2012-11-27 01:55 Jag är ganska övertygad om att invandring är en plusaffär, medan flyktingar, av naturliga skäl, inte är det. Invandring i form av kvalificerad arbetskraft och högskoleutbildningar är ju inte direkt något negativt. Inte heller tror jag att de som gifter sig med en utländsk medborgare bidrar till en sämre ekonomi, eller de som adopterar ett barn. Tror du? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-11-27 13:23 | |
![]() | Vad är den exakta semantiska skillnaden mellan att "tro" och att vara "ganska övertygad om"? Är det en artskillnad eller gradskillnad? Känner du inte hur det börjar bli lite löjligt att framhärda i detta? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-27 13:23 | |
![]() | att vara ganska övertygad om något är väl att tro? | |
| Måns_E | 2012-11-27 13:26 | |
![]() | för att förtydliga, det är väl säkrast så att Micro inte misstolkar igen, och sylvia tror att jag försöker slingra mig. Så hade jag inte skrivit JAG TROR utan JAG ÄR GANSKA ÖVERTYGAD OM | |