Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kuralo | 2013-08-26 23:31 | |
![]() | Nej resurr jag är inte ett dugg upprörd, faktiskt. Men jag kan aldrig låta bli att kommentera när någon är öppet och helt utan anledning spydig. Att ttiittis skrev att ateism bara är sorgligt är väl inget att hojta högt över, hon skrev ateism och det är inte personligt mot dig. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-26 23:34 | |
![]() | Hmmmmm jag tror sannerligen jag har fått en efterträdare, det gläder mig! | |
| SämstpåBeta | 2013-08-26 23:36 | |
![]() | Men om ateism är sorgligt, så måste väl ateisten vara sorglig? Ett grovt påstående skulle jag vilja påstå. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-26 23:37 | |
![]() | Kuralo: vad är din definition av frihet utifrån din kristna tro? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-26 23:39 | |
![]() | Kuralo, så du påstår (och erkänner lustigt nog att påståendet är saknar grund!) att de flesta människor som begår grova våldshandlingar är ateister och ttiiittii säger att ateism bara är sorgligt. Helt plötsligt är det jag som är spydig? Intressant. SpB, jag är verkligen inte din efterträdare på något enda sätt ... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-08-26 23:41 | |
![]() | Någon som kan göra en sammanfattning av denna tråds 27 första sidor? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-26 23:42 | |
![]() | Jag tycker att ttiittii sammanfattade de kristnas ståndpunkt ganska väl: "ateism är ingen frihet ateism är bara sorgligt,fråga alla som varit ateister tx Göran skytte" | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-08-26 23:44 | |
![]() | Inget att diskutera med andra ord, bara cementering av ståndpunkter? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-26 23:50 | |
![]() | Svårt att diskutera när de inte ens kan förklara vad som menas med "frihet". | |
| Rultatultan | 2013-08-27 05:46 | |
![]() | @Resurrection Generalisera mera. "När DE inte ens kan förklara vad som menas med frihet" Vilka är DE? Alla kristna på forumet, fast bara två på forumet har tagit sig tid att svara? Alla kristna i hela världen, fast bara två på forumet har tagit sig tid att svara? Jag har aldrig varit ett fan av "blanket statements" i diskussioner. Dessutom, två HAR gett sina svar och förklarat utifrån sin synvinkel. Att du sedan inte godtar förklaringen, önskar mer eller på annat vis inte är nöjd med svaren, det är inte samma sak som att DE inte kan förklara vad som menas med frihet. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-27 07:12 | |
![]() | Frihet kan egentligen inte förklaras, det är en inneboende känsla som härbärgerar i det yttre. Kan jag säga att min frihet är större eller mindre än din? Jag kan kanske uppleva att min t.ex är större men likaså kan du uppleva att din är så. Båda har rätt, lika mycket som de har fel! Ingen människa är född fri, troende eller icke-troende. Kedjorna börjar tidigt eftersom vi är beroende av andra. T.ex har du valt det språk du pratar sedan du var liten? De smaker du har, är inte de uppbyggda utifrån de sociokulturella parametrar som pådyvlas dig som liten. T.ex om du växte upp i djupaste Amazonas kanske de delikataste som kunde hända dig på en dag, var att få sätta tänderna i den fetaste larven du kan tänka dig. I princip allt du gör är underställd till parametrar som du hela tiden måste förhålla dig till, t.ex lagar och regler är sådana. Väljer du verkligen dina kläder? Kan du otvungen välja att springa naken på ditt jobb. Vår frihet är begränsad, däremot kan vi uppleva att andra har större eller mindre frihet utifrån våra egna parametrar. Så frågan är inte om vi har frihet, utan hur mycket reell frihet upplever vi att vi har. Vilka utrymmen eller inskränkningar upplever vi i det stora respektive i det lilla livet? | |
| Kuralo | 2013-08-27 08:39 | |
![]() | Frihet ligger i din upplevelse, frihet gör mig kan vara fängelse för en annan. Därför är det megafel att säga att ateism skulle vara frihet, religion är inte heller frihet. Min frihet består av att våga släppa taget och lita på Guds löfte om att en dag slippa de värdsliga bojorna och slutligen bli helt fri. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-27 09:37 | |
![]() | @Rultatultan Ber om ursäkt om du tyckte att ordet "de" kladdade av sig på dig. Jag menade de som på de senaste 1-2 sidorna försökt sig på en definition utan att lyckas (och en objektivt dålig definition har inget att göra med att jag inte godtar den), men även alla de kristna världen runt, som likt ttiittii hävdar just att ateister skulle ha mindre frihet än kristna, utan att orka förklara vad de egentligen menar. Men Kuralos senaste inlägg förde oss framåt. Frihetskänslan är individuell. Däremot applicerar hon inte insikten direkt på ttiittiis påstående, men om vi gör det kommer vi fram till att det är "megafel" att säga att ateism inte skulle vara frihet. Det här påminner inte så lite om politik och skatter; en del tycker att det är frihet att betala skatt och andra tycker motsatsen. Både vänster- och högerpartier propagerar för frihet, men de menar inte samma sak. --- Om man ska definiera exempelvis färgen röd, kan man göra det genom att ange ett våglängds-/frekvensområde . Att säga att ketchup är rött duger inte av en rad anledningar. | |
| siwu | 2013-08-27 09:50 | |
![]() | Frihetskänslan kommer nog innifrån. Inför Gud känner jag mig fri. Jag tror på en kärleksfull Gud, jag är inte rädd. Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt. ( inom lagens gränser ;) ) Jag kan göra allt, äta allt, men vill inte. På min arbetsplats finns det fler regler, där får jag inte använda vilket språk jag vill, eller klä mig i vilka kläder som helst. Det finns en grej bland främst kristna ungdommar. WWJD, de har ett armband runt armen där det står så, what would Jesus do. Alltså, aha ska jag göra detta....hm vad skulle Jesus göra..... Tror alla kan känna frihet oavsett livsåskådning. Alla är fria under ansvar. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-27 09:54 | |
![]() | "Tror alla kan känna frihet oavsett livsåskådning." Skriver under på det. | |
| siwu | 2013-08-27 10:02 | |
![]() | Jo eftersom känslan kommer inifrån. Har hört om fängslade som kännt sig fria o trygga inom murarna. Andra fängslade har blivit galna av samma situation. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-27 10:09 | |
![]() | Det tror inte jag. Jag tror en del är så lättledda att de blir upplärda vad frihet är och att man endast kan känna denna frihet om du följer vissa regler. Som att betala en del av allt du tjänar till någon som garanterar att friheten fortsätter efter du dör. Jag tror säkerligen många utav människorna i självmords-sekterna kände frihet med. Var den friheten lika äkta som ni kristna påstår att guds kärlek är? | |
| siwu | 2013-08-27 10:36 | |
![]() | Du tänker på de som blir grundligt manipulerade. Men vågar de då ärligt fråga sig själva om de vill leva det livet? Det är frågan. Någon kan lura i ett barn att det är normalt att hålla i pappas snopp( förlåt) men ett barn är ett barn. Finns vuxna som är lika lätta att manipulera. | |
| dinodog | 2013-08-27 13:02 | |
![]() | Ursäkta om jag är lite trög. Men om jag skulle ha ett armband med texten "WWJD" som siwu nämner i ett av inläggen ovan. Då är det väl inte frihet? Om man ska gå runt och tänka på vad Jesus skulle ha gjort vid alla olika situationer man kan hamna i. Ponera att man ser en uteliggare ska man då stanna upp fingra på armbandet och mumla "vad skulle Jesus gjort"? Förmodligen är svaret du skall ta med dig uteliggaren hem, ge den tak över huvudet rena kläder ett varmt bad middag och en säng att sova i. För det är väl vad Jesus förmodligen skulle ha gjort. | |
| Kuralo | 2013-08-27 14:56 | |
![]() | Inte helt säkert Dinodog , han kanske bara hade stannat till för att ge några ord. | |