Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 45 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2014-11-06 11:27 | |
![]() | Om det inte saknas pengar där, hur kan ni då påstå att vi saknar just pengar här? | |
jellyflower | 2014-11-06 11:35 | |
![]() | Det vet ju alla att enbart Sverige är att lita på! Svenskt kött, svensk rapsolja, svensk polis, svenskt bistånd - vi är världsbäst helt enkelt och inget annat land kan göra nåt ens hälften så bra som vi, mycket för att de är opålitliga utomlands och går klädda i t ex turban och långklänning. Men även spanjorer och andra sk européer är knappast tillförlitliga, de har oljiga frisyrer och läspar när de pratar. Nä, ska nåt bli gjort så ska präktiga Sverige göra det! Jag visste inte att Pakistans och Sveriges ekonomier var så tätt ihopkopplade. Eller hur menar du? | |
jellyflower | 2014-11-06 11:40 | |
![]() | Nä nu förstår jag hur du menar. Men Sverige är ett litet, litet land och Pakistan är enormt stort och har fortfarande stort behov av outbildad arbetskraft. Där finns chanser att försörja sig själv om man är flykting. Man har liknande kultur och språk. Här får vi tära på en krympande skattebas, eftersom ingen flykting någonsin förväntas försörja sig själv eller ens bidra till sin egen försörjning. I min kommun ska arbetsförmedlingen ha ett möte med de lokala arbetsgivarna om hur man rekryterar folk utomlands. Mer gästarbetare resulterar i mer pengar som inte kommer Sverige till godo, alltså en krympande statskassa. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-06 11:49 | |
![]() | Att skicka kristna flyktingar som flyr från islamister till en islamisk republik som Pakistan känns lite sådär.. Särskilt efter att de nu bränt ett kristet par levande där. Och nej, de har inte samma språk. | |
jellyflower | 2014-11-06 11:53 | |
![]() | En massa svenskar kan visst sälja sina villor och bilar och ge pengarna till flyktingar. Sin bil också. I så motto är vi ett rikt land. Men sen ska de ju fortsätta betala mat och boendekostnader och transporter i Sverige, inte i Pakistan, så det är ju bara relativt som vi är så rika. Själv har jag ingenting att sälja, varken hus eller bil, så jag kan inte bidra till dessa flyktingars försörjning på annat vis än att t ex avstå sjukvård och mediciner, och det är ju en realitet idag, att sjuka människor i Sverige inte kan få den vård de behöver. | |
jellyflower | 2014-11-06 11:55 | |
![]() | Koranen måste läsas på arabiska för att öht vara Koranen, så arabiska funkar i alla muslimska länder. | |
limpan__2 | 2014-11-06 11:56 | |
![]() | Lägg ner, det blir ju rent löjligt. Det är ingen som begär att Sverige ska göra allt, eller ta emot alla flyktingar, men vi bör precis som alla andra göra vad vi kan. Och vi är rikare än de flesta andra varför vi även kan klara av detta. Pakistan har en lägre arbetslöshet på ca 5,5% men samtidigt många fler som inte ens ingår i siffran då sysselsättningsgraden är väldigt låg. De har inget underskott på lågutbildad arbetskraft, däremot saknar den arbetslöse ofta skyddsnät och har en på alla sätt sämre situation än i Sverige. Varför ska de hjälpa dem du inte har råd med? Tror du att flyktingar från Syrien delar kultur med Pakistan har du nog inte så bra koll på världen. Med tanke på de stora grupper kristna som flyr är det nog längre, kulturellt, till ett land i Asien än till ett land i Europa för många av dem. Varför skulle inte gästarbetare bidra till svensk ekonomi? Det är ju här de gör ett bidrag... | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-06 11:57 | |
![]() | Man talar inte arabiska i Pakistan. | |
Chewbacca3 | 2014-11-06 12:04 | |
![]() | Vem sa vi skall utrota alla kristna........o så skall vi ta emot mera invandrare i detta lilla land | |
Chewbacca3 | 2014-11-06 12:08 | |
![]() | ”Det finns delar av världen i dag där det är förenat med livsfara enbart att vara kristen. Från kontinent till kontinent hotas kristna av diskriminering, landsförvisning, tortyr och även mord enbart på grund av den tro de omfattar. Antalet kristna minskar drastiskt och religionen drivs bort från några av kristendomens historiska länder. I Irak har antalet kristna minskat från 1,2 miljoner 1990 till 200 000 i dag. I Syrien har det fasansfulla blodbadet undanskymt hur den kristna befolkningen decimeras. Terrorister utsätter de kristna i Mellanöstern för ”kollektiv bestraffning | |
jellyflower | 2014-11-06 12:27 | |
![]() | Limpan 2, i motsats till svenska arbetare konsumerar gästarbetare ingenting här förutom lite förnödenheter på Lidl. De bolag som de hyrs in via är belägna utomlands. Pengarna som genereras genom dessa arbetstillfällen hamnar alltså aldrig i Sverige. Vi mister således inkomstskatter och moms genom att människor som är bosatta i andra länder kommer hit och arbetar. Det kanske har andra bra effekter. Men inte ger det klirr i skattekassan och det är väl den som ska finansiera flyktingmottagandet? Jag kan de facto inte finansiera några flyktingars vistelse här, men det är klart, jag kan förstås spendera andras pengar på dem. Det är många här som är väldigt generösa med andras pengar. Jag kan sälla mig till dem och ropa: Vi har råd! Det är lätt att skrika det, men när notan ska pröjsas, då blir det ofta tyst. För det är alltid nån annan som ska stå för kalaset. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-06 12:38 | |
![]() | Jag kan pröjsa litet. | |
limpan__2 | 2014-11-06 12:52 | |
![]() | Fast värdet i det arbete som gästarbetare gör ligger ju inte i inkomstskatten, värdet ligget ju i det som produceras. Kan gästarbetare bidra till att vi producerar mer, eller billigare, eller bättre är detta positivt för Sverige och svensk ekonomi. Hur, och om, detta ska synas i statskassan är en annan sak. Får vi inte in det som behövs via dagens skatter får vi ändra i skattesystemet, inte dra slutsatsen att vi inte har råd med flyktingar. | |
Rhotheta | 2014-11-06 13:35 | |
![]() | Om det är så lätt att skaka fram pengar, hur kommer det sig då att vi inte uppfyllt enprocentsmålet på flera år? Det är väl bara att trixa lite med skatterna? | |
jellyflower | 2014-11-06 13:40 | |
![]() | Vi ska ändra lite i skattesystemet! För då får vi mer pengar! Vi kan kanske rentav trycka mer pengar i Stockholm! Kolla in Fortum-olyckan, så fint har gästarbetare i Sverige det. Klagar man på missförhållandena, så är det bara att åka rätt hem till Polen igen. Folk dör, men det är bra för Sverige! Är det så vi ska finansiera välfärden? Med slavarbete? | |
Rhotheta | 2014-11-06 14:20 | |
![]() | Faktum är att en stor del av svenskarna har det väldigt gott ställt. Problemet är bara att göra deras pengar åtkomliga för staten. Det är ju inte direkt så att vi självmant dyker upp på flyktingförläggningar, sjukhus, socialkontor och lastar av några säckar med tusenlappar. För det är inte några hundringar som saknas, direkt. Den som rejält höjer skatterna kommer dock att mötas av två effekter. Den ena är att man blir bortröstad. Den andra är att det uppstår dynamiska effekter som motverkar inflödet av skattemedel. Därför är det inte så lätt i praktiken. Detta vet Limpan mycket väl. Möjligen glömmer han bort det ibland. | |
skrutta00 | 2014-11-06 14:52 | |
![]() | "Inte dra slutsatsen att vi inte har råd med flyktingar" och på vilka grunder kan du pr automatik säga att Sverige har råd med ett allt stigande antal flyktingar Limpan_2 ? Jag kan dra ett otal exempel på vart det behövs pengar från Svenska staten att lägga resurser...skola..omsorg och vård...utbildning..arbets marknaden...våra håliga vägar...men det har inte Sverige råd med.Men Sverige har råd med att ta in en evig ström av flyktingar och invandrare...det har Sverige och Svenska staten råd med. | |
limpan__2 | 2014-11-06 16:39 | |
![]() | Kanske lite svårt att gå igenom alla tänkbara poster men pengar finns, mer än någonsin tidigare. Du kan ju testa läsa några av inläggen jag skrivit så får du en aning om vad jag menar. Dessutom är det fullt möjligt att nyttja de som kommer på ett bättre sätt än idag vilket ganska snabbt skulle kunna göra invandringen lönsam även på kort sikt. Men, återigen, vi hjälper ju inte andra för att tjäna på det. Att vi kan hjälpa några tusen ensamkommande barn och ungdomar kan absolut vara värt några hål i vägarna! | |
Rhotheta | 2014-11-06 16:56 | |
![]() | Du tycks inte vilja bestämma dig. Om det finns pengar, blir det inga hål i vägarna. Tvärtom. Vilket är det? | |
Rhotheta | 2014-11-06 17:24 | |
![]() | Och med pengar menar jag då likvida medel. Inte privata förmögenheter. | |