Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2016-01-10 13:49
Antal inlägg: 2498

Nora, den handlar om trakasserier av kvinnor på offentlig plats. Tack Mollee för att du förtydligade.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-10 13:54
Antal inlägg: 2885

Jag kom in i bilden när micro gör skillnad mellan Petlins inlägg om svenska män och det här.
Men jag orkar fan inte börja om med det här malandet om samma saker.
Ta alla poänger ni kan få, för ni behöver dem.

micro1132016-01-10 13:55
Antal inlägg: 17540

När det gäller stycket som citeras så är jag i sak enig med skribenten - dock med den skillnaden att jag inte anser att det skall handla om någon "kampanj" - utan att genomgång av rättigheter, skyldigheter, lagar, normer, värderingar, förväntningar och krav skall vara en utbildning som pågår över tid och som skall vara lika självklar som SFI.

Jag tror att en del av att kunna anpassa sig och efterleva ett samhälles normer och lagar, samt att kunna förhålla sig till den värdegrund som råder i ett samhälle är att man blivit medveten om vad som gäller.
Det är ju inte så att bara för att du kliver över en gräns så vet du vad som gäller eller kan förhålla dig till det nya (det du inte har kunskap om) och se var det krockar med det du själv bär med dig.

Jag tänker bara på italienaren som dömdes för barnmisshandel för att ha tuktat sitt barn i Stockholm -- i Italien gav det stora rubriker och svallvågor om hur galet vi har det i Sverige. Det fanns ingen kunskap hos den pappan om att det var olagligt i Sverige - och det fanns ingen förståelse hos italienarna i Italien för att han dömdes.
En kulturkrock -- trots att Italien inte alls är så långt från oss, utan faktiskt tillhör samma union osv..

micro1132016-01-10 13:58

Nora - du bör nog läsa vad jag sa om artiklarna igen ...
micro113 2016-01-10 11:54

Antal inlägg: 11513

PetLin2
Så när utländska män i grupp attackerar kvinnor i Sverige och Tyskland så är det inte något som visar på någon trend alls ..

men om en enskild kvinna obekräftat lägger ut orden så är det bevis för att "svenska män inte är så mycket bättre" ..

Just detta tramsande gör att problematiken aldrig kommer att kunna hanteras eller adresseras.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-10 18:28
Antal inlägg: 4590

"carlmartin
Fast jag hävdar inte att jag är genom god -- eller att mina åsikter enbart bottnar i godhet.
Tvärtom - jag anser att det är den framkomliga och realistiska vägen just för att jag anser att man både måste hjälpa, men samtidigt har egoistiska motiv som jag står upp för.
Det är viktigare för mig att ekonomin i Sverige inte urholkas, att vi kan behålla en social grundtrygghet, att mina barnbarn (alla flickor) och mina döttrar och svärdöttrar inte får sina möjligheter begränsade av hänsyn till de "nya kulturer" som nu sätter dagordningen osv osv.. - än att ge så många som möjlighet ekonomisk uppgradering eller asyl i vårt land .."

Jag menade inte att "goda intentioner" är det samma som altruism.
Jag menade att de flesta vill uppnå något som är positivt sett ur deras egen synvinkel. Jag tycker inte att detta per definition bör kallas egoism.
Du nämner en del saker som du vill värna - jag ser det som "goda intentioner".

Altruism är för mig ett filosofiskt begrepp - och inte något man kan föra ut i livet - annat än som en önskan och en verkan för att alla ska ha det så bra som möjligt.

Om altruism betyder - jag kan inte äta innan all svält i världen är utplånad - så vore altruismens företrädare ganska kortlivade :)

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-10 18:34
Antal inlägg: 3768

Micro:
Jag skrev en fråga till dig tidigare men jag tror att den försvann bland de andra inläggen så jag frågar igen (ber om ursäkt om jag missat att du har svarat).

Du skrev såhär:
"Precis .. man nämner en serb, en irakier och två tyska "medborgare" -- där väljer man medborgarskap och inte etnicitet.
Hade det varit etniska tyskar så hade medborgarskapet inte nämnts."

Jag frågar dig såhär:
Enligt dig, är Zlatan svensk eller Bosnier?
Var Cornelis Wreesvijk svensk eller holländare?
Är Mark Levengood svensk eller finsk?
Är Leila K svensk eller marockanska?
Är drottning Silvia svensk eller tyska?
Är Tilde de Paula svensk eller chilenska eller brasilianska eller kubanska?
Är Jan Guillou svensk eller fransk (eller norsk)?

mz_lzrd2016-01-10 19:05
Antal inlägg: 2498

Det är bara i Sverige man skriver svensk om alla som satt foten på svensk mark, Loco. När en person benämns som medborgare skrivs ut, så avses person med utländsk härkomst. Det är därför som SVT i sina språkregler rekommenderar att man använder ordet svensk, inte svensk medborgare.

Om man kommer från ett annat land, så kommer man alltid från det landet, oavsett var man bosätter sig. Om jag skulle flytta till USA så inte blir jag amerikan i samma ögonblick som jag träder över gränsen.

Vad gäller din fråga så bör du ställa dem till respektive personer på din lista (Cornelis Wreeswijk undantagen, givetvis). Massor av människor som invandrar hit vill inte alls vara svenska.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-10 19:05

Du frågar inte mig, men -

De är alla svenskar. De har rötter i andra länder men framstår som "väl integrerade" i det svenska samhället. De talar alla svenska och verkar på olika sätt i sverige.

En annan fråga?

En man född i eritrea kommer till sverige och får svenskt medborgarskap. Han har levt 40 år i eritrea. Han stannar i sverige i ett halvt år och flyttar till australien.
Är personen svensk medborgare? Självklart!
Är han svensk?
Eritrean?

Lågintensiv2016-01-10 19:19
Antal inlägg: 3228

54 % av svenskarna uppger att de tror att Sverige kommer vara ett sämre land om 5 år. www.aftonbladet.se/n...20 66966.ab

totravel - Ej medlem längre2016-01-10 19:23
Antal inlägg: 4735

carlmartin,

Exemplet kan inte existera i verkligheten. Man kan ansöka om svenskt medborgarskap tidigast fem år efter att man har fått PUT.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-10 19:25

Mz_lzrd:
Min poäng precis att jag bör fråga varje person vad de anser sig vara. Inte Björn Söder, inte Åkesson, inte nån annan.

Men nu var set något annat och någon annan jag frågade.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-10 19:37

Totravel
Ok.

Formulerar om frågan:

En man född i eritrea kommer till sverige och får svenskt medborgarskap. Han har levt 40 år i eritrea. Han stannar i sverige i sex år och flyttar till australien. Han lär sig inte svenska. Om man frågar honom ser han sig själv som eritrean.
Är personen svensk medborgare? Självklart!
Är han svensk?
Eritrean?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-10 19:44

CarlMartin:
För att göra sen benämningen du nyss gjorde, behöver du då inte känna till mannen och vad han har gjort, vad han har lärt sig, hur han lever?

Är det något journalister undersöker innan de går ut med en nyhet likt den som Micro diskuterade?

Lågintensiv2016-01-10 19:48

Jag skulle vilja ha en kommentar från totravel och liminal. Artikel säger två saker. 1) Det är ett problem med sexuellt ofredande där gärningsmännen ofta är utländska unga män. 2) i åtminstone detta sammanhang har saken tystats ner. När bland annat Janne har hävdat att sån mörkning förekommer, har han dumförklarats. Värt att tänka på är att unga flickor hade kunnat slippa uppleva samma övergrepp om det pratats om dem. mobil.dn.se/nyheter/...ig -vidare/

Lågintensiv2016-01-10 20:00

Jag vill speciellt höra er kommentar om vad evenemangschefen har att säga om år 2014 jämfört med tidigare år. Vill gärna höra en förklaring.

janne1212122016-01-10 20:07
Antal inlägg: 4722

Intressant artikel från DN. Nu ligger nog Hanne Kjöller skrynkligt till, för det verkar ju som det är hon som satt på informationen, men valde att inte publicera det hon visste.

micro1132016-01-10 20:15

Etnisk svensk är en folkgrupp, precis som etnisk grek, kurd eller turk .. och det är något man föds till/ini - inget man väljer..

micro1132016-01-10 20:31

janne --intressant artikeln ja ..

Och detta stycke ger mig onekligen kräkkänslor...

*Att avbryta arrangemanget var aldrig aktuellt. I stället gav Stockholms stad personalen i uppdrag att ta kontakt med tjejer och varna dem.

”Arrangören arbetar mycket hårt för att medvetandegöra vad som är ok och inte ok”, står det i ett PM.*

Medvetandegörandet om vad som var okej riktades alltså till flickorna och vad de skulle ha i åtanke .. Snyggt jobbat ... Jag önskar man kunde hoppas att det är en tidningsanka -- men vis av Tyskland och tidigare kampanjer så ......

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-10 20:32

Micro:
Det var inte riktigt frågan.
Jag undrade hur du ser på dessa personer utifrån vad du tyckte att man skulle skrivit i nyheterna.
Jag undrar också om du vet något mer om de tyska medborgarna då du skrev de inom citationstecken?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-10 20:34

Micro:
Är prinsen och prinsessorna etniska svenskar då?
De har ju en heltysk mor (som ännu ej lärt sig tala ren svenska även med hennes förutsättningar) och en far med franska anor?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?