Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade72
Mobilspel
Pågående20 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-05-25 02:18
Antal inlägg: 9014

Budalv, det är i vart fall lätt att skaffa sig, alltså svar på sista satsen

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 02:23
Antal inlägg: 2199

Groll? Okej, men då väntar jag bara på nedbajsade barnfingrar. Jag tror inte på att låta barnen leka i fria lådor, jag tänker hålla dem inomhus.

le-lou2008-05-25 02:26
Antal inlägg: 17496

budalv - om du tror att det är meningen att barnen ska kunna äta sanden för att det är bra för magen, så som du skrev ...det tolkar jag som att du tycker att katterna kan få fortsätta sitta där.
Och om det är så, så är jag övertygad om att du kommer ändra åsikt när du får småbarn.
Vänta tills du får barn - om du uppfattar det som elakt eller förmanande så är det inte så jag menade, mest fakta.

y not - samma ansvar bär du som kattägare också, bara att där går det knappt och jämt att spåra en ägare eftersom kattägarna ser katter som nåt "man bara kan släppa ut", hur många kattägare är det som ens försäkrar, eller id-märker sina katter egentligen? Samma sak med priser på katter med jämfört med hundar.
Synen på katten som nåt C-husdjur gör också att vi inte tar samma ansvar för den. Ut med den i stadstrafiken bara, låt katten springa fritt: varken bra för katten eller de människor som inte vill ha bajset i deras trädgårdar eller katten in på balkongen.

visst är det lagar som reglerar vad gäller hund, men du har fortfarande inte svarat på varför inte samma lag skulle kunna gälla katt. Vad gör just hunden så speciell? Klart man inte kan ha hundar rännandes överallt, skitandes på gator och torg. Tydligen ser man inte katten, bara hunden som är människans bästa vän ja. .

y not2008-05-25 02:26

Att lite skit rensar magen och att barn som växt upp med djur har mindre allergier är gamal sanningar. Nu finns det nya undersökningar som stärker de här gamla sanningarna med djust mikropartiklarna från hund och katterna hur de stärker immunförsvaret.
Så det är säkert snarare nyttigt att barnen smakar på en kattbajsklump en gång än att aldrig få röra vid en hund eller katt.

y not2008-05-25 02:27

Nej du bär inte alls samma ansvar som kattägare.

le-lou2008-05-25 02:28

y not - bad jag om en förklaring på ditt patetiska inlägg? har du tråkigt? synd att du inte kan hålla din barnsliga sida i shack efter 24 00.

le-lou2008-05-25 02:29

y not : Kattägaren bär det yttersta ansvaret för sitt djur jo. Och varför skulle de inte menar du ?

le-lou2008-05-25 02:32

www.hittekatten.se/t...ll syn.html

läs.

y not2008-05-25 02:32

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

8 § Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.
Såväl förelägganden som förbud får förenas med vite.

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan

www.notisum.se/index.../i ndex.asp

märk att katt endast omnämns i första och nittonde paragrafen
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 02:33
Antal inlägg: 2199

Le-lou: Tycker du inte att du drar lite väl många slutsatser? Först att jag inte har barn. Sedan att jag kommer få barn.

Jag tycker att museer är bättre lekplatser än kattfria sandlådor.

y not2008-05-25 02:34

le-lou det är ju intressant att din text om katter hänvisar till samma lag som jag gör och som inte innehåller något av det som ppåstås i texten.

le-lou2008-05-25 02:35

jamen googla då på ansvar för katt och hund så hittar du säkert mer passande sidor. En kattägare har visst det yttersta ansvaret för sin katt, liksom en hundägare för sin hund har.

y not2008-05-25 02:36

räcker det inte med lagen som reglerar det?

y not2008-05-25 02:37

läs första och tjugoförsta paragrafen i lagen om tillsyn av hund och katt.
Visa mig gärna var det finns en annan lag med samma strikta hållning som den nittonde.

le-lou2008-05-25 02:38

Budalv - se det som du vill då, det är ett uttryck för att problemet är mer aktuellt för den som har småbarn som leker i sandlådan. Du har inte det nu, alltså tycker du att det inte är ett problem.

Kan du köpa det eller ska vi fortsätta?

le-lou2008-05-25 02:40

y not, jag tror du är hemligt kär i mig. det måste du vara för du är efter mig som en svans konstant.

y not2008-05-25 02:41

"Du har inte det nu, alltså tycker du att det inte är ett problem. "

alltid le-lou, är inte det Budalvs sak att avgöra vad hon tycker? Du är en mästare att lägga åsikter på andra.

le-lou2008-05-25 02:42

läs lagen själv, du säger att en kattägare inte har yttersta ansvaret för sitt djur, jag säger att de har det och att de bör ha det.

le-lou2008-05-25 02:43

y not : tack detsamma. Dessutom är du duktig på att förolämpa folk och piska upp nån hetstämning helt i onödan.

upa - Ej medlem längre2008-05-25 02:43
Antal inlägg: 2565

Jag trodde föräldrar hade yttersta ansvaret för sina barn och se till att de inte äter bajs.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?