Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2008-05-27 21:05
Antal inlägg: 1173

upa: jupp, många som behöver ändra sin attityd. Den feta underklassen och den dryga medelklassen.

trashone - Ej medlem längre2008-05-27 21:06
Antal inlägg: 18678

Många betapettare. Och ja, jag inkluderar mig.

zacco2008-05-27 21:07
Antal inlägg: 218

upa: haha iofs, men jag tror nog inte att jag tänker så faktiskt. gör du?

pekkis: ja jag utgår från att det finns en viss ironisk underton i tråden, men fan vet?

emman: pratar du om någon annan tråd eller? annars om man skulle byta ut "amerikafet" mot "rökare" här, så ja.

zimba - Ej medlem längre2008-05-27 21:08
Antal inlägg: 2256

jag kommer osökt att tänka på låten: upp och hoppa ligg inte o dra dig.. Får nog sluta betapeta och börja med nåt annat kul, innan man blir usafet. Jag är ju bara sverigefet än så länge..

AgNO3 - Ej medlem längre2008-05-27 21:11
Antal inlägg: 31

Här i Göteborg ser man la en och annan tjockis. Men här om dagen så såh jag ett par klasser från Umeå (Det stod Umeå på några av ungarnas törjor, antagandet är inte helt taget ur luften med andra ord.) och varenda JÄVEL va fet! Jag brukar räkna mullighet som fethet, med de här va inte lite feta, den genomsnittliga vikten var la enna 80 kg. Groteskt. Det var som om man ville slänga ner dem i kanalen och låta dem förbränna någon kalori eller så. Fy fan.

AgNO3 - Ej medlem längre2008-05-27 21:13
Antal inlägg: 31

Chips, godis och all sådan skit borde förbjudas.

PSE2008-05-27 21:14
Antal inlägg: 20

Så jävla groteskt fet är man väl ändå inte om man väger80 kg!!

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-27 21:18
Antal inlägg: 2483

PSE, det beror ju lite på hur lång man är, nu verkar det ju i exemplet röra sig om skolbarn av modell mindre.

bennyboll - Ej medlem längre2008-05-27 21:20
Antal inlägg: 8806

Ordvältaren: Jag menar inte de feta på bilderna utan rent allmänt..
Det är tydligen okey att hacka på de som är "feta"..
Jag tycker inte heller att barn ska få vara så feta som på bilderna, men det är inte deras fel, eller hur?
Jag tycker inte om allt för "magra" typer heller, men skulle aldrig få för mej att hacka ner på någon...
OCH, det är inte alltid så lätt att banta, eller att bibehålla vikten rättare sagt, för det kan finnas andra orsaker till fetma än frossning av mat, chips o dyl..
Jag mår bra och hoppas att alla människor mår bra... Kramar till Er alla, tjocka eller smala!

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-27 21:24

Det är ingen som hackar på de som är feta, men man måste ju få tala om problemet. Ja, fetma är ett problem, ingen vill vara fet, ingen önskar sina barn fetma, det är ett onaturligt tillstånd som respektive mages innehavare helt och hållet råder över. Förutom en och annan som har fått total snurr på sköldkörteln, men sådan är extremt sällsynta och det finns behandling för den sjukdomen.

zacco2008-05-27 21:37
Antal inlägg: 218

ärligt talat tror jag landsbygden "leder" vad det gäller fetma. men det borde väl finnas mycket statistik redan?

Budalv - Ej medlem längre2008-05-27 21:42
Antal inlägg: 2199

Ordvältaren: För några år sedan fick jag berättat för mig att kvinnorna i Västernorrland just då var de fetaste kvinnorna i landet. Vet inte om det stämmer och undersökningen avsåg säkert något slags medelvärde. Men jag har sedan dess tänkt på om det kan stämma eller ej och har kommit fram till att det i Norrland är vanligare med fetma i glesbygden än i städerna.
Mitt intryck av Norrlands inland är i alla fall sådant och jag har fått det bekräftat av storstadsbor som kommit söderifrån. Man ser knappt några normalviktiga barn på vissa mindre orter. Jag tror delvis att det är genetiskt, men man kan tydligt se att barnen är fetare än sina föräldrar så stillasittande är väl en misstänkt orsak. Arbetslöshet och alkoholism regerar också i de här områdena.
Jag är djupt orolig för de här små barnen, eftersom det ju är barn jag själv åker buss med och samtalar med. Barnen är inte amerikafeta, men inte långt därifrån.

Vill tillägga att det finns gott om kraftiga personer på de här orterna som verkar vitala och nog bidrar minst lika mycket om inte mer än normalviktiga till att saker och ting ska gå runt. De jobbar med kroppsarbete eller har en aktiv fritid och i deras fall är övervikten helt klart genetiskt betingad. Skönhetsidelaet bland äldre på landet är verkligen inte det smala idealet. Och det respekterar jag, fast det är ju trist att själv bli mobbad och kallad magerspöke :)

För övrigt tror jag inte på att dra all fetma över en kam. I USA lär de vara bra på att upptäcka jästsvampar och annat otyg (eller vad det nu är som tydligen kan orsaka både fetma och undervikt) men jag är okunnig om detta, har bara hört talas om det.

Och så detta med virus:
sydsvenskan.se/malmo...30 6642.ece

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-27 21:52

Jag är väldigt tveksam till det där med fetma och virus (om inte viruset är väldigt stort och smakar glass eller hamburgare). Man kan inte bli fet utan att äta för mycket, det är fysiskt omöjligt.

Resten av informationen är mycket intressant. tack

Teppy2008-05-27 21:53
Antal inlägg: 2314

Hur kan man ens tillåta sig själv att bli sådär Amerika-fet?

Nattravn - Ej medlem längre2008-05-27 21:58
Antal inlägg: 9141

"Man kan inte bli fet utan att äta för mycket, det är fysiskt omöjligt."

Däremot är det väl fysiskt möjligt att undvika bli fet, trots att man äter mycket. Och om då detta mycket håller X smal, utgår kanske Y ifrån att det är en bra mängd intag. På så vis kan den smale, med mer anpassade gener för kosten bidra till att den fete blir fet. Ansvaret ligger alltså på de smala, att tänka på vad de äter! Där har du lösningen på frågan om universum.

Men för lite mer seriös fråga: Är det inte egentligen så, att människor som är bättre på att lagra fett, är bättre överlevare i stränga tider? Jag vet inte vad jag vill ha sagt med det. Tänkte bara jag skulle fråga då en tråd i ämnet är igång, och jag har funderat i de banorna några gånger. Är jag på rätt spår när jag tänker så?

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-27 22:04

Nattravn, det beror lite på situationen, vi förbränner enklast fett i vila och med benmusklerna. Överkroppen däremot föredrar annat bränsle i stor utsträckning, i värsta fall får man omvandla musklernas protein för att kunna arbeta med dessa muskler. Man kan komma runt detta genom att kroppen under vissa förhållanden börjar producera ketoner, men för att det ska ske måste man ha en ganska speciell diet där man äter i princip uteslutande fett och protein.

Till en viss gräns kan man nog säga att folk som har lätt att lägga på sig är bra överlevare, men de måste även ha lätt för att använda sig av sina reserver, det vet man ju faktiskt inte förrän man försöker, så man kan inte göra en bedömning av en persons överlevnadsförmåga baserad endast på dennes midjemått.

upa - Ej medlem längre2008-05-27 22:07
Antal inlägg: 2565

Budalv, jag kan känna igen det fenomen du talar om. Mindre orter tenderar väl att stå för ganska hög ohälsa generellt? Har själv uppfattningen att i de mindre städer och orter runt omkring göteborg förekommer ganska mycket droganvändande och folk dricker mycket. Överdrivet ätande blir beroendeframkallande och som allt annat beroende blir det trösterikt.

majliss2008-05-27 23:11
Antal inlägg: 18

Mkt upprörd över komentaren angående övervikt i Piteå! Procentuellt har vi knappast fler feta än riks-genomsnittet. Undrar vilka du föreläste för, SNKK? (Jepp, alla som är ägare av utställningshundar är tjockisar).

trashone - Ej medlem längre2008-05-27 23:17
Antal inlägg: 18678

(Jepp, alla som är ägare av utställningshundar är tjockisar)

Var det ironi?

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-27 23:36

Jag undrar lite varför folk verkar så upprörda och sura över trådens ämne, brukar inte tjocka människor vara glada och vänliga?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?