Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuksmed | 2008-05-29 21:54 | |
![]() | Helt klart så är bensinpriset åt helvete för högt. Det drabbar inte dom som kan åka kollektivt ( b.l.a våra kära politiker) så hårt kanske men vi som har hederliga arbeten och bor nån mil från jobbet vi känner av det ganska hårt. Snart får man väl gå på banken och låna pengar till bensinen varje månad och då får man ju betala både bensinskatt och ränta på lånet.Praktiskt va ???? | |
| emman | 2008-05-29 22:05 | |
![]() | Vi (jag och åkat) jobbar varje helg natt (22:00-03.30) antingen fyra eller åtta mil från hemkommunen. Tidigare jobbade vi dessa timmar 5-6 nätter i veckan. Vi HAR under en längre tid suttit och väntat in morgonbussen efter varje pass, och visst _gick_ det, men inte fan var det roligt (eller billigt. Bussbiljetter är bra mkt dyrare än bensinen) Lite surt är det allt att få betalt fram till 03:30, men inte vara hemma förrän fyra timmar senare. | |
| ruffse | 2008-05-29 22:11 | |
![]() | Jag tycker att det är dåligt att vi i vårt lilla land skall (rädda miljön ) 9 miljoner invånare i ett land när det är billigare i länder där det finns städer med fler invånare än i hela sverige Tror inte vi påverkar miljön en promille ens | |
| emman | 2008-05-29 22:15 | |
![]() | ruffse: nej det gör vi nog inte, men de som försöker somnar nog med ett lite bredare leende på läpparna, eftersom de åtminstone _försöker_ ;) | |
| y not | 2008-05-29 22:15 | |
![]() | men om bensinpriset b lir dyrare så blir ju bussbiljetten billigare än bensinen. Men det är knappast det som är det viktigast. Utan kärnpunkten ligger ju i det Mårten rörde vid i pratet om sagodvd. Är klimat förändrringarna orsakade av koldioxidutsläppen och uppvärmingngen går i den takt som det talas om nu. Så är bensinpriset ett av våra mindre problem. Men om det är något påhittat för att få upp oljepriset och därmed vinsterna, så är ju det ne helt annan sak. Men det som frapperar mig är att även om människorna tror på Al Gores mfl utsagor, så resonerar de ändå som emman och stuksmed ovan. Jag tycker det är märkligt. | |
| y not | 2008-05-29 22:17 | |
![]() | ruffse. Det argumentet gäller ju varje grupp på nio iljoner invåndera oavsett om de är amerikaner kineser eller indier. Bara att våra nio miljoner släpper ut väldigt mycket mer än de flesta niomiljonersgrupper som finns runt världen. | |
| emman | 2008-05-29 22:19 | |
![]() | jag tycker inte att det är så märkligt, snarare insiktsfullt. Därmed inte sagt att man kan ställa bilen osv för sitt eget samvetes skull. Mår man bättre av att känna att man gör skillnad, så är väl det jättebra. Jag tror ju knappast att det är skadligt på något sätt att ta cykeln istället för bilen =) Talar kanske för karln min nu, men skitsamma.. Den gode herrn är på jobbet och kommer inte hem förrän tidigast runt 04hugget skulle jag gissa på, så han kommer nog inte ge några fler utläggningar i forumet förrän imorgon | |
| emman | 2008-05-29 22:21 | |
![]() | stämmer det y not? Att vi släpper ut så mkt mer än [valfri grupp av ] 9 miljoner personer? (Inte menat som ett ifrågasättande, utan bara ren nyfikenhet) | |
| ruffse | 2008-05-29 22:37 | |
![]() | Jag hade gärna slutat köra bil till jobbet om bara jobbet inte legat 7 mil bort och urkassa pendlings möjligheter | |
| Sven Stock | 2008-05-29 22:48 | |
![]() | Ni som måste åka miltals till ert jobb, flytta istället. Tänk vad en massa bensin ni bränner upp i onödan. De som bor på landet har valt det själva. Sedan tror jag iofs att skattepålagorna som vi hittar på här i Sverige inte har någon som helst betydelse. Jordens befolkning ökar hela tiden och förbrukningen av råvaror ökar oavsett vad vi hittar på för skatter. Det behövs troligen någon sjukdom eller stor katastrof/krig för att minska människans påverkan på klotet. | |
| emman | 2008-05-29 23:01 | |
![]() | Sven Stock: Jag bor (tyvärr) inte på landet, utan i en grannkommun till min arbetsplats. bostadsköerna och priserna i staden där jag jobbar är hemska, och dessutom hävdar jag det vara en skitstad. | |
| Peddape | 2008-05-29 23:04 | |
![]() | Håller med Sven Stock. Att höra om folk som åker 10-15 mil till sitt arbete, vad för spetskompetens är det man sitter på då? Det borde göras nån reform så att folk pendlar mindre. Jag bor 3 mil utanför Göteborg, och det är ju en sjuk pendeltrafik. Man kan ju tycka att det är onödigt när t ex lärare åker in till Storstan samtidigt som lärare åker ut från stan och hit. Onödigt, eller hur. Alla svenskar borde sägas upp, och istället söka jobb på sin egen ort. Pedda for president | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-29 23:19 | |
![]() | Det bästa vore om alla kunde bo där de jobbade. Då skulle produktiviteten bli 100% och man skulle slippa bostadsköer. | |
| Peddape | 2008-05-29 23:23 | |
![]() | Skulle jag en dag bli chef över en arbetsplats skulle jag göra mitt yttersta för att plocka folk från orten. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-05-29 23:24 | |
![]() | Jag bor ute på en åker på landet så jag är tvungen att betala de surt förvärvade pengarna till soppan. När Fugelsang åkte till rymden så förorenade rymdfärjan bara på starten lika mycket som sveriges alla bilar gör på ett år.. | |
| emman | 2008-05-29 23:25 | |
![]() | Peddape: börja chefa i Åtvid <3 | |
| Peddape | 2008-05-29 23:26 | |
![]() | Om man kunde få alla chefer att tänka så kanske? Hur många är cheferna? Inte 9 miljoner iaf. Kanske 100 000. Det är ju lättare att övertyga 100 000 än 9 miljoner. Vad gäller lämna ungar på dagis, så borde det dyka upp fler dagis. Vore bara bra om det inte behövde hänga 50 ungar i varje bygge. Fler dagis, kortare transport. | |
| Peddape | 2008-05-29 23:27 | |
![]() | Uffe Men det var i USA och där tänker man med röven. | |
| le-lou | 2008-05-30 00:35 | |
![]() | vad jag undrar över i denna tråd om bensin och prat om bilar, är varför det är så sabla dyrt att åka tåg tex? När de tjatar på att man ska spara miljön, propsar på tåg men när man ska köpa biljett så sätter man i halsen av skräck. Sabla rövarpriset. De uppmanar folk att köra bil känner det mer som. | |
| y not | 2008-05-30 08:11 | |
![]() | emman, utan att vara säker på decimalerna så vill jag minnas att om du räknar på vanligt sätt så släpper svensken ut ca 5 kg koldioxid per snitt vilket är ungefär som europeen, amerikanen visserligen närmare 20 kg, kinesen 3 och indiern ca 1. Om jag minns rätt så hamnar världssnittet någonstans kring 3. Men i svensken utsläpp räknas inte in flygresor båttrafik och importerad konsumtion, men däremot det vi exporterar. så om vi tar med de så vill jag minnas att vi hamnart på ca 7 kg per person Nu skriver jag alltså ur mnnet siffror jag läste i en artikel för några veckor sedan som visade att vi alls inte har minskat våra utsläpp de senaste åren utan tvärtom stadigt ökat dem. le-lou, jag håller visserligen med dig, men tåg och buss drivs affärsmässigt en kan man säkert räkna på olika sätt vilket biljettpris som behövs för lönsamhet. Men vad som skulle gynna är ju en subvention och kanske ren nolltaxa på lokaltrafik. | |