Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 18 732 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| caughtbock | 2011-01-02 21:05 | |
![]() | Jovisst Behringer, men kul liv... :P Hellre att man käkar lite piller som reglerar ämnesomsättningen. | |
| Behringer | 2011-01-02 21:11 | |
![]() | tjaa... mat blir väl så rolig som man gör den ;) Och visst är det kul med skinka och julgodis i obegränsad mängd och en massa datorhäng på lediga stunder. Men den viktökning jag dragit på mig p g a ovanstående är inte kul. Alltså måste jag börja reglera intag/uttag... | |
| caughtbock | 2011-01-02 21:14 | |
![]() | Jag och sambon har bestämt att när vårt lager på 10 liter läsk är slut ska vi inte köpa mer. Buhu. Även här ska det regleras en hel jävla del. Men vill man bli nästan underviktig får man ju kämpa för det. | |
| Behringer | 2011-01-02 21:16 | |
![]() | Ingen har väl sagt att är det är lätt? *klämmer på bilringen* | |
| apbur | 2011-01-02 21:17 | |
![]() | Om man skyller på att man har för låg ämnesomsättning har man förmodligen fått en diagnos och får således behandling. Då har man lika bra ämnesomsättning som alla andra. | |
| Bitte - Administratör | 2011-01-02 21:20 | |
![]() | Funderar på att sätta in bilder på före och efter ,, Bitte | |
| Tess 08 | 2011-01-02 21:22 | |
![]() | Ja, eftersom jag flera gånger haft just ämnesomsättningsrubbning (med extra intag av kortison) kan jag avslöja att bitvis behöver man inte mer än tänka "tårta" för att ha gått upp ett kilo. Kapis, ibland tror jag det är lätt att tro att det är som du skriver... men då vet man inte hela sanningen :/ Att ligga på en otroligt låg ämnesomsättning, ha en rätt svår diagnos (vilket gör att man kanske mer eller mindre skiter i vad man äter osv) och sedan får följdsjukdomar som göra att man äter lite mer än maxgränsen med Kortison för att öht överleva (jepp, min doktors egna ord). Bara kortisonet gjorde att jag gick upp 10 kilo och 1-2 veckor.. Jippi! Jag har dessutom en aning om att jag inte är ensam i den sitsen... | |
| Tess 08 | 2011-01-02 21:23 | |
![]() | Javisst messeschmitt apbur!! Men betänk då att tex Levaxin tar ca 3 månader innan nivån är "rätt" i kroppen. Vad ska man göra under dessa månader??? leva på vatten?? | |
| apbur | 2011-01-02 21:48 | |
![]() | Det lät på vissa som att man går omkring med sjukdom som orsakar övervikt hela livet. Som du säger så mår man så förbaskat dåligt att övervikten knappast är det enda symtomet. Troligtvis kommer man under behandling ganska snart och då kan man försöka gå ned som alla andra. | |
| Behringer | 2011-01-02 22:08 | |
![]() | Det är alltid svårt att veta hela sanningen, naturligtvis. Vad beror på kortisonet, vad beror på att man skiter i vad man äter? Jag vet att ämnet är känsligt och jag har/har haft feta människor i min närhet som hävdat anlag hit och ämnesomsättning dit medan medicinskt kunniga personer uteslutande hävdar intag och uttag av energi När jag googlar på kortison och viktökning finner jag att kortison kan orsaka ökade hungerskänslor, att det i viss mån kan omfördela förhållandet muskler-fett i kroppen och att långvarit! intag kan binda vatten i kroppen vilket ger svullnadskänsla samt att det kan ge viktökning. Om det är kortisonet i sig eller den ökade hungerkänslan som bidragit till viktökningen framgår dock inte | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-01-02 22:29 | |
![]() | Överviktiga kan indelas(?) i tvenne grupper; dels dom som äter för mkt och dels de som lätt får högt blodsocker som triggar insulihalten som i sin tur bromsar fettförbränningen. Behringer hänvisar till att "medicinskt kunniga personer uteslutande hävdar intag och uttag av energi" men det är inte hela sanningen - titta tex in på kostdoktorn.se och Annika Dahlqvists blogg - båda leg. läkare som har Sveriges bästa kunskap i ämnet. Socialstyrelsen har för övrigt (till min förvåning, mitt förtroende för soc.styrelsen är lite begränsat) uttalat sitt godkännande ang. LCHF för överviktiga och diabetessjuka. Den senare gruppen - med troligtvis ärftlig tendens för insulinkänslighet - behöver knappt äta för mkt alls utan boten för dem är LCHF, alltså att strunta i kolhydrater överhuvudtaget tills man gått ner till sin trivselvikt (viktigt att äta mer fett då!). Sen kan man förnöja(?) sej med lite, OBS lite, kolhydrater men då har man troligen tappat sockersuget och har lättare att hålla sej i trim. Det finns ett par bra LCHF-kokböcker också, förresten. | |
| Behringer | 2011-01-02 22:33 | |
![]() | Jo just tappat sockersug är en otroligt viktig faktor då ju bestående socksersug ( och vad vi stoppar i oss för att dämpa suget ) inte precis bidrar till att minska vikten | |
| Tess 08 | 2011-01-02 23:21 | |
![]() | Jajajajaa, visst har ni rätt!! Det handlar baaara om intag och utgifter och INGENTING om något annat.. orka tjafsa! Har en fin journal dock, men den e la bara blaha blaha.... | |
| StellaInkeri - Ej medlem längre | 2011-01-02 23:25 | |
![]() | Tror ni på att man kan ha en för hög ämnesomsättning? Vissa väldigt smala människor säger ju att de kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Men om man nu har alldeles för hög ämnesomsättning söker man väl hjälp för det? Det går ju att rätta till. Förstår mig inte på folk... | |
| Tess 08 | 2011-01-02 23:26 | |
![]() | Klart man kan ha! Sköldkörteln kan flippa ut åt båda hållen :) | |
| Tess 08 | 2011-01-02 23:27 | |
![]() | Ordet "struma" är dock bara ett begrepp som innebär att sköldkörteln är förstorad, ordet säger ingenting om funktionen (även om många tror det). | |
| StellaInkeri - Ej medlem längre | 2011-01-02 23:32 | |
![]() | Säkert. Men jag tvivlar på att alla dessa anorektiskt smala människor "äter som hästar" eller har "superhög ämnesomsättning". Har man för hög ämnesomsättning ser man väl till att få bukt med problemet? Det där pratet om hög eller låg ämnesomsättning känns många gånger som en ursäkt. Syftar inte på dig Tess utan på folk som pratar om detta utan att egentligen ha fått det konstaterat av en läkare. | |
| Tess 08 | 2011-01-02 23:39 | |
![]() | Det är inte hälsosamt att vara åt något av hållen, jag har dock (periodvis) inte haft något val då jag fått diverse behandlingar osv... Jag tror att ämnesomsättningen skiftar mellan olika personer och vissa kan ligga "normalt" men ändå i den lite högre kanten och vissa ligger mer mot den låga sidan. Skillnader kan finnas även om man ligger inom normalvärden. Att ligga utanför bör, förr eller senare, påverka hypofysen som alltså "styr" sköldkörteln med hormoner... | |
| becccaaaaa | 2011-01-02 23:52 | |
![]() | Jag tror mman ser olika på vikt beroende på vilken ålder man är i. Att man tycker olika om vikter... Jag ligger på nästan på undervikt själv enligt ett BMI test... Men jag tycker inte att jag är för smal. Fast min pappa säger att jag är "för" smal. | |
| Mimikryp | 2011-02-09 00:54 | |
![]() | Mycket bra inlägg av Satyra 2010-01-10 11:37. *nickar gillande* | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Visar sida: 1 2 3 4 5